- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Muistuipa tässä mieleen, että jokin aika sitten Länsi-metro -keskustelussa tuli esiin että itse asiassa asemat kuluttavat jonkin verran enemmän energiaa kuin metron liikennöinti. Siis voi hyvinkin olla, että itse metrojunan ajaminen yöaikaan voisi ollakin ihan järkevää, mutta asemia ei kannata todellakaan pitää auki. Suuri kustannus taitaa olla liukuportaiden pyörittäminen. Ehkäpä mahdollinen kuvio voisi olla sellainen, että Keskikaupungin isot maanalaiset asemat olisivat suljettuina Rautatieasemaa lukuunottamatta mutta asemat Kalasatamasta itään päin olisivat kaikki auki. Tätä tukisi sekin, että yöaikaan matkustustarve on päivää paljon selkeämmin aivan ydinkeskustasta lähiöihin. Kantakaupungissa asuvat juhlijat voivat tulla koteihinsa raitiovaunulla kuten nytkin.
Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla se, että turhan moni Itä-Helsinkiläinen on liityntäliikenteen varassa, toisin kuin vaikkapa Tukholmassa, joten itään päin täytyy joka tapauksessa pyörittää jonkinlaista yöbussiliikennettä, mistä seuraa että metron yöliikenne olisi pitkälti vain lisäkulu ilman varsinaista palvelun parantumista. Jos metroasemien ympäristöihin saadaan täydennysrakentamista, tilanne tietenkin muuttuu.
Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla se, että turhan moni Itä-Helsinkiläinen on liityntäliikenteen varassa, toisin kuin vaikkapa Tukholmassa, joten itään päin täytyy joka tapauksessa pyörittää jonkinlaista yöbussiliikennettä, mistä seuraa että metron yöliikenne olisi pitkälti vain lisäkulu ilman varsinaista palvelun parantumista. Jos metroasemien ympäristöihin saadaan täydennysrakentamista, tilanne tietenkin muuttuu.