- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Jos joskus rakennetaan Länsimetro ja sen perään Sipoon metro, niin matkasta Länsi-Espoosta Sipooseen tulee aika pitkä ja rasittava. Vaihtoehtoina voidaan miettiä, että joko metrolta napataan osassa ruuhkavuoroja pysäkkejä reitiltä pois tai järjestetään nopea moottoritiebussi Espoon ja Sipoon välillä reittiä Länsiväylä-Kehä II-Turunväylä-Kehä I-Porvoonväylä. Muuten on turha kuvitella, että tällä välillä joukkoliikennettä viitsittäisiin käyttää.
Joten, jos tutkittaisiin tätä metron pysäkkien vähentämistä ja työmatkalaisten suosimia pikalinjoja tyyliin R-, H-, Z- ja Y-junat Keravalla ja Kirkkonummella, koska moottoritiebussista tuskin saataisiin kovin kannattavaa reittiä sen kulkiessa tärkeimpien alueiden ohi autotietä, pysähdykset tärkeillä alueilla taas hidastaisivat matkaa.
Mitkä pysäkit matkalla olisivat sen verran vähemmän käytettyjä, että ne kannattaisi pikavuoroilta karsia pois? Helsingin keskustan tunneliasemista tuskin mikään on näin vähän käytetty, joten ne tulisivat automaattisesti mukaan. Paitsi no, Kaisaniemen voisi jättää pois, se kun on niin lähellä Rautatientoria ja Hakaniemeä, mutta loogisuuden vuoksi se kannattanee säilyttää.
Ehkä metro voisi pysähtyä esimerkiksi näin: Kivenlahti, Matinkylä, Tapiola, Otaniemi, Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi, Sörnäinen, Kalasatama, Herttoniemi, Itäkeskus, tämän jälkeen Sipoon asemat. Jos haluaa esimerkiksi Kontulasta Sipooseen, olisi tässä mallissa mentävä liityntäbussilla Itäkeskukseen ja siitä metro Sipooseen. Näitä matkalaisia varten voitaisiin järjestää jokin harvakseltaan kulkeva liityntäbussi, joka lähtisi Itäkeskuksesta, kävisi läpi Mellunmäen radan tärkeimmät lähiöt ja suuntaisi sen jälkeen Sipooseen.
Joten, jos tutkittaisiin tätä metron pysäkkien vähentämistä ja työmatkalaisten suosimia pikalinjoja tyyliin R-, H-, Z- ja Y-junat Keravalla ja Kirkkonummella, koska moottoritiebussista tuskin saataisiin kovin kannattavaa reittiä sen kulkiessa tärkeimpien alueiden ohi autotietä, pysähdykset tärkeillä alueilla taas hidastaisivat matkaa.
Mitkä pysäkit matkalla olisivat sen verran vähemmän käytettyjä, että ne kannattaisi pikavuoroilta karsia pois? Helsingin keskustan tunneliasemista tuskin mikään on näin vähän käytetty, joten ne tulisivat automaattisesti mukaan. Paitsi no, Kaisaniemen voisi jättää pois, se kun on niin lähellä Rautatientoria ja Hakaniemeä, mutta loogisuuden vuoksi se kannattanee säilyttää.
Ehkä metro voisi pysähtyä esimerkiksi näin: Kivenlahti, Matinkylä, Tapiola, Otaniemi, Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi, Sörnäinen, Kalasatama, Herttoniemi, Itäkeskus, tämän jälkeen Sipoon asemat. Jos haluaa esimerkiksi Kontulasta Sipooseen, olisi tässä mallissa mentävä liityntäbussilla Itäkeskukseen ja siitä metro Sipooseen. Näitä matkalaisia varten voitaisiin järjestää jokin harvakseltaan kulkeva liityntäbussi, joka lähtisi Itäkeskuksesta, kävisi läpi Mellunmäen radan tärkeimmät lähiöt ja suuntaisi sen jälkeen Sipooseen.