Sitten vaan ruvetaan suunnittelemaan lisää linjoja, raiteita, asemia tänne metroverkolle.
Kustannuksista luonnollisesti täysin piittaamatta?
Tässä ketjussa ehdotettu metron "nopeuttaminen" toisi aivan marginaalisia hyötyjä ja maksaisi käytännössä saman kuin metrolinjan kokonaan uudelleen rakentaminen.
Ehdotetut asemien leventämiset ovat teknisesti täysin mahdoton ratkaisu.
Maanalaisia luolia ei noin vain levennellä. Luolat on yleensä suunniteltu holveiksi, jolloin niiden laajentaminen on erittäin hankalaa.
Ainoa kustannustehokas ratkaisu maanalaisiin "ohitusraiteisiin" ovat täysin uudet asemat ohittavat tunnelit, tai oikeastaan käytännössä kokonaan uusi "pikametro".
Voi sitten ihmetellä, paljonko se maksaisi. Ja paljonko tällä hinnalla saisi Helsingin seudulle maanpäällisiä raiteita. Maanpäälliset raiteet kun maksavat
1/5 - 1/10 maanpäällisistä.
Suunnittelee sen pikaratikan vaikka välille Siikajärvi-Ämmässuo-Kolmperä ja pitää sen siellä...
Saman palvelutason tarjoava maanpäällinen pikaraitiotie maksaa 1/5 - 1/10 maanalaisen metron ja sen asemien hinnasta. Samalla investoinnilla voidaan siis rakentaa 5-10 kertaa laajempi verkosto.
Pääkaupunkiseudulla suunnitellaan pikaraitioteitä mm. Jokeri-linjoille ja Laajasaloon.
Voinet lähettää terveisesi vaikkapa HKL:n ja YTV:n suunnitteluyksiköille ja Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkisuunnittelijoille.