Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

Helsingin metro oli aikoinaan suurimpia investointeja Suomessa. Ja on sitä edelleenkin.

Mitähän se olisi maksanut, jos siitä olisi tehty 4-raiteinen vain jotta Kulosaari voidaan ohittaa pysähtymättä.

Merkittäviä aikasäästöjä ei synny ohittamalla muutaman aseman. Asemien kohdalla joka tapauksessa tulisi hidastaa.

Tietenkin kalusto voisi yltää nopeampaan nopeuteen, mutta asemien ollessa kilometrin välein ja keskustassa puolen kilometrin välein, ei luotimetrosta olisi hyötyä.

Metron vuoroväli on tällä hetkellä 4 min ja haaroilla 8 min. Ruuhka-aikaan kapeampi. Ei tähän mitään asemia ohittavia luotimetroja mahdu eikä tarvitse vaikka olisikin 4 raidetta. M-junan vuoroväli on n. 15 min. Kyllä metro on luksus-palvelua vaikka pysähtyykin joka asemalla.
 
Asemien kohdalla joka tapauksessa tulisi hidastaa.

Kerro se pendolinoille, jotka ohittavat nykyisellään Jokelan aseman 200 km/h. Ja kyllä, laituriraidetta.

Ja Keravan kaupunkiradalla kulkee päivittäin jokunen kalustonsiirto 120 km/h. Ja poikkeustilanteissa vaikapa InterCity, myös 120 km/h.

Pointtina siis, asemat eivät vaikuta ohikulkevan junan nopeuksiin rautateillä. Miksi siis metrossakaan.
 
M-junan vuoroväli on n. 15 min. Kyllä metro on luksus-palvelua vaikka pysähtyykin joka asemalla.
M-junan (aikataulun mukainen) vuoroväli on arkisin Helsingistä lähtiessä 5:43-18:43 10 minuuttia ja 18:58-22:13 15 minuutta. Myös lauantaisin vuoroväli on 10 minuuttia 8:43-16:43.
 
Kerro se pendolinoille, jotka ohittavat nykyisellään Jokelan aseman 200 km/h. Ja kyllä, laituriraidetta.

Ja Keravan kaupunkiradalla kulkee päivittäin jokunen kalustonsiirto 120 km/h. Ja poikkeustilanteissa vaikapa InterCity, myös 120 km/h.

Pointtina siis, asemat eivät vaikuta ohikulkevan junan nopeuksiin rautateillä. Miksi siis metrossakaan.

Nykysäännöillä asemien kohdalla pitää metrossa hidastaa, voi tietysti olla että asiat muuttuvat laituriovien tulon jälkeen.
 
Vs: Pisararata

2.5 min vuorovälillä onnistuisi semmoinen, että joka toinen juna pysähtyy ...Kalasatama, Herttoniemi, Roihupelto, Itäkeskus... ja joka toinen perinteisillä pysäkeillä ...Sörnäinen Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie, Itäkeskus.
Tässä ohittavista asemista hyötyy lähes jokainen, saadaan yksi asema lisää ja matka-aika Mellunmäestä itään, jos metroa jatketaan, pysyy kohtuullisena. Todella aniharvat eivät pääsisi vaihdotta perille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararata

2.5 min vuorovälillä onnistuisi semmoinen, että joka toinen juna pysähtyy ...Kalasatama, Herttoniemi, Roihupelto, Itäkeskus... ja joka toinen perinteisillä pysäkeillä ...Sörnäinen Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie, Itäkeskus.
Tässä ohittavista asemista hyötyy lähes jokainen, saadaan yksi asema lisää ja matka-aika Mellunmäestä itään, jos metroa jatketaan, pysyy kohtuullisena. Todella aniharvat eivät pääsisi vaihdotta perille.
Todella aniharvat pääsisivät perille, jos metro alkaisi jättämään asemia väliin. Minä ulkopaikkakuntalaisena käytän Helsingissä liikkuessani metroa juuri sen takia, että se on hyvin selkeä - Ruoholahden ja Itäkeskuksen välillä kaikki junat kulkevat samalla tavalla, ja asemat näkee yhdellä silmäyksellä metrokartasta. Minkälaiset opasteet laittaisit turisteja varten? Sitä paitsi metro on nyt jo esimerkiksi pikavuorobussia nopeampi, vaikka pysähdyspaikkoja on huomattavasti enemmän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararatat

Todella aniharvat pääsisivät perille, jos metro alkaisi jättämään asemia väliin. Minä ulkopaikkakuntalaisena käytän Helsingissä liikkuessani metroa juuri sen takia, että se on hyvin selkeä - Ruoholahden ja Itäkeskuksen välillä kaikki junat kulkevat samalla tavalla, ja asemat näkee yhdellä silmäyksellä metrokartasta. Minkälaiset opasteet laittaisit turisteja varten? Sitä paitsi metro on nyt jo esimerkiksi pikavuorobussia nopeampi, vaikka pysähdyspaikkoja on huomattavasti enemmän.
Turisteja varten? Aika lailla yksinkertaiset. Kuten VR:n lähijunakartta, mutta vain kaksi viivaa. Pitää joka tapauksessa jakaa kahtia nykylinja, kun toinen jää Tapiolaan tulevaisuudessa.

Pikavuorobussia nopeampi se ei ole vain siksi, että vakiovuoro on nopeampi metrovyöhykkeellä. Kesällä siis, kun lomailijat niitä käyttävät. Talvella molemmilla menee yhtä kauan kuin metrolla. Riippuu toki mistä minne menee. Tänään menin iltapäiväruuhkan aikaan 16.15 Kampista Karhulantielle (Itäväylän pysäkki) 20 minuutissa bussilla. Pikavuoro, joka lähti samaa aikaa Kampista, saapui vasta yli 5 minuuttia myöhemmin perille. Metrolla menee Puotilaan liukuportaineen 22 min, plus toki reilu 1km kävely kotiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararatat

Turisteja varten? Aika lailla yksinkertaiset. Kuten VR:n lähijunakartta, mutta vain kaksi viivaa. Pitää joka tapauksessa jakaa kahtia nykylinja, kun toinen jää Tapiolaan tulevaisuudessa.

Pikavuorobussia nopeampi se ei ole vain siksi, että vakiovuoro on nopeampi metrovyöhykkeellä. Kesällä siis, kun lomailijat niitä käyttävät. Talvella molemmilla menee yhtä kauan kuin metrolla. Riippuu toki mistä minne menee. Tänään menin iltapäiväruuhkan aikaan 16.15 Kampista Karhulantielle (Itäväylän pysäkki) 20 minuutissa bussilla. Pikavuoro, joka lähti samaa aikaa Kampista, saapui vasta yli 5 minuuttia myöhemmin perille. Metrolla menee Puotilaan liukuportaineen 22 min, plus toki reilu 1km kävely kotiin.

Jos on menossa esim. Kulosaareen ja vain joka toinen juna menee sinne, tietysti ensimmäisenä asemalle tulee juna joka ohittaa Kulosaaren. Sitten hermostuu kun pitää odottaa. Eikö Itäkeskuksesta itään jatkavilla ole jo tarpeeksi kärsimistä, kun pitää katsoa mihin mikäkin metro on menossa!

Tietääkseni vakiobussin reitti ei ole sen kummallisempi kuin pikankaan, joten ero matka-ajassa johtuu vain siitä, että toisella on parempi tuuri liikennevaloissa tai toisella kuluu enemmän aikaa rahastamiseen. On siis turha väittää, että vakio olisi nopeampi.

Tein viime talvena Kamppi-Itäkeskus-matkan metrolla siten, että kohti liukuportaita lähdin heti kun pikavuorobussi alkoi peruuttaa laiturista. Jouduin odottamaan bussia Itäkeskuksessa useamman minuutin, vaikka liikenneolosuhteet olivat silloin täysin tavanomaiset. Bussilla kuluu yleensä aikaa Kampista Itikseen 20-25 minuuttia. Metrolla 15 minuuttia taitaa olla aika lähellä totuutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararatat

Jos on menossa esim. Kulosaareen ja vain joka toinen juna menee sinne, tietysti ensimmäisenä asemalle tulee juna joka ohittaa Kulosaaren. Sitten hermostuu kun pitää odottaa. Eikö Itäkeskuksesta itään jatkavilla ole jo tarpeeksi kärsimistä, kun pitää katsoa mihin mikäkin metro on menossa!
Pitäisikö kaikkien lähijunien pysähtyä Käpylässäkin? Sama juttu, sillä Ruoholahti-Sörnäinen asemilta itään lähtevistä 2,35% tarvitsee Kulosaaren pysähdystä - tätä kutsuisin jo mariginaaliosuudeksi tosissani, verrattuna 97,75%:iin.

Että kyllä se erittäin pieni joukko saisi luvan odottaa jopa 10 minuuttia metroa, kuten Kontulaan menijätkin (vaikka heitä on 740% Kulosaaren matkaajista) nykyäänkin. Eikös ole ihan reilua?

Muuten, kesäisin ja viikonloppuisin, kun koululaiset eivät ole liikenteessä, Kulosaaren asemalle mennään paljon vähemmän, kuin kokonaista kahta prosenttia itään matkailijoista. Lisäksi ilman metroakin Kulosaaressa pärjättäisiin nykyisillä busseilla, mutta sitä en toki ehdota - toki he metroa tarvitsevat.

Ja eihän siinä enempää pähkäilemistä ole, kun on edelleen kaksi linjaa. Suurimman osan ei vastaisuudessakaan tarvitsisi miettiä, kumpaan linjaan menee, kun suurimpia asemia palvelee edelleen molemmat linjat. Joka laiturilla olisi linjakartta toki, en usko että kukaan eksyisi edelleenkään metroomme.
Tietääkseni vakiobussin reitti ei ole sen kummallisempi kuin pikankaan, joten ero matka-ajassa johtuu vain siitä, että toisella on parempi tuuri liikennevaloissa tai toisella kuluu enemmän aikaa rahastamiseen. On siis turha väittää, että vakio olisi nopeampi.
Luitko mitä kirjoitin? Kirjoitin, että vakiovuoro on kesäisin nopeampi, sillä pika kerää kaikki lomailijat ja työläisiä on vähemmän.
Tein viime talvena Kamppi-Itäkeskus-matkan metrolla siten, että kohti liukuportaita lähdin heti kun pikavuorobussi alkoi peruuttaa laiturista. Jouduin odottamaan bussia Itäkeskuksessa useamman minuutin, vaikka liikenneolosuhteet olivat silloin täysin tavanomaiset. Bussilla kuluu yleensä aikaa Kampista Itikseen 20-25 minuuttia. Metrolla 15 minuuttia taitaa olla aika lähellä totuutta.
Kauanko matkaasi siis meni, jos keskimäärin menee 20-25 min? Itse tein matkani tänään, ja on totta, että 20-25 minuuttia täyttyi viime talvena helposti, kun oli enemmän matkustajia sekä Sturenkadulla että Itäväylällä tietyöt. Ei ollut kummaakaan, jos bussi oli vasta 25-30 minuutinkin kuluttua Itäkeskuksessa. Jos olosuhteet olisivat ihanteelliset, eli kuten nyt, mutta ilman Marjaniementien ikuisia tietöitä, Itäkeskukseen pääsisi varmasti kesäisin tasan 15 minuutissa. Itse en mene metrolla, sillä se vie töihini enemmän aikaa tarkkuudesta huolimatta - kotini sekä työpaikkani ovat yli 1 km päässä metrosta, jolloin suurin osa ajasta menisi kävelyihin yhteensä.

Et VOI väittää, että metrolla menisi 15 min. Ei Puotilaan, muttei edes Itäkeskukseen. Jos Linjaopas antaa suunnasta riippuen 15-16 min matka-ajaksi, ovatko liukuportaat sitten mielestäsi joku aikaportaali? Kyllä ne nyt vaan lasketaan mukaan.

Itä-Helsingistä keskustaan pitää tuntea vuorojen tavat, Matkahuollon aikataulua katsoessa voi joutua odottamaan jopa 10 min - HSL on muokannut omia arvioitaan tarkemmiksi, jolloin niihin verrattuna bussi tulee yleisesti ottaen 3-6 min myöhässä. Porvoon liikenteen 830/835-vuorot tulevat lyhyiden etäisyyksien johdosta taas ajallaan. 870 on taas aina ja ikuisesti myöhässä. 840 tulee max. 5 min myöhässä, kunhan ei ole tietöitä. 850 ei ole koskaan sattunut vastaan, en ymmärrä mitä varten sellainen tunnus edes on, kun ei poikkea 870:stä.

Tänä kesänä matkaa hidastaa ainoastaan muutaman minuutin verran Marjaniementien tietyöt, ei muuta. Ensi talviaikatauluilla pitää muistaa, että keskustaan mennessä bussi tulee yhteensä 10-15 min aikataulustaan jäljessä. Tämä johtuu Porvoon sillan tulevasta remontista, joka kaukobusseilla vaikuttaa Helsinkiin saakka.

Yllättävän moni kulosaarelainen käyttää (ja osaa käyttää) U-linjoja hyödykseen. Siis kaikki ovat menneet/tulleet juurikin keskustasta. Sen tarkemmin en ole tutkinut, minne matkaavat, kun eivät metroa käytä.

Ja muuten, pitää olla aika hermoheikko, jos keskimäärin 4-5 minuutin odotus tekee kärsimättömäksi. Siis asemalla, jolla on vähemmän matkaajia, kuin millään muulla lähijuna- tai metroasemalla Helsingissä.
 
Vs: Pisararata

Pitäisikö kaikkien lähijunien pysähtyä Käpylässäkin? Sama juttu, sillä Ruoholahti-Sörnäinen asemilta itään lähtevistä 2,35% tarvitsee Kulosaaren pysähdystä - tätä kutsuisin jo mariginaaliosuudeksi tosissani, verrattuna 97,75%:iin.

Eihän tämä Käpylä-esimerkki vastaa lainkaan aiemmin kirjoittamaasi.

2.5 min vuorovälillä onnistuisi semmoinen, että joka toinen juna pysähtyy ...Kalasatama, Herttoniemi, Roihupelto, Itäkeskus... ja joka toinen perinteisillä pysäkeillä ...Sörnäinen Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie, Itäkeskus.
Tässä ohittavista asemista hyötyy lähes jokainen, saadaan yksi asema lisää ja matka-aika Mellunmäestä itään, jos metroa jatketaan, pysyy kohtuullisena. Todella aniharvat eivät pääsisi vaihdotta perille.

Tällaista "samanarvoisten" pysäkkien vuorottelukäytäntöä ei taida juurikaan missään raideliikenteessä olla käytössä, ja olettaisin että erittäin hyvästä syystä. Osalle matkustajista lankeavan marginaalisen aikasäästön vuoksi on aivan järjetöntä tehdä järjestelmästä sekava ja häiriöherkkä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararata

Tällaista "samanarvoisten" pysäkkien vuorottelukäytäntöä ei taida juurikaan missään raideliikenteessä olla käytössä, ja olettaisin että erittäin hyvästä syystä. Osalle matkustajista lankeavan marginaalisen aikasäästön vuoksi on aivan järjetöntä tehdä järjestelmästä sekava ja häiriöherkkä.

Lisäksi se ei toimi vuorovälillä, jota metrolle tavoitellaan.
 
Vs: Pisararatat

kouvo sanoi:
Tällaista "samanarvoisten" pysäkkien vuorottelukäytäntöä ei taida juurikaan missään raideliikenteessä olla käytössä, ja olettaisin että erittäin hyvästä syystä. Osalle matkustajista lankeavan marginaalisen aikasäästön vuoksi on aivan järjetöntä tehdä järjestelmästä sekava ja häiriöherkkä.
I- ja K-junilla on juuri sama asia, paitsi että K-juna on nopeampi. Metron tapauksessa molemmat junat olisivat hiukan nopeampia. K- ja I-junien versiossa plussaa on se, että jok'ikinen väli on vaihdoton ja miinusta, että järjestely vaatisi kaksi lisäraidetta toimiakseen kunnolla - hidastelematta ja niin, että K-juna voisi ohittaa myös Puistolan. Pikametroa ei voida tehdä samasta syystä - vuoroväli ja ratojen määrä. Siksi ainoa tapa nopeuttaa matkustamista ja lisätä asemia yhtäaikaa on juurikin tuo ehdotukseni, sillä muussa tapauksessa matka-aika tulee vain kasvamaan uusia asemia tehtäessä. Tai sitten niitä ei tehdä ja tarvitaan busseja jopa radan varteen, jotta kaikki pääsevät edes vaihdolla mukaan. Esim. linjaa 94 voisi lyhentää puoleen, 58:sta poistaa 5 min matka-aikaa/suunta ja 97:n (myös V) ja 98:n poistaa, jos Mellunmäen ja Vuosaaren haaran jokaisen kahden aseman välille lisättäisiin yksi asema lisää. Mutta jos joka pysäkillä pysähdytään ja kaikkia asemia palvellaan samanvertaisina matkustajamääriä miettimättä, ei metro olisi enää yhdelläkään matkalla nopeutensa puolesta varteenotettava.

Ps. Mihin ketjuun tämä nyt kuuluu? Ja miten kuvat saa pikkuisiksi, mistä niitä voi halutessaan suurentaa?
 

Liitetiedostot

  • Metroasemien lisäys.jpg
    Metroasemien lisäys.jpg
    143.5 KB · Lukukerrat: 1,614
  • Metroasemien pitäminen ennallaan.jpg
    Metroasemien pitäminen ennallaan.jpg
    144.3 KB · Lukukerrat: 1,634
  • Metroasemien vähennys.jpg
    Metroasemien vähennys.jpg
    141 KB · Lukukerrat: 1,009
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pisararatat

Knightrider sanoi:
Luitko mitä kirjoitin? Kirjoitin, että vakiovuoro on kesäisin nopeampi, sillä pika kerää kaikki lomailijat ja työläisiä on vähemmän.
Jos takerrutaan pikkuseikkoihin, niin riippuu siitä mitä pikavuoroa vertaillaan :)

Kauanko matkaasi siis meni, jos keskimäärin menee 20-25 min? Itse tein matkani tänään, ja on totta, että 20-25 minuuttia täyttyi viime talvena helposti, kun oli enemmän matkustajia sekä Sturenkadulla että Itäväylällä tietyöt. Ei ollut kummaakaan, jos bussi oli vasta 25-30 minuutinkin kuluttua Itäkeskuksessa. Jos olosuhteet olisivat ihanteelliset, eli kuten nyt, mutta ilman Marjaniementien ikuisia tietöitä, Itäkeskukseen pääsisi varmasti kesäisin tasan 15 minuutissa. Itse en mene metrolla, sillä se vie töihini enemmän aikaa tarkkuudesta huolimatta - kotini sekä työpaikkani ovat yli 1 km päässä metrosta, jolloin suurin osa ajasta menisi kävelyihin yhteensä.

Et VOI väittää, että metrolla menisi 15 min. Ei Puotilaan, muttei edes Itäkeskukseen. Jos Linjaopas antaa suunnasta riippuen 15-16 min matka-ajaksi, ovatko liukuportaat sitten mielestäsi joku aikaportaali? Kyllä ne nyt vaan lasketaan mukaan.

Liikennevälineellä tehtävälle matkalle ei voi koskaan sanoa tarkkaa kestoa. Voihan Itäkeskukseenkin mennä bussilla vaikka kolme tuntia, jos auto hajoaa matkalle. 15 minuuttia bussilla saattaisi onnistua joskus, mutta sen pohjalta en lähtisi aikataulua tekemään. Metron matka-ajasta sanoin arvion, mutta minulla ei ole tapana pitää sekuntikelloa mukana metromatkoilla. Väitän joka tapauksessa edelleen, että jos nyt tehtäisiin vaikka 10 testimatkaa Kampista Itäkeskukseen, useimmilla matkoilla metro voittaisi pikavuorobussin. Jos et usko, niin sitten tehdään ne testimatkat.

Liukuportaista: Oletetaan että lähdet liikkeelle Kampin katutasosta. Liukuportaat menevät niin metrolaitureille kuin bussilaitureillekin. Kaukoliikenneterminaalin portaat ovat vähän lyhyemmät, mutta metromatkustaja saa ajan kiinni vaikka siten että harppoo ne liukuportaat alas. Samalla saa vähän verrytellä jalkojaan, onhan kulkuvälineessä istuminenkin pitemmän päälle rankkaa.

Knightrider sanoi:
Ja muuten, pitää olla aika hermoheikko, jos keskimäärin 4-5 minuutin odotus tekee kärsimättömäksi. Siis asemalla, jolla on vähemmän matkaajia, kuin millään muulla lähijuna- tai metroasemalla Helsingissä.

Uskoisin ettei se aika siinä odottamisessa ole niinkään ongelma, vaan se mihin ihmiset ovat tottuneet. Esimerkki: Maaseudulla mummot saattavat tulla vartin aikaisemmin pysäkille odottamaan päivän ainoaa bussia, ja vaikka bussi olisi vielä vartin myöhässä, he ovat vain iloisia siitä että auto lopulta tulee. Jos nyt Helsingin metromatkustajille sanottaisiin, että seuraava juna tulee 30 minuutin kuluttua, varmasti monet menettäisivät hermonsa. Ja taaskaan se minuuttimäärä ei ole keskeinen asia: Jos metromatkustajille sanottaisiin, että seuraava juna tulee 25 minuutin kuluttua, olisivatko he mielestäsi 17% vähemmän hermostuneita?
 
->Mielestäni kaupunkialueen raskasraide on ymmärretty tyystin väärin siinä kohtaa, kun aletaan ehdottamaan asemien väliin jättämistä. Jos reitillä on asema, jonka käyttäjämäärät ovat liian pienet, että juna olisi jollain määritellyllä mittarilla kannattavaa pysäyttää, oikea ratkaisu ei ole ohittaa asemaa pysähtymättä, vaan rakentaa niin, että käyttäjämäärät kasvavat ja perustelevat pysähtymisen.

Suurikapasiteettinen liikenneväline lyhentää matka-aikoja ensisijaisesti siksi, että se mahdollistaa suuret rakennusmassat - tiheän asumisen, joka synnyttää palvelut ja työpaikat lähelle, joka lyhentää matka-aikoja. Liikennevälineen nopeus kilometreinä tunnissa on toissijaista.
 
Takaisin
Ylös