Vs: Pisararatat
Jos on menossa esim. Kulosaareen ja vain joka toinen juna menee sinne, tietysti ensimmäisenä asemalle tulee juna joka ohittaa Kulosaaren. Sitten hermostuu kun pitää odottaa. Eikö Itäkeskuksesta itään jatkavilla ole jo tarpeeksi kärsimistä, kun pitää katsoa mihin mikäkin metro on menossa!
Pitäisikö kaikkien lähijunien pysähtyä Käpylässäkin? Sama juttu, sillä Ruoholahti-Sörnäinen asemilta itään lähtevistä 2,35% tarvitsee Kulosaaren pysähdystä - tätä kutsuisin jo mariginaaliosuudeksi tosissani, verrattuna 97,75%:iin.
Että kyllä se erittäin pieni joukko saisi luvan odottaa jopa 10 minuuttia metroa, kuten Kontulaan menijätkin (vaikka heitä on 740% Kulosaaren matkaajista) nykyäänkin. Eikös ole ihan reilua?
Muuten, kesäisin ja viikonloppuisin, kun koululaiset eivät ole liikenteessä, Kulosaaren asemalle mennään paljon vähemmän, kuin kokonaista kahta prosenttia itään matkailijoista. Lisäksi ilman metroakin Kulosaaressa pärjättäisiin nykyisillä busseilla, mutta sitä en toki ehdota - toki he metroa tarvitsevat.
Ja eihän siinä enempää pähkäilemistä ole, kun on edelleen kaksi linjaa. Suurimman osan ei vastaisuudessakaan tarvitsisi miettiä, kumpaan linjaan menee, kun suurimpia asemia palvelee edelleen molemmat linjat. Joka laiturilla olisi linjakartta toki, en usko että kukaan eksyisi edelleenkään metroomme.
Tietääkseni vakiobussin reitti ei ole sen kummallisempi kuin pikankaan, joten ero matka-ajassa johtuu vain siitä, että toisella on parempi tuuri liikennevaloissa tai toisella kuluu enemmän aikaa rahastamiseen. On siis turha väittää, että vakio olisi nopeampi.
Luitko mitä kirjoitin? Kirjoitin, että vakiovuoro on kesäisin nopeampi, sillä pika kerää kaikki lomailijat ja työläisiä on vähemmän.
Tein viime talvena Kamppi-Itäkeskus-matkan metrolla siten, että kohti liukuportaita lähdin heti kun pikavuorobussi alkoi peruuttaa laiturista. Jouduin odottamaan bussia Itäkeskuksessa useamman minuutin, vaikka liikenneolosuhteet olivat silloin täysin tavanomaiset. Bussilla kuluu yleensä aikaa Kampista Itikseen 20-25 minuuttia. Metrolla 15 minuuttia taitaa olla aika lähellä totuutta.
Kauanko matkaasi siis meni, jos keskimäärin menee 20-25 min? Itse tein matkani tänään, ja on totta, että 20-25 minuuttia täyttyi viime talvena helposti, kun oli enemmän matkustajia sekä Sturenkadulla että Itäväylällä tietyöt. Ei ollut kummaakaan, jos bussi oli vasta 25-30 minuutinkin kuluttua Itäkeskuksessa. Jos olosuhteet olisivat ihanteelliset, eli kuten nyt, mutta ilman Marjaniementien ikuisia tietöitä, Itäkeskukseen pääsisi varmasti kesäisin tasan 15 minuutissa. Itse en mene metrolla, sillä se vie töihini enemmän aikaa tarkkuudesta huolimatta - kotini sekä työpaikkani ovat yli 1 km päässä metrosta, jolloin suurin osa ajasta menisi kävelyihin yhteensä.
Et VOI väittää, että metrolla menisi 15 min. Ei Puotilaan, muttei edes Itäkeskukseen. Jos Linjaopas antaa suunnasta riippuen 15-16 min matka-ajaksi, ovatko liukuportaat sitten mielestäsi joku aikaportaali? Kyllä ne nyt vaan lasketaan mukaan.
Itä-Helsingistä keskustaan pitää tuntea vuorojen tavat, Matkahuollon aikataulua katsoessa voi joutua odottamaan jopa 10 min - HSL on muokannut omia arvioitaan tarkemmiksi, jolloin niihin verrattuna bussi tulee yleisesti ottaen 3-6 min myöhässä. Porvoon liikenteen 830/835-vuorot tulevat lyhyiden etäisyyksien johdosta taas ajallaan. 870 on taas aina ja ikuisesti myöhässä. 840 tulee max. 5 min myöhässä, kunhan ei ole tietöitä. 850 ei ole koskaan sattunut vastaan, en ymmärrä mitä varten sellainen tunnus edes on, kun ei poikkea 870:stä.
Tänä kesänä matkaa hidastaa ainoastaan muutaman minuutin verran Marjaniementien tietyöt, ei muuta. Ensi talviaikatauluilla pitää muistaa, että keskustaan mennessä bussi tulee yhteensä 10-15 min aikataulustaan jäljessä. Tämä johtuu Porvoon sillan tulevasta remontista, joka kaukobusseilla vaikuttaa Helsinkiin saakka.
Yllättävän moni kulosaarelainen käyttää (ja osaa käyttää) U-linjoja hyödykseen. Siis kaikki ovat menneet/tulleet juurikin keskustasta. Sen tarkemmin en ole tutkinut, minne matkaavat, kun eivät metroa käytä.
Ja muuten, pitää olla aika hermoheikko, jos keskimäärin 4-5 minuutin odotus tekee kärsimättömäksi. Siis asemalla, jolla on vähemmän matkaajia, kuin millään muulla lähijuna- tai metroasemalla Helsingissä.