Mikonkadun raitiotie

Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

24.9: Enää ei puutu pätkääkään!
Mikonkadun radastakaan ei enää puutu kuin kaarteet Aleksin vaihteisiin.

...ja nyt 13.10. sekin kaarrepala on paikallaan, eilen sunnuntaina illalla olivat hitsaustyöt käynnissä.

Asiaan liittyen: Jo Mikonkadun radan suunnitelmia katsellessani mieleeni tuli huoli jalankulkijoitten turvallisuudesta Mikonkadun radalla, onhan Aleksin ja Yliopistonkadun välille jäävä pätkä kävelykatuosuudella. Eli vaunut ajavat jalankulkijoitten keskellä. Nojuu, onhan kyseinen raidepätkä limittäisraidetta joten kovin paljoa tilaa se ei vie (= jalankulkijoille lisää tilaa), mutta kuitenkin.

Huoleni tuli mieleen taas eilen kun tuon viimeisen kaarrepalan asennustöitä ohimennen seurasin... se kaarre viistää aika läheltä Aleksi kolmentoista rakennuksen kulmaa ja ainakin nyt ennen kuin päällystys- ja kivetystyöt on tehty tulee mielestäni Aleksilla kävelevälle jalankulkijalle fiilis että Aleksilta Mikonkadulle kääntyvä ratikka "hyökkäisi päälle" nousemalla jalkakäytävälle jalankulkijoitten sekaan. Ennustan tuohon kohtaan paljon hämminkiä kunhan liikenne alkaa.

Onko kellään tietoa että minkälaiset turvalaite-, liikennevalo- yms. suunnitelmat tuohon on kaavailtu? Ja minkä verran kivetystöillä yms. tullaan korostamaan että ratikkakiskot ovat "ajorataa"?


[Jei, ensimmäinen postaukseni... olen seurannut foorumia jo kauan.]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

Kysymys jalankulkijoista on hyvä, ainakin Mikonkadun osalta.

Tässä suunnitelmien selostuksia ja piirustuksia.

Simokatu:

Selostus: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/7..._v_arkadiak_salomonk_selostus.pdf?MOD=AJPERES

Suunnitelman piirustus:
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/7...d1d4668/simonkatu_suunnitelma.pdf?MOD=AJPERES

Mikonkatu:

Selostus:
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/7...3d8d1d4668/mikonkatu_selostus.pdf?MOD=AJPERES

Suunnitelman piirustus:
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/7...d1d4668/mikonkatu_suunnitelma.pdf?MOD=AJPERES

Kaikki HKR:n työkohteet kaupunginosittain:
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/HKR/fi/Ty_kohteet

Mikonkatu kuuluu Kluuviin ja Simokatu Kamppiin.
 
Meillä Munkkiniemessä on rakennusvaiheessa raitiovaunujen varoitusvalot suojatielle.
Keltaiset vilkkuvat ledrivistöt asennetaan asfalttiin suojatielle ennen kiskoja.
Suomalaiset kun kävelevät pää alaspäin ja näin ollen huomioivat välkkyvät ledit.
Aika näyttää kuinka ne toimivat pohjolan oloissa, mutta varmaankin Aleksin lämmitetyllä kadulla ne pysyisisivät hyvin sulana.
Kun niitä ei ole huomioitu noissa pöytäkirjoissa, niin eihän niitä tietenkään voi laitaa.
Uskoisin kuitenkin, että juuri tuollaisissa Aleksin kohteissa ne olisivat erinomainen turvalaite.
Samoin kannattaisi tutkia Arabian silmukan jalkakäytävän mahdollisuutta.
 
Jos vain saataisiin ihan oikeasti autot pois Mikolta ja Aleksilta, niin kyllä silloin raitiovaunujen havaittavuus ja tarvittaessa äänimerkkienkin kuuluvuus paranisi huomattavasti.

Näiden katujen ongelma on siellä jatkuvasti pörräävä autoliikenne. Henkilöautoillahan sinne ei pitäisi olla mitään asiaa, mutta aika vapaasti siellä cruisaillaan. Enpä ole nähnyt mitään valvontaa.

Jakeluliikenteelle on varattu aamusta ja aamupäivästä monta tuntia, mutta ihan säännöllisesti siellä iltapäivisin moni firma ajelee. Kun olen muutaman kerran kysäissyt, niin perusteluna on ollut, että mehän ajetaan sinne mihin tilataan, kun vaan maksetaan. Tai sitten esimerkiksi valtiollinen yritys pakottaa alihankkijan rikkomaan lakia sillä uhalla, että siirtää kuljetukset toiselle tai ulkomaiselle firmalle.

On sinänsä aika mielenkiintoista, että Aleksin varrella voi rahalla ja kiristämisellä ostaa lainrikkomista kenenkään siihen puuttumatta. Huippu on kuitenkin mielestäni kansainvälinen kuljetusyritys, joka pitää pakettiterminaalia Aleksilla. Asiakkaat tuovat sinne tavaraa autolla ja firman omat autot vievät sieltä eteenpäin. Jos tuo tapahtuisi aamupäivällä, niin se vielä jotenkuten menettelisi, mutta kyseisen konttorin tavara lähtee ja saapuu iltapäivällä - siis silloin, kun Aleksi on "rauhoitettu jalankulkijoille".
 
Haltia-blogi 27.11. sanoi:
Suruksemme kuulimme, että Mikonkadun kiskotyöt odottavat jotain turvalaitetta, jolla on toimitusongelma, eli Kampin ratikkaliikenne pääseekin alkamaan vasta helmikuussa 2009 eikä vuodenvaihteessa :(
Joukkoliikennelautakunnan kokous 27.11.
 
Tämä on juuri se mistä olen aiemmin puhunut: HKR:n ja HKL:n työt seisovat ja myöhästyvät aina kuukausitolkulla milloin mistäkin syystä. Olipa taas hienoa toimintaa!
 
Mitenköhän tässä järjestetään ajovuorojen odottaminen?

Helsinkiläiseen tyyliin sitä ei ilmeisesti ole suunniteltu mitenkään. Eli kuka ensin ehtii... Jossain suunnitelmassa mainittiin, että "Aleksilla kääntymistä odottava vaunu saattaa hetkellisesti hidastaa liikennettä". Tärkeätä olisi nimenomaan, että Aleksilta tulevalla on etuoikeus, sillä Rautatieasemalta tuleva voi hyvin odottaa Mikokadun pysäkillä, niin ei sotketa turhaan Alksin liikennettä.

Asiaan liittyen: Jo Mikonkadun radan suunnitelmia katsellessani mieleeni tuli huoli jalankulkijoitten turvallisuudesta Mikonkadun radalla, onhan Aleksin ja Yliopistonkadun välille jäävä pätkä kävelykatuosuudella. Eli vaunut ajavat jalankulkijoitten keskellä.

Onko kellään tietoa että minkälaiset turvalaite-, liikennevalo- yms. suunnitelmat tuohon on kaavailtu? Ja minkä verran kivetystöillä yms. tullaan korostamaan että ratikkakiskot ovat "ajorataa"?

Ainakin keskieuroopassa on täysin luontevaa, että raitiovaunut kulkevat jalankulkijoiden seassa. Ihmiset osaavat varoa vaunua, sillä se sattuneesta syystä kulkee aina määrättyä uraa. (Tai sitten on jotain pahasti pielessä:lol:) Lisäksi kävelyalueella kuljetaan hiljaa (n.15km/h), joten vaaratilanteita ei pitäisi syntyä. Ellei kuvioon astu taas "vaativat erityisolot"

Kysymys jalankulkijoista on hyvä, ainakin Mikonkadun osalta.

Eiköhän jalankulkijat opi ajan mittaan, että ei kannata urpoilla ylimääräisiä.;)

Jos vain saataisiin ihan oikeasti autot pois Mikolta ja Aleksilta, niin kyllä silloin raitiovaunujen havaittavuus ja tarvittaessa äänimerkkienkin kuuluvuus paranisi huomattavasti.

Näiden katujen ongelma on siellä jatkuvasti pörräävä autoliikenne. Henkilöautoillahan sinne ei pitäisi olla mitään asiaa, mutta aika vapaasti siellä cruisaillaan. Enpä ole nähnyt mitään valvontaa.

Jakeluliikenteelle on varattu aamusta ja aamupäivästä monta tuntia, mutta ihan säännöllisesti siellä iltapäivisin moni firma ajelee.

Täälä se on vaan mahdotonta puuttua pyhän auton käyttöön. Luulisi, että edes näillä parilla parkkipaikalla (lue: kävelykadulla) mitä on Helsingissä, olisi mahdollista puuttua jatkuvaan säntöjen rikkomiseen.

Tämä on juuri se mistä olen aiemmin puhunut: HKR:n ja HKL:n työt seisovat ja myöhästyvät aina kuukausitolkulla milloin mistäkin syystä. Olipa taas hienoa toimintaa!

Pitihän se arvata!:mad: Kaikki hankkeet aloitetaan nykyään viime tipassa, joten näin siinä käy. Ja kun työmaita katsoo, niin paikalla tuntuu olevan vain pari lapioon nojaajaa, eikä työ näytä etenevän mitään älytöntä vauhtia. Ja eihän Porthaninkatukaan valmistunut kuin sellaset kolme kuukautta myöhässä! Hyvä, että ysi sentään pääsi aloittamaan suunniteltuna ajankohtana.

Miten täällä kaikki asiat voi ihan oikeasti olla näin vaikeita?
 
Kun kerrankin Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä pidettiin kesällä vauhtia ja koko risteys saatiin korjattua viikossa, niin tokihan tuo virhe pitää korjata rakentamalla Mikonkatua lähes vuoden päivät.

Lyhyttä kadunpätkää aloitetaan keväällä rakentelemaan, pidetään kävelykatu koko kevään ja kesän kaivantona eikä paljon mitään tapahdu, syksyllä aloitetaan työt kunnolla ja marraskuussa huomataan, että yllätys-yllätys eihän aika riittänytkään.

Säälittävää toimintaa. :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän jalankulkijat opi ajan mittaan, että ei kannata urpoilla ylimääräisiä.;)

Minä en ainakaan haluaisi olla se ennakkotapaus, joka kolhaisee jalankulkijaa Mikonkadulla ja odottelee kuukausia oikeuden päätöstä pääsemättä ajamaan ja ansaitsemaan leipäänsä.

Toivonkin, että kävelykadun merkki poistetaan Mikonkadulta siinä vaiheessa, kun vaunut siirtyvät sinne. Autoilijoille pitäisi riittää liikennemerkki no 312 eli Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty. Poliisien asia on sitten valvoa sen noudattamista.
 
Minä en ainakaan haluaisi olla se ennakkotapaus, joka kolhaisee jalankulkijaa Mikonkadulla ja odottelee kuukausia oikeuden päätöstä pääsemättä ajamaan ja ansaitsemaan leipäänsä.

Ei työnantaja palkkaa voi pidättää kesken olevan oikeudenkäynnin perusteella, vaikka toisiin tehtäviin toki on oikeus siirtää.
 
Ihmettelen kyllä, miksei Kampin rataa voi ottaa käyttöön ilman Mikonkatua, vaihteet kun taitavat sallia kääntymisen Mannerheimintieltä Simonkadulle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

HS 3.12. A12 sanoi:
Kolmosen raitiovaunu alkaa ajaa sekä Kampissa että Mikonkatua pitkin vasta 30. maaliskuuta. [...] Syy myöhästymiseen on Mikonkadun raitioliikennettä ohjaavan asetinlaitejärjestelmän viivästyminen. [...] Helsingin kaupungin liikennelaitoksen rakennusyksikön johtajan Anders Nordströmin mukaan uuden laitteen hankinta ulkomailta aloitettiin liian myöhään.


Käsittämätöntä, että homma karahti kiville. Tuntuu olevan tämä rakentaminen kovin vaikeaa. Uskoisi, että samaan aikaan kun päätös tehdään, aloitetteisiin rakentaminen juuri teknisten laitteiden tilaamisesta. Olisin uskonut viivästyksen johtuvan pikemminkin katutöiden keskeneräisyydestä, kun turvalaitteen puutteesta. Tietenkin jos liikenne haluttaisiin oikeasti alottaa vuodenvaihteessa, voisi sen muutaman liikenteenohjaajan (siis ihmisen) avustuksella hoitaa. Mutta kun joku laskee, että mitä tämä maksaa, niin asian voi unohtaa. Mutta tekninen järjestelmä ei toki aiheuta inhimillistä erehdystä.

Lisäksi kuulostaa melko kankealta kun myös HKL puhuu asetinlaitejärjestelmästä. Eiköhän turvalaite olisi oikeellisempi termi. Parit ratikkavalot eivät nimittäin mitään asetinlaitetta muodosta. Rautatieliikenteessä ainakin asetinlaitteella ja turvalaitteella on melko iso ero.
 
Vs: Kampin raitiotien rakentaminen

Tietenkin jos liikenne haluttaisiin oikeasti alottaa vuodenvaihteessa, voisi sen muutaman liikenteenohjaajan (siis ihmisen) avustuksella hoitaa. Mutta kun joku laskee, että mitä tämä maksaa, niin asian voi unohtaa. Mutta tekninen järjestelmä ei toki aiheuta inhimillistä erehdystä.

Pikkurahaa se on. Laskin pari päivää sitten äkkiä, että kustannus on luokkaa 12 000 euroa per kuukausi.

Kun joku bongari laskee, kuinka monta variota tuolta liikenteestä tälläkin hetkellä puuttuu, niin summahan saadaan muutamassa päivässä sakkorahoina Bombardierilta. ;)

Ihan vakavastikin puhuen: Mikonkadun limitetty pätkä on niin lyhyt ja näkyvyys sen verran hyvä, että liikenteenohjaaja, joka on varustettu valaisevilla pampuilla (käykää katsomassa lentokentillä, miltä sellaiset näyttävät) pystyisi hoitamaan tuon homman aivan hyvin, myös pimeään aikaan. Tuleehan siitä vähän ilkkumista HKL:lle kaupunkilaisilta, kuin ei ole hienoa automaattia, mutta mieluummin pienet pilkkanaurut kuin se suuri häpeä, joka tulee siitä, että ei osata tilata laitteita ajoissa ja viivytetään koko liikenteen alkua kolmella kuukaudella. Ekat Kampin-projektin kiskot laskettiin sentään syksyllä 2006, joten hiukan on vaikea käsittää, miten tällaista voi sattua. Tosin on pakko sanoa, että en tunne tämän tilanteen taustoja, ehkä asialle on hyväkin selitys olemassa, vaikkapa tavarantoimittajan konkurssi tms.
 
Ihmettelen kyllä, miksei Kampin rataa voi ottaa käyttöön ilman Mikonkatua, vaihteet kun taitavat sallia kääntymisen Mannerheimintieltä Simonkadulle.

Samaa ihmettelen minäkin. Kampin osuushan se tässä kai tärkein lenkki on kolmosen uudessa reitissä. Simonkadulle kääntyvät kolmoset toki hidastaisivat jonkin verran Manskun risteyksen muiden ratikoiden kulkua, mutta toisaalta koko risteysalue on ollut viimeiset puoli vuotta sellaisessa kunnossa, ettei sujuvuudesta ole ollut tietoakaan. Pelkkä Kampin avaaminen ei vielä vaatisi muutoksia kolmosten linjatunnuksiinkaan.
 
Takaisin
Ylös