Mikonkadun raitiotie

Ihmettelen vain tätä odottelua. Jos itse olisin päättämässä rakennustöistä, tekisin kaiken valmiiksi, niin että rata olisi opastimia vaille valmis liikennöintiin.
 
Ihmettelen vain tätä odottelua. Jos itse olisin päättämässä rakennustöistä, tekisin kaiken valmiiksi, niin että rata olisi opastimia vaille valmis liikennöintiin.

Onhan se valmis liikennöintiin. Kumipyöräliikennöintiin.
 
Ihmetyttää miksi Mikonkadulla on Kaivokadun päässä normaali puna-kelta-vihreä liikennevalo kun kerran siellä ei saisi autoilla ajella lainkaan. Pelkkä ratikoiden nuolivalo riittäisi. Nyt minusta tuo normaali valotolppa viestittää että siellä on ihan ok ajella autolla.

Yksi päivä seurasin tuon osuuden liikennettä noin 10 minuuttia ruuhka-aikana, eikä sellaista valokiertoa tullut että Kaivokadun päässä ei olisi ollut yhtään autoa pyrkimässä pois Mikonkadulta. Välillä niitä oli ihan jonoksi asti.
 
Ihmetyttää miksi Mikonkadulla on Kaivokadun päässä normaali puna-kelta-vihreä liikennevalo kun kerran siellä ei saisi autoilla ajella lainkaan. Pelkkä ratikoiden nuolivalo riittäisi. Nyt minusta tuo normaali valotolppa viestittää että siellä on ihan ok ajella autolla.

Uuden katusuunnitelman mukaan välillä Yliopistonkatu – Kaivokatu Mikonkatu on normaali kaksisuuntainen katu. Valitettavasti autoilu on siis ok. Ja jos autoja tosiaan riittää ruuhkaksi asti, saanee ratikka aikanaan jonotella muiden mukana. Autoilijat ovat katutöiden takia pärjänneet kuukausia ilman Mikonkatua, ja olisivat varmasti pärjänneet jatkossakin. No toivotaan että Mikonkadulta asemalle tulevalle ratikalle on suunniteltu erittäin vahva liikennevaloetuisuus. Autoillehan tuo vihreä ei taida palaa kuin muutaman sekunnin.
 
Ei tuolla välillä pitäisi olla autoista mitään haittaa. Kun ratikka saa ajoluvan Kaivokadulta Mikonkadulle, autot eivät tietenkään aja sinne samaan aikaan. Mahdollisesti juuri aiemmin Mikonkadulle ajaneet autot pääsevät kyllä alta pois Yliopistokadulle, kun edessä ei ole liikennevaloja hidastamassa.

Suunnassa Kaivokadulle päin taas autoja ei teoriassa pitäisi olla lainkaan, sillä vaikka Mikonkadun pätkä Kaivokadun ja Yliopistokadun välillä on autoille kaksisuuntainen, niin Yliopistokatu on yksisuuntainen, joten autoja ei voi (laillisesti) tulla mistään tuolle Mikonkadun pätkälle (paitsi U-käännöksen tekemällä).
 
Suunnassa Kaivokadulle päin taas autoja ei teoriassa pitäisi olla lainkaan, sillä vaikka Mikonkadun pätkä Kaivokadun ja Yliopistokadun välillä on autoille kaksisuuntainen, niin Yliopistokatu on yksisuuntainen, joten autoja ei voi (laillisesti) tulla mistään tuolle Mikonkadun pätkälle (paitsi U-käännöksen tekemällä).

Yliopistonkatu muutettiin kaksisuuntaiseksi jo muutama vuosi sitten ja tähän ei kai ole tulossa muutosta. Eli kyllä ne autot pääsevät Mikonkadulle raitioliikennettä häiritsemään.
 
Yliopistonkatu muutettiin kaksisuuntaiseksi jo muutama vuosi sitten ja tähän ei kai ole tulossa muutosta. Eli kyllä ne autot pääsevät Mikonkadulle raitioliikennettä häiritsemään.

Oho! Enpäs ole huomannutkaan, kun ei siellä tule pahemmin liikuttua.

Tuo kyllä muuttaa asian, eli Mikonkadulle liikennevaloihin ryhmittyvät autot pahimmassa tapauksessa estävät ratikan pääsyn pysäkillekin, mikä tarkoittaa sitten kahden valokierron odotusta. Ensin päästetään autot pois, että päästään pysäkille, sitten seistään pysäkillä ja sen jälkeen odotellaankin seuraavan kierron vihreää. Ei hyvä. :(
 
...eli Mikonkadulle liikennevaloihin ryhmittyvät autot pahimmassa tapauksessa estävät ratikan pääsyn pysäkillekin, mikä tarkoittaa sitten kahden valokierron odotusta. Ensin päästetään autot pois, että päästään pysäkille, sitten seistään pysäkillä ja sen jälkeen odotellaankin seuraavan kierron vihreää. Ei hyvä. :(
Onhan tälle lääke: Jos pysäkille on tulossa ratikka, autoille palaa vihreä niin kauan kunnes ratikka on pysäkillä. Ratikan sijainti on anturoitavissa, jos halutaan. Tällainen järjestely tietenkin tarkoittaa sitä, että Kaivokadulla on punainen Mikonkadun risteykseen tultaessa ja liikenne seisoo. No, sitähän se autojen etuus tarkoittaa. Käytännössä tosin pysäkin käytön estävällä autojen määrällä on rajansa, joten ”pysäkinpuhdistusvihreän” ei tarvitse olla päällä kuin se aika, joka tiellä olevan automäärän poistumiseen menee.

Antero
 
Kaivokadulla liikennevaloissa ei perinteisesti ole ollut juurikaan minkäänlaisia etuisuuksia raitiovaunuille ilmeisesti sen takia, ettei Rautatientorin runsas bussiliikenne jumiutuisi heti ensimetreillä. Sen takia olen hieman skeptinen Mikonkadun risteyksen valo-ohjauksen sujuvuudesta, mutta toivotaan muutosta parempaan.
 
Uuden katusuunnitelman mukaan välillä Yliopistonkatu – Kaivokatu Mikonkatu on normaali kaksisuuntainen katu.

Joo tuohan selittää hommaa kyllä.

Kauhuskenaariona minulla on se että Kaivokadun suuntaan on niin pitkä autojono, että ratikka joutuu jonottamaan yksiraiteisella osuudella ja tämä sitten puolestaan sekottaa valojen rytmit eikä Aleksille päin menevä vaunu saa enää ajolupaa.
 
Mikonkatu on todellinen emämunaus nykytilassa. Ehdotukseni olisi, että ajo Yliopistonkadulta estetään täysin siinä Amarillon kulmalla kumpaankin suuntaan.
Paloautoja varten betoniporsas, jossa "moottoriajoneuvolla ajo kielletty"-merkki.
Porsaan voi siirtää sitten vaikka yksi mies. Samoin kääntyminen Kaivokadulta Mikonkadulle tulisi ehdottomasti kieltää.
 
12.2.: Viime yönä? vedetty ajojohtimet. Mutta viimeiset 10 m Aleksin päästä vielä puuttuvat (ja turvalaite tietysti).
 
Kaivokadulla Mikonkadun vaihteessa vaihdeopastin (toimii).
Liittyykö näihin opastimiin sitten mitään turvalaitejärjestelmää?
Mikonkadulla (S - pallo - risti) ja Aleksilla (S - pallo - "hämähäkki") kolmilamppuinen rv-valo.
Ajojohtimen viimeiset ~10 m Aleksin päästä puuttuvat.
 
Takaisin
Ylös