Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ihmettelen vain tätä odottelua. Jos itse olisin päättämässä rakennustöistä, tekisin kaiken valmiiksi, niin että rata olisi opastimia vaille valmis liikennöintiin.
Ihmetyttää miksi Mikonkadulla on Kaivokadun päässä normaali puna-kelta-vihreä liikennevalo kun kerran siellä ei saisi autoilla ajella lainkaan.
Ihmetyttää miksi Mikonkadulla on Kaivokadun päässä normaali puna-kelta-vihreä liikennevalo kun kerran siellä ei saisi autoilla ajella lainkaan. Pelkkä ratikoiden nuolivalo riittäisi. Nyt minusta tuo normaali valotolppa viestittää että siellä on ihan ok ajella autolla.
Suunnassa Kaivokadulle päin taas autoja ei teoriassa pitäisi olla lainkaan, sillä vaikka Mikonkadun pätkä Kaivokadun ja Yliopistokadun välillä on autoille kaksisuuntainen, niin Yliopistokatu on yksisuuntainen, joten autoja ei voi (laillisesti) tulla mistään tuolle Mikonkadun pätkälle (paitsi U-käännöksen tekemällä).
Yliopistonkatu muutettiin kaksisuuntaiseksi jo muutama vuosi sitten ja tähän ei kai ole tulossa muutosta. Eli kyllä ne autot pääsevät Mikonkadulle raitioliikennettä häiritsemään.
Onhan tälle lääke: Jos pysäkille on tulossa ratikka, autoille palaa vihreä niin kauan kunnes ratikka on pysäkillä. Ratikan sijainti on anturoitavissa, jos halutaan. Tällainen järjestely tietenkin tarkoittaa sitä, että Kaivokadulla on punainen Mikonkadun risteykseen tultaessa ja liikenne seisoo. No, sitähän se autojen etuus tarkoittaa. Käytännössä tosin pysäkin käytön estävällä autojen määrällä on rajansa, joten ”pysäkinpuhdistusvihreän” ei tarvitse olla päällä kuin se aika, joka tiellä olevan automäärän poistumiseen menee....eli Mikonkadulle liikennevaloihin ryhmittyvät autot pahimmassa tapauksessa estävät ratikan pääsyn pysäkillekin, mikä tarkoittaa sitten kahden valokierron odotusta. Ensin päästetään autot pois, että päästään pysäkille, sitten seistään pysäkillä ja sen jälkeen odotellaankin seuraavan kierron vihreää. Ei hyvä.
Uuden katusuunnitelman mukaan välillä Yliopistonkatu – Kaivokatu Mikonkatu on normaali kaksisuuntainen katu.