Mikonkadun raitiotie

Ne on nämä Helsingin erikoisolot ;)
Toimiiko tuossa Mikonkadun tapauksessa vaunun tunnistus virtapiirillä, jonka vaunu tietyssä kohdassa ollessaan sulkee? Jos näin on, se sitten liian herkäksi säädetty, jos jo vähänkin runsaampi vesimäärä siihen pystyy. Olisiko ollut parempi järjestely vanhat kunnon nastat ajolangassa? Vaikkapa niin, että Mikonkadulla Aleksia kohti tuleva vaunu Ateneumin kohdalla riittävän etäällä yksiraiteisesta osuudesta ajolangan nastalla tilaa itselleen kulkutien Aleksille. Ja juuri Aleksille käännyttäessä olisi ajolangassa kuittausnasta. Aleksilta Kaivokadun suuntaan ajettaessa ei tarvitsisi tilata mitään valoja.
Eihän tämmöinen tietenkään kävisi, kun ei ole tarpeeksi "hieno" systeemi... Hieno systeemi pitää olla, vaikka se, kikkelis kokkelis, ei toimisikaan. :)
 
Eihän tämmöinen tietenkään kävisi, kun ei ole tarpeeksi "hieno" systeemi... Hieno systeemi pitää olla, vaikka se, kikkelis kokkelis, ei toimisikaan. :)

Siltä tosiaan vaikuttaa.

Kun limitetty osuus on niin lyhyt, niin mun mielestä tuon olisi voinut ratkaista yksinkertaisesti esim. niin, että molempien pysäkkien luona olisi vilkkuvalo, joka olisi muuten pimeänä, mutta alkaisi vilkkua, kun osuudella olisi vaunu. Pimeä valo = voit ajaa Mikonkadulle, vilkkuvalo = odota, Mikonkadulla on jo vaunu.
 
Tuollaisessa järjestelyssä on se ikävä reunatapaus, jossa molemmista suunnista saavutaan radalle riittävän yhtä aikaa, etteivät valot ehdi reagoida: Aleksilta tullessa aktiivista on vasta radalla jo ollessa. Sitten jompikumpi peruuttaa. Toisaalta kaikkein pahin tilanne tässäkin vaikeutuu: kulman takaa ei pitäisi tulla nokittain.

Nykytilanne lienee koneellinen tilattava kapulasysteemi. Kone estää yhteisosuudelle pääsyn jollain kovalla tavalla, kunnes kapula tilataan. Kapuloita on vain yksi, ja sen pitäjä on ainoa, joka saa päästä radalle. Ongelmat johtunevat nykyään siitä, että kapulan automaattinen palautuminen on epäluotettavaa, ja kapula jää osuudelta poistuneelle vaunulle. Tällöin kukaan muu ei enää pääse radalle, ennen kuin kapula palautetaan järjestelmälle (=järjestelmä tilttaa). Pikakorjauksen kaikille tämäntapaisille ongelmille saisi, jos kuljettajalle voisi ilmiselvästi ilmoittaa kapulan hallussapitämisestä ja mahdollistaa vaivaton palauttaminen kaukaakin vaikka nappia painamalla.
 
Liikennepeili voisi olla hyväksi tuossa kohdassa.
Pystyy kuljettaja tarkistamaan vastaantulijan.
Ehkäpä siellä onkin?
 
Mielestäni yleiskäyttöisen koneellisen järjestelmän käyttö on hyvin perusteltua, sillä tulevaisuudessa saattaa olla pidempiäkin limittäisraideosuuksia, joiden ajojärjestystä ei voi toteuttaa silmämääräisesti kuten Mikonkadulla voi. Kun nyt suurin osa teknisistä haasteista voidaan kirjata ylös, on tulevat limittäisosuudet helpompi toteuttaa luotettavasti.

Voin vain kuvitella teknisen virittämisen määrän, kun tulee tarve pitkälle ohituspaikalliselle limittäisosuudelle, jossa limittäisosuuksille kullekkin mahtuu yksi vaunu kerrallaan, ohituspaikoille vaunu suuntaansa ja kaiken pitäisi sujua maksimikapasiteetilla ilman riskiä umpisolmusta.
 
Tässä hiljattain Mikonkadun radan ohitse kulkiessani huomioni kiinnittyi jo aikaisemmin tässä säikeessä mainittuihin tolppiin joita on pystytetty kävelyalueita erottamaan.

Huomioni kiinnittyi erityisesti em. tolppien laajamittaiseen puuttumiseen, sillä arviolta reilusta kymmenestä tolpasta on enää jäljellä vain asennuspultin kuusikulmainen pää katukivessä. Mikonkadun radan eteläpäässä Aleksin lähellä tolppia puuttuu ainakin kaksi, Yliopistonkadun risteyksessä Intersportin edestä puuttuu nelisen tolppaa kuten Amarillon edestä myös, Pizzeria Raxin kulmalta puuttuu yksi kuten myös Mikonkadun pysäkin pohjoispuolelta ennen Kaivokatua yksi. Lisäksi kaksi tolppaa on reilusti vinossa mutta vielä pystyssä.

Onkohan kenelläkään tiedossa mistä tämä johtuu? On varmaan selvää että joittenkin tolppien osalta puuttumisen selitys löytyy ilkivallasta tai huolimattomasta traktorin tai kuorma-auton kuljettajasta, mutta etenkin Yliopistonkadun risteystä tarkastellessa tulee väkisinkin mieleen että näitä tolppia on tarkoituksella poistettu, kun ovat mahdollisesti olleet huoltoliikenteen sujuvan mahtumisen suhteen "väärään" paikkaan pystytettyjä.
 
Tänään tuli havaittua itselleni uusi ominaisuus Mikonkadun asetinlaitteessa: Se ei osaa ajattaa saman suunnan vaunuja peräkkäin, vaan edellisen pitää päästä läpi asti ennenkuin seuraava päästetään perään.
 
Tänään tuli havaittua itselleni uusi ominaisuus Mikonkadun asetinlaitteessa: Se ei osaa ajattaa saman suunnan vaunuja peräkkäin, vaan edellisen pitää päästä läpi asti ennenkuin seuraava päästetään perään.

Vahvistaa epäilyksiäni järjestelmän kapulamallista: rataosalla on yksi kapula, joka puolestaan voi olla joko vapaa tai yhdellä vaunulla. Osuudelle pääsee vain kapulalla. Oikein yksinkertainen ja luotettava logiikka käytössä, sillä oletuksella että kapula palautuu luotettavasti. Yksinkertaisuus ilmeisesti kostautuu.
 
Ei pidä paikkaansa.

Eikö? Sitten jossain ei tieto kulje, koska SRS:n kevätajelulla LOK ohjeisti meitä juuri noin: kaksi vaunua ei saa ajaa perätysten, koska hieno laitteisto menee sekaisin. Ensin piti ajaa yhdellä vaunulla, vasta osuuden taas vapauduttua toisella.
 
Eikö? Sitten jossain ei tieto kulje, koska SRS:n kevätajelulla LOK ohjeisti meitä juuri noin: kaksi vaunua ei saa ajaa perätysten, koska hieno laitteisto menee sekaisin. Ensin piti ajaa yhdellä vaunulla, vasta osuuden taas vapauduttua toisella.

Vaunujen välissä tulee olla 20m (muistaakseni) väli, jos ajavat peräkkäin. Vaunu saa esim. Aleksilta Mikonkadulle kääntyneen 3T:n jälkeen 60s. sisällä myös ajoluvan sen perään, vaikka tämän 3T:n ja perässäajavan välissä olisi Mikonkadulta tilattu valo Aleksille.
 
No tuo on kyllä huomattavasti fiksumpaa kuin se, että pitäisi odottaa koko osuuden vapautumista. Ja reilu turvavälikin on varmasti ihan perusteltu tuolla osuudella, jolla voi tulla yllättäviä jarrutuksia jalankulkijoiden vuoksi.

Mitenkäs muuten Mikonkadun jalankulkijat ovat oppineet väistämään ratikkaa, vai ovatko? Kesää kohden voisi kuvitella, että jalankulkijoiden määrä vielä kasvaa.
 
No, en nyt ihan peräkkäin ajoksi tuota silti kutsuisi kun edellinen vaunu käytännössä ehti Mikonkadulta Aleksille asti ennen kuin sain ajoluvan. Mikonkadulla turvallinen ajonopeus on aika alhainen, joten ei tuo asetinlaitteen viive korreloi turvavälin kanssa (6 sekunnin turvaväli nopeudella 15km/h on 25 metriä).

Kyllä Mikonkadulla aika usein meinataan kävellä tai pyöräillä eteen katsomatta kumpaankaan suuntaan.
 
Mikonkadulla on ohjesäännön mukainen maksiminopeus raitiovaunuille 10 km/h, mutta päästellään siellä välillä vähän reilumminkin.
 
Takaisin
Ylös