PNu sanoi:
Totta. Suomen hajanainen yhdyskuntarakenne ei missään tapauksessa helpota rautateiden kaltaisen massakuljetusmuodon käyttöä. Tämä on vielä yksi hyvä lisäperuste, miksi 25 % markkinaosuus tavaraliikenteessä on kova tulos.
Ei se mene näin, sillä tilastoja pitää ymmärtää eikä vain tuijottaa sokeasti. Tässä pari esimerkkiä:
Tonnikilometirtilastojen valossa kaasukuljetukset eivät ole kuljetuksia juuri lainkaan. Kaasuhan ei mitään paina. Sama "vika" on merkittävässä Elektroluxin Porin logistiikkakeskukseen suuntautuvassa rautatierahdissa. Kodinkoneet eivät juuri mitään paina, joten sekään ei tonni-km-tilastoja juuri kaunista.
Entä onko Ahvenanmaa osoitus kehnosta rautateiden hoidosta, kun siellä rautatiekuljetusten markkinaosuus on nolla?
Ja mitä on hajanainen yhdyskuntarakenne? Onko Espoo hajanainen vai tiivis? Keskimäärin kovin hajanainen, mutta tosiasiassa hyvin tiivis siellä, missä ylipäätään on rakennettu. Puolet Espoosta on rakentamatonta.
Suomi on keskiarvona hajanainen, mutta erityisesti rautateiden kannalta hyvinkin tiivis. Sillä Suomi rakennettiin sinne, missä oli rautatie. EU-maissa keskimäärin on toisin, eli tiivistä taajamarakennetta sijaitsee runsaasti rautateiden ulottumattomissa. Jos tehtäisiin tilasto siitä, miten tontit ovat rautatien ulottuvilla, Suomi saisi tässä tilastossa hyvän arvon, EU keskimäärin paljon huonomman.
Rautatieliikenne on hoidettu täydellisesti silloin, kun kaikki rahti, joka voidaan kuljettaa rautateitse, myös kuljetetaan rautateitse. Suomessa tämä osa jollain yksiköllä mitattuna voi olla esimerkiksi 40 %, EU:ssa keskimäärin 15 %. Jos Suomen rautateiden markkinaosuus on 25 % ja EU:ssa vain puolet siitä, eli 12,5 %, niin kummassa rautatierahti on menestynyt paremmin? Tietenkin EU:ssa, jossa rautatiet hoitavat (tämän esimerkin mukaan) 83 % omasta potentiaalistaan ja Suomessa vain 63 %.
En tiedä, mitkä ovat todelliset luvut. Mutta tätä samaa liturgiaa VR Oy:n monopolin erinomaisuudesta on todisteltu ennenkin. Mutta se ei anna mitään oikeutta sille, että monopoli ryssii sellaisia kuljetuksia kuin Tornion ferrokromi tai Lahden hiili. Se ei myöskään anna oikeutta rataosien sulkemiseen ja selittämiseen, että kyllähän se rahti voi kulkea maantielläkin. Siksikö, että on niin korkea prosentti, että sitä on hyväkin vähän laskea?
PNu sanoi:
Siis rakenteellisesti kelvoton nimenomaan kappaletavaraliikenteessä tai yksittäisiä vaunukuormia siirrettäessä. Ei suinkaan kokojunakuljetusten osalta.
Kumma kun kuorma-auto-, lento- ja laivaliikenne kykenevät kuljettamaan kappaletavaraa, joka on yhden yksikön kapasiteettiin nähden olemattoman pientä. Niiden kaikkienhan pitäisi olla rakenteellisesti kelvottomia kappaletavararahtiin. Kuriirilähetykset pitäisi sinun logiikallasi ajaa kaikki erikseen henkilöautolla ellei peräti moottoripyörällä vaikka maailman toiselle puolelle, koska on rakenteellisesti kelvotonta yhdistää pieniä lähetyksiä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, jotka viedään kerralla koonti- ja lajittelupisteiden välillä.
Ei kuorma-auto-, lento- ja laivaliikenteessä ole VR Oy:öön muuta eroa kuin että muut toimivat kilpailluilla markkinoilla, VR Oy monopolissa. Siinä se rakenteellinen kelvottomuus on. Yksi juna pystyy kuljettamaan 1000 lähetystä yhtä hyvin tai huonosti kuin laivakin. VR Oy ei viitsi sitä tehdä, laivanvarustaja haluaa tehdä.
PNu sanoi:
Jos on 50 asiakasta ja jokainen haluaa lähettää oman vaununsa yksilöllisen aikataulun mukaan niin milläs otat kaikkien toiveet huomioon?
Kun todellisessa elämässä asia ei ole niin, että kaikki lähetykset halutaan lähettä eri minuutilla. Päin vastoin, todellinen ongelma on se, että liian moni haluaa lähettää rahtiakin samaan aikaan. Rekat painavat maanteitämme läpi yön toinen toistensa perässä. Lähetykset saadaan valmiiksi illaksi ja ne halutaan perille aamuksi. Sitä haluavat ne kaikki 50.
PNu sanoi:
Tarkoitatko kenties, että monopolin ulkopuolella rautatieyrittäjä siirtyy liikennöimään yhden vaunun mittaisilla junilla? Tosin yhden vaunun junaa halvempi vaihtoehto on rekka ja sen takia myös VR on siirtänyt jo aikoja sitten kappaletavaraliikenteensä maanteille.
Kuten edellä olisi pitänyt käydä selväksi, 50 rekan peräkkäin ajamiselle on paljon parempi ja halvelmpi vaihtoehto panna kuormat 50-vaunuiseen junaan ja 49 miestä nukkumaan yönsä. Sillä konstilla VR:n kappaletavaraliikenne maanteillä ei luistelisi paperirullia vastaantulevaan bussiinkaan.
Antero