Jokunen ajatus vielä raitiovaunujen kalleudesta.
Varmastikin juuri pienet valmistussarjat on keskeinen tekijä. Luulisin että raitiovaunun hintaa lisää myös korin vankka rakenne: se voi käytännössä estää raitiovaunun valmistamisen liukuhihnalla. Täysteräksisten rakenteiden tekeminen ja asentaminen vaatii monikertaisesti työtä peltisiin verrattuna ja vaunu on koottava alusta loppuun samassa paikassa, siis käsityönä. Melkoinen osa kustannuksista saattaa tulla ihan vain kokoonpanosta, ei niinkään komponenteista jotka saattavat olla suht koht edullisiakin.
Mutta toinen puoli on varmaan siinä, että kukaan ei edes yritä tehdä raitiovaunuja mahdollisimman edullisesti. Ja minä oletan että markkinat toimivat kohtuullisen hyvin tälläkin alalla ja syy on siis siinä että halvoille vaunuille ei oikeastaan edes ole kysyntää. Antero antoi muutamia esimerkkejä yrityksista luoda edullisen perusvaunu, osin valtion tuella. Varmasti noin massiiviset yritykset olisivat luoneet alalle perusstandardit jos sellaisille olisi ollut edellytyksiä. Voisin arvailla muutaman selityksen sille miksi tilanne on tällainen.
Ensinnäkin edullinen standardivaunu edellyttäisi moitteetonta ja ennen kaikkea tasalaatuista rataverkkoa. Kun kuitenkin tilaaja yleensä vastaa niin liikkuvasta kalustosta kuin rataverkoista, ei halvoista vaunuista kuitenkaan saataisi hintaetua jos niitä varten pitäisi rempata ratainfraa. Eikä sinällään hyväkuntoinenkaan verkko välttämättä auta, jos sen spesifikaatiot ovat tyyppivaunulle väärät. Jotta edullinen massavaunu olisi mahdollinen, kautta maailman tai ainakin Euroopan tulisi raitioteiden olla normitettuja täsmälleen samanlaisiksi, samat kaarresäteen, ulottumat yms. Nykyisellään raitiovaunuihin täytyy väkisinkin tehdä ainakin jotain modifikaatioita kutakin kaupunkia varten ja tämä tekee liukuhihnavalmistuksen mahdottomaksi. Toki komponentteja voi suunnitella ja valmistaa kerralla kaikkia vaunutyyppejä varten ja tällä tavalla saada hintaa jonkin verran alaspäin.
Toisekseen raitiovaunu on pitkäikäinen laite jota käytetään paljon. Siitä seuraa että vaunun koko elinkaaren ajalta hankintahinta ei ehkä kuitenkaan ole kovin iso kulu, vaan huoltokulut ja käyttökulut ovat oleellisempia. Silloin on tietenkin tarkoituksenmukaista maksaa hyvinkin paljon enemmän vaunusta jos sen toimintavarmuus saadaan suuremmaksi tai kuluvien osien kuten pyörien vaihtoväli pidemmäksi.
Kolmanneksi raitiovaunu tuo huomattavan paljon tuloja, päivittäinen matkakertymä vaunulla liikkunee siinä tuhannen matkustajan kieppeillä. (Tai ainakin näin kuuluisi olla) Silloin pienetkin suhteelliset muutokset matkustajamäärissä merkitsevät isoja absoluuttisia summia. Näin ollen vaunusta kannattaa maksaa paljonkin lisää jotta se sopisi omaan liiketoimintakonseptiin, eli että se vastaa kaikin puolin matkustajien odotuksia ja että sitä pystytään käyttämään firmassa mahdollisimman tehokkaasti (lyhyet kääntöajat, nopeat huollot yms.)
Raitiovaunut eivät ole tässä suhteessa mitenkään poikkeuksellisia: esimerkiksi tilataksit usein erikoisvarustellaan ja melko vaatimatonkin uudelleensisustus helposti tuplaa uuden taksiauton hinnan. Näin kuitenkin tehdään: säästöä tärkeämpää on että auto on varustelultaan sellainen että se kelpaa asiakkaille muutenkin kuin vain tolpalta tai keskuksesta tilattuna. Pnu taisi mainita että suomalaiset linja-autoyhtiöt miellellään tilaavat juuri heitä varten koritettuja autoja. Tuskinpa se ihan ilmaista on vaikka ehkä ei kuitenkaan erikseen koritettu auto maksa kahta kertaa suoraan tehtaalta tulevaan verrattuna. Mutta ajatus on sama: linja-autoyhtiö mieluummin maksaa autostaan enemmän kuin ryhtyy sovittamaan omaa liikennöintikonseptiaan tehdasmalliin sopivaksi.
Paikallisliikenteen bussit taitavat edustaa toista ääripäätä: rakenteeseensa nähden niihin kohdistuva rasitus on niin kova että ne ovat melkein kertakäyttötavaraa ja silloinhan liikennöitsijälle on aivan keskeistä että busseja saadaan mahdollisimman edullisesti. Vastaava tilanne on tavaraliikenteessäkin: jakeluliikenteen autojen käyttöaika on aivan toista kuin vaikka pitkän matkan rekkojen tai vaikka tukkirekkojen.