Muistaakseni halvimmat raitiovaunut saa alle miljoonalla eurolla. Valitettavasti en kyllä muista, mitä tuolla rahalla saa. Saisikohan tuolla rahalla uuden neliakselisen matalalattiavaunun Tshekistä vai amerikkalaisen kaksiakselisen retrovaunun?
Oikeastaan ei voi ajatella, miten halvalla ratikan saa. Koska pitkä ratikka maksaa tietenkin enemmän kuin lyhyt, ja hankintahinnaltaan halvempien lyhyiden ratikoiden hankkiminen voi olla ja oikeastaan onkin kaikkein kallein ratkaisu.
Raitiovaunun kuten muunkin raideliikennekaluston kustannuksista suuri osa on työtä. (Itse asiassa perimmältään kaikki, sillä raaka-aineetkin kaivetaan maasta, ja sekin on työtä.) Halvan työvoiman maista hankittuna suhteellinen vaunun hinta on hyvinkin puolet länsimaista hankituista vaunuista. Tosin esim. Venäjän tai Kiinan vaunutuotannosta on niukasti tietoja saatavilla.
Hintojen vertailua hankaloittaa sekin, että vaatimustaso on alhainen niillä markkinoilla, joilla valmistetaan ja ostetaan halvan työvoiman kalustoa. Jos ei hankita kangasistuimia, ilmastointia, lämpölaseja, vaunun sisäistä diagnostiikkaa jne., vaunu on tietenkin paljon halvempi myös tehtynä lännessä. Tai jos vaunun tekniset ratkaisut tehdään halvalla siten, että vaunu vaatii paljon ylläpitoa, saadaan tietenkin halpa hankintahinta.
Euroopan markkinoilla raitiovaunut ovat maksaneet noin 30.000 €/m2. Lyhimmät käytössä olevat vaunut Euroopassa taitavat olla Lissabonin 8,3 metrin mittaiset 2-akseliset. Niiden hinta tuolla neliöhinnalla on noin 0,5 M€. Jos sitten oletetaan, että tilataan tällaisia vaunuja vaikka Kiinasta puolta halvemmalla, hinta olisi 0,25 M€ eli 2-akselisen bussin hinta.
Lissabonin vaunut on muuten valmistettu vuosina 1936–1947. Vanhimmat ovat nyt yli 70 vuoden ikäisiä. 1990-luvulla vaunut saivat uudet telit, moottorit ja tehonsäädön. Vaunut ovat jatkuvassa kaupallisessa liikenteessä ja erittäin kovalla kuormituksella. Syy vaunujen käyttöön edelleen on rataverkon rakenteessa, joka on sekä mäkinen että ahdas. Vaunuja ei voi korvata edes johdinautoilla, mutta ei myöskään telivaunuilla. Koko verkko ei ole yhtä hankala ja käytössä on myös 24-metrisiä osamatalia nivelvaunuja 1990-luvulta.
Antero