Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

Eiköhän tuo uhkakuva ole tuupattu tosiaan liikenteeseen iha viralliselta taholta eli RHK:n raportista Rautatieliikenne 2030 josta Hartsa tänne jo linkittiki. Lukutaitoosia kai ne o opiskelijakki ;) Eikä tuo ny ole ihan ensimmäänen kerta ko Vs-paanan rullausta o viralliselta taholta väläytelty. Ja eipä ole tovi ko yrittivät pistää toppihi Vs:n iiseenki. Vastustus oli vaa liian kova etteivät sitä uskaltaneet tehrä.
 
Tosin väittämä, että tasonparannus pitäisi tehdä ensin ja sähköistys sen jälkeen ei kestä päivän valoa. Käytännössä kaikki "tasonkorotukset" on Suomessa tehty radoille joilla on jo ennestään ollut sähköt (esim. Tampere-Oulu).

Juurihan esimerkiksi Savonlinna-Huutokoski -radan tasonnosto on alkamassa, vaikka sähköistä ei ole tietoakaan.

Perinteisesti sähköistykset on tehty vasta tasonkorotusten jälkeen, kuten järkevää onkin. Esim. pääradat Helsingistä Ouluun, Joensuuhun ja Iisalmeen kunnostettiin 60- ja 70-luvuilla ja sähköistettiin 70- ja 80-luvuilla, Rantaradan tasonnosto tehtiin 80-luvulla ja 90-luvun alussa sähköliikenteen alkaessa 1995 jne.

Viimeisen 10-15 vuoden aikana on tasokorotuksia tehty paljon sähköistetyille radoille mutta tämä johtuu vain siitä, että edellinen 60- ja 70-luvuilla uusittu rata on tullut niissä käyttöikänsä päähän.
 
Eiköhän tuo uhkakuva ole tuupattu tosiaan liikenteeseen iha viralliselta taholta eli RHK:n raportista Rautatieliikenne 2030
Kyseinen RHK:n raportti oli tehokas tapa saada ratojen rahoitusta liikkeelle, mutta sen tarkoitus tuskin oli siirtää oikeasti tarpeellisia hankkeita, jotta Vaasan ja Kemijärven radat yhtäkkiä saadaan sähköistettyä. Nythän näin on käymässä.

Ja eipä ole tovi ko yrittivät pistää toppihi Vs:n iiseenki.
Vaasan kaltaiseen Porin kaupunkiin sellainen IC kulki ihan nätisti dieselillä. Sitten kun tulivat sähköt, radan liikenne muuttui samanlaiseksi syöttöliikenteeksi kuin Vaasan radalla nyt, ja loputkin suorat yhteydet Helsinkiin lopetettiin. Sähköistys ei siis taannut mitään yhteyksien säilymistä, kuten pohjalaisille on väitetty.
 
Eiköhän tuo uhkakuva ole tuupattu tosiaan liikenteeseen iha viralliselta taholta eli RHK:n raportista Rautatieliikenne 2030 josta Hartsa tänne jo linkittiki.

Kyseinen kuva oli esimerkki seurauksista, jos rataverkko jätetään rappeutumaan. Se ei suinkaan ollut mikään RHK:n ehdotus. RHK:n tavoite on nähtävissä julkaisun sivulta 53, jossa matkustajaliikenne on säilytetty Vaasaan ja muillakin sähköistämättömillä henkilöliikenneradoilla.

Sähköistyksestä ko. julkaisussa todetaan mm. seuraavaa:

Rataverkko 2030 sanoi:
Rataverkon sähköistämisen tärkeysjärjestyksestä on tehty erillinen analyysi, jonka perusteella sähköistämisen jatkaminen ei ole kiireellistä. Tärkeimmät sähköistyskohteet olisivat Joensuun ympäristön radat ja Hanko–Hyvinkää-rata. Tilanne voi muuttua aluerakenteen tai teollisuuden kuljetustarpeiden muuttuessa. Samaten polttoaineiden hintakehitys sekä ympäristö- ja ilmastopolitiikan tiukentuminen saattavat vaikuttaa asiaan.

Rataverkko 2030 sanoi:
Rataverkon jatkosähköistäminen tulee niin ikään ajankohtaiseksi vasta vuoden 2015 jälkeen. Sähköistyksen tarvetta arvioidaan kuitenkin uudelleen viimeistään radanpidon seuraavassa pitkän aikavälin suunnitelmassa. Jos liikennemäärissä tai esimerkiksi polttoaineiden hintasuhteissa tapahtuu merkittäviä muutoksia, saatetaan sähköistystä aikaistaa.
 
Vaasan osalta kyse oli poliittisesta päätöksestä, lehdet Vasabladet ja Pohjalainen suorastaan ilakoivat asialla. Vaasa on ollut epätasa-arvoisessa asemassa muihin paikkakuntiin verrattuna ja on tärkeä ele sähköistää rata. Vaasan seutu on toivonut sähköjä jo 20 vuotta. Asia ei takuulla lykkäänny 2015 asti, vaan hanke kuuluu niihin hankkeisiin, joihin kunnat voivat myöntää aikaistamisrahoitusta. Vaasa ja Korsholm ovat jo olleet valmiita siihen. Sähköistäminen on hyvää aluepolitiikkaa, jolla vaasalaisille osoitettiin, että he ja heidän liikenneyhteytensä ovat yhtä tärkeitä kuin muidenkin. Täysin fiksautunut tuijottaminen H/K-lukuihin johtaisi siihen, että hankkeet keskittyisivät liikaa. Sähköradalla on taloudellinen, poliittinen ja imagollinen merkitys ja toimenpiteenä se on oikein. Tämän aikataulun mukaan http://www.vr.fi/heo/aika/aikataulukortit_2007-12/hki-vaa.pdf IC 57 Helsingistä Vaasaan saapuu Seinäjoelle 20.34 ja lähtee sieltä 20.52, veturinvaihto vie siis 18 minuuttia! Se on aikamoinen lyhennys jo matkaan ja mikäli tuo 18 minuuttia karsitaan pois ja rataa hiukan kunnostetaan, juna on Tervajoella jo 21:n pintaan ja Vaasassa ehkä jo 21-21.15. Tämäkin on jo huomattava parannus Vaasan yhteyksiin. On myös Vaasalle imagollisesti tärkeää, että alueelle vie sähköjuna. Kun päätetyt sähköistämiset toteutetaan ja niiden lisäksi 2011 jälkeiset, paperissa mainitut projektit, alkaa näyttää jo hyvältä. Enää puuttukin esim Huutokoski-Parikkala, Turku-Uusikaupunki ja Seinäjoki-Jyväskylä sekä Haapamaen suunnan ratoja. Tätä vauhtia sähköistämisaste on 10 vuoden sisässä jo lähempänä 80 % :lol:
 
Vaasan osalta kyse oli poliittisesta päätöksestä, lehdet Vasabladet ja Pohjalainen suorastaan ilakoivat asialla.

Vaasan radan sähköistys on samanlainen imagokysymys kuin lentoyhteydet Varkauteen ja Savonlinnaan. Näiden lentoyhteyksien merkitys on melko vähäinen alueille, mutta imagon takia niitä halutaan pitää yllä, vaikka sitten tappiollisinakin.
 
Tavallaan juu, mutta pidän sähkörautatietä Vaasaan merkittävämpänä asiana. Toisekseen hankkeen ajajilla on hyvät perustelut sille ja en pidä niitä tyhminä. Matka-ajan lyheneminen on yksi ja tasapuolisuuskin on tärkeä. Toisekseen Vaasa on väestöllisesti merkittävämpi keskus kuin Svl tai Varkaus. Jos kaikkea mitattaisiin tappiollisuudella, ei monikaan juna kulkisi Suomessa.
 
veturinvaihto vie siis 18 minuuttia! Se on aikamoinen lyhennys jo matkaan ja mikäli tuo 18 minuuttia karsitaan pois ja rataa hiukan kunnostetaan, juna on Tervajoella jo 21:n pintaan ja Vaasassa ehkä jo 21-21.15. Tämäkin on jo huomattava parannus Vaasan yhteyksiin.
Mikäli liikennöitsijä ei muuta käsitystään alueesta tai tilalle tule toisella tavalla ajattelevaa liikennöitsijää, eivät suorat junat lisäänny. 22 miljoonaa on aika kova hinta parista veturinvaihdosta.

Ja jotta ei ihan epätieteelliseksi menisi, niin isolla risteysasemalla ei mikään juna tee 0 minuutin pysähdystä (18 miinus 18 = 0), oli mikä vetovoima tahansa.

Olet ihan oikeassa, että sähköistyksessä kyse on merkittävästä imagokysymyksestä. Joukkoliikenteen kannattajana sitä vain toivoisi, että joukkoliikenneinvestoinnit olisivat myös oikeasti järkeviä ja hyödyllisiä, eikä niitä tehtäisi vain siksi, että jostakusta alueesta tuntuu mukavalta saada joku hanke. (Koskee myös erästä metroa.)
 
Toisekseen Vaasa on väestöllisesti merkittävämpi keskus kuin Svl tai Varkaus. Jos kaikkea mitattaisiin tappiollisuudella, ei monikaan juna kulkisi Suomessa.

Lohja ja Porvoo ovat molemmat melko suuria kaupunkeja ja niistä liikennetarve Helsinkiin on suuri. Kumpaankaan ei kulje junia Helsingistä. Eikö olisi ensin rakennettava kaikille tärkeille väleille rautatie, ennen kuin aletaan hienosäätää jo olemassaolevia. Uusi rautatie tuo paljon enemmän imagoa ja matkustajia Lohjalle ja Porvoolle kuin sähkörautatie Vaasalle.
 
Ihime tarve joillain jankuttaa vastaha jo päätetystä asiasta. Piuhat tulee ja sillä siisti. Aika sitte näyttää kuin se vaikuttaa Vs-paanan liikenteen lisääntymiseen ja monipuolistumiseen. Pallo o ny osin meillä pohojalaasilla jos tuo nysväriveeär ei onnistu pistään liikaa kapuloota rattaisihin. Lopettakaa ruikutus ja tyytykää demokraattisesti tehtyyhin päätöksihin:cool:
 
Lohja ja Porvoo ovat molemmat melko suuria kaupunkeja ja niistä liikennetarve Helsinkiin on suuri. Kumpaankaan ei kulje junia Helsingistä. Eikö olisi ensin rakennettava kaikille tärkeille väleille rautatie, ennen kuin aletaan hienosäätää jo olemassaolevia. Uusi rautatie tuo paljon enemmän imagoa ja matkustajia Lohjalle ja Porvoolle kuin sähkörautatie Vaasalle.

Jos noin on niin porvoolaaset ja lohojalaaset ovat nysväriä ko eivät ole
junaa itelleen saanehet. Kai tollasehe ny jotain omatoimisuuttaki vaaritahan. Kaikki ei tuu ko manulle illallinen. Vai pitääkö pohojalaasten lähtiä hoitamaha niillekki paana-asiat kuntoho ko eivät ite kykene :biggrin:

Sitä paitti vaasalaisena porvoolaisten imago-ongelmat o mulle osastoa evvk
niinko varmaan o porvoolaisille meirän.
 
Aika sitte näyttää kuin se vaikuttaa Vs-paanan liikenteen lisääntymiseen ja monipuolistumiseen.
Yleensä kun tehdään päätöksiä isoista, yhteisestä kassasta otettavista rahoista, on kohtuullista vaatia, että investoinnit perustuvat tosiasioihin, eikä siihen, että "katsotaan jos vaikka matkustajamäärät lisääntyisivät".

On ainoastaan surkeaa, jos joukkoliikennehankkeet ovat tässä maassa pelkkiä pelinappuloita ja vaalityön välineitä, joita huiskitaan poliittisten tilannetarpeiden mukaan kulloinkin kiperimmille alueille. Maanteille on perinteisesti riittänyt paljon rahaa ja hankkeita eri puolille maata, minkä takia harvat joukkoliikenneinvestoinnit pitäisi tehdä kunnolla eikä huutoäänestyksellä.

Pohjalaiset ovat joka paikassa leuhkimassa yritteliäisyydellään ja omavaraisuudellaan, mutta kummasti tuntuu löysä yhteiskunnan raha kelpaavan, kun sopiva hurmos jonkin päähänpinttymän toteuttamiseksi saadaan aikaiseksi.
 
Jaa, Vs:n seutu sai vishiin viimeeks ratarahoja ko pölökyt vaihrettiin puisista betonisiin, jos tota pientä ratapihan viksausta ei ny lasketa. Siitäki pöllinvaihrosta o jo maa rullannu jo muutaman kerran ympäri auringon. Se ny vaan on niin, notta noiski investoinneis pitää olla tasapuolinen ja ny on meirän aika. Joha täs o vuosien saatos mätetty rahaa etelääsen suomen ratoohin aiva hillittömiä summia. Se o sitte johtanu siihen notta paanat o alakanu muualla jäämähä jäläkehen kehityksestä. Osa o meinannu märäntyä aiva niille sijoolleen. Onneksemme päättäjät o ny herännehet ajattelemaha muutaki Suomea.
Sitäpaitti tuntuu se kannettu vesi muirenki kaivoohin kelepaavan. Ja saattaahan se olla jopa niinki, notta tossa Vs-paanan piuhoos vaan palautuu osa veromarkoosta taakaasi kotionsa. Ettei aivan alavariinsa tarttis olla maksumiehen roolis.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme mesta tää voorumi. Täällähä voi iha pokkanaamalla heitellä iha millaasia väittämiä vaan. Tostaki vois heittää faktaa jos muka noin on. Iliman faktaa tollanen o vaa tyhyjää lätinää
No asiaa voi katsoa vaikka täältä. Seinäjoki-Oulu-rataosan perusparannuksen kakkosvaiheeseen on luvassa rahaa vuoden 2011 jälkeen. Tarve olisi kyllä huutava.
 
No asiaa voi katsoa vaikka täältä. Seinäjoki-Oulu-rataosan perusparannuksen kakkosvaiheeseen on luvassa rahaa vuoden 2011 jälkeen. Tarve olisi kyllä huutava.

Jaa, ja ny ne rahat pitääs meirän sitte antaa. Ei käy päinsä. Olisivat neki siellä Ol:n pääs herännehet aikasemmin. Joha se o ollu jo vuosia tieros, notta rata lahoaa siihen penkalle hilijolleen jos mitään ei teherä. Ja ittehän me tuo piuhahomma alakupeliis rahootetahan, korottomalla lainalla valtiolle. Täysin perverssi ajatus, jotta meirän pitääs ruveta tukemaha jotain muun suomen prokkiksia omilla rahoollamme. Siinä voisivat Yv:lääset, Ol:set ja muu sakki sieltä ruveta kans kaiveleen kuvettaan jos haluavat sen paanan pikakunnostettua.
 
Takaisin
Ylös