Minne metroa voisi jatkaa?

Kaupunginosayhdistykset varmaan pelkäävät, että kerrostalojen rakentaminen johtaa proletariaattisen uudisasukasaineksen pesiytymiseen alueelle.

Lauttasaaren tapauksessa ainakin on näin, proletariaatin sijaan tosin pelätään keskiluokan invaasiota (keskiluokan pelkääminen kertoo jo paljon siitä, millaiset ihmiset ovat äänessä). Länsimetron yhteydessäkin muistutetaan, kuinka se ei saa aiheuttaa lisärakentamista, ettei saarelle pääse muuttamaan lisää keskiluokkaa. Samalla muistetaan kertoa, kuinka Vattuniemi on jo pilattu liialla asuntorakentamisella ja kuinka se ei ole oikeaa Lauttasaarta, vaan keskiluokan slummia. En oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa kotona annetun asennekasvatuksen onnistumiselle, kun koululaiset kirjoittavat Lauttasaari-lehteen kuinka metro kuljettaisi ei-toivottuja ihmisiä saarelle.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa kotona annetun asennekasvatuksen onnistumiselle, kun koululaiset kirjoittavat Lauttasaari-lehteen kuinka metro kuljettaisi ei-toivottuja ihmisiä saarelle.


Eli Lauttasaari pitäisi eristää kokonaan muusta maailmasta, jotta nämä "paremman luokan" kansalaiset voisivat sitten elää pilvilinnassaan ilman uhkakuvia siitä että "keskivertokansalaiset" pääsisivät pilaamaan heidän saarensa? :)
 
Eli Lauttasaari pitäisi eristää kokonaan muusta maailmasta, jotta nämä "paremman luokan" kansalaiset voisivat sitten elää pilvilinnassaan ilman uhkakuvia siitä että "keskivertokansalaiset" pääsisivät pilaamaan heidän saarensa? :)
Lauttasaaressa yritettiinkin radikaaleja toimenpiteitä muusta Helsingistä (tai kenties koko Suomesta) irtaantumisen puolesta tässä menneellä arkiviikolla ;).
 
Viimeksi muokattu:
Kulosaaressa asuu alle 4000 henkilöä. On sanomattakin selvää Kulosaaren metroaseman olevan törkeässä vajaakäytössä. Kaikenlisäksi asema on saaren pohjoispuolella mikä on jokseenkin huono sijaintikin. Metroasema onkin ilmeisesti tarkoitus siirtää keskemmälle ja tunneloida yhdessä itäväylän kanssa. Kulosaareen sopisi kaavoittaa vapautuvalle maa-alueella noin 5000-10 000 asukasta. Palvelut ovat vieressä Herttoniemessä ja Sörnäisissä, sekä pian myös Kalasatamassa. Mutta ehdottomasti Kulosaarelaiset saavat totutella siihen että alueelle rakennetaan runsaasti. Jos haluaa asua puumökissä ja vielä siten ettei törmää vieraisiin ihmisiin, on parasta pakkaa laukut ja muuttaa metsään.
 
Vristo, kiitos kuvasta.
Vaikka hiililaiva ei enää kulje siltojen väliin, niin joskus jokin vestise tapahtuva kuljetus vaartii sillan nostamista. Onneksi erittäin harvoin.
Edellisenä vuonna sai Lauttasaari-seura sillan nostatettua auki pelkästään Lauttasaari-päivän kunniaksi, muutamaksi minuutiksi, mutta aiheutti jonon.
Pelkästään nostosillan olemassaolon takia on metro Lauttasaareen erittäin hyvä idea. Sillan ollessa auki pääsee edes joukkoliikenne joustavasti kulkemaan aukkopaikan ohitse.
 
Pelkästään nostosillan olemassaolon takia on metro Lauttasaareen erittäin hyvä idea. Sillan ollessa auki pääsee edes joukkoliikenne joustavasti kulkemaan aukkopaikan ohitse.
Meren alla kulkevan metron liikenteeseen ei tietenkään tule muutaman minuutin katkoa nostosillasta. Mutta sellainen tulee jokaisen liityntäliikenteen käyttäjän matkaan joka matkalla. Jos siis viivytyksiä halutaan vähentää, tunnelin rakentaminen metrolle ei ole siihen oikea keino.

Antero
 
No kyllä se metrotunneli vähentää häiriöitä kaikista eniten. Ja bussithan pääsevät Länsiväylää joka tapauksessa, vaikka Lauttasaari-seura sillan kanssa kenkkuilisikin.

Kallioon rakennetut metroasemat toimivat myöskin pommisuojina.
 
No kyllä se metrotunneli vähentää häiriöitä kaikista eniten. Ja bussithan pääsevät Länsiväylää joka tapauksessa, vaikka Lauttasaari-seura sillan kanssa kenkkuilisikin.


Metron häiriöitä kyllä, metroon kävelevälle se vain lisää häiriöitä.

Bussithan ei länsimetron myötä pääse Länsiväylää. Tai pääsee, mutta 10 km/h muiden autojen seassa entisellä bussikaistalla.

Kallioon rakennetut metroasemat toimivat myöskin pommisuojina.


Ai, jos vaikka Pohjois-Korea suuntaa aseensa Suomeen?
 
No kyllä se metrotunneli vähentää häiriöitä kaikista eniten.


Vastaan vielä toistamiseen tähän samaan:

Vaikka kuinka tehtäisiin tunneleita, köysiratoja, sukellusveneitä tai riippuliitimiä, ei se nopeuta matkantekoa asemalle. Ja vielä vähemmän nopeuttaa se, että kadut, joita pitkin metronkin käyttäjät kulkevat, ovat autoilla ja liikennevaloilla saatu vaaralliseksi ja hidaskulkuiseksi.

Kaikista vähiten häiriöitä vähentää siis autotunneli, jos sillä voidaan taata kävelijöille ja maanpäällisille joukkoliikennevälineille esteetön kulku. Toinen vaihtoehto on siirtää kodit, työpaikat, kaupat ja muut sinne metron tasolle. Ja paras vaihtoehto se, että autot viedään kierrätyskeskukseen ja raaka-aineista tehdään ratikoita.
 
Takaisin
Ylös