vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Itse toivon, että Laajasalon suunta hoidettaisiin hieman Köln-tyyppisellä matalalattiakaupunkiradalla, mutta jos Santahamina tulee siviilikäyttöön, niin en vastusta metroakaan siinä vaiheessa. Tuollainen U-Stadtbahn vaan voisi olla kumpaakin, raitiovaunu tai metro, yhtäaikaa ja siten joustavampi kuin nykyinen raskasmetro.Minä lähtisin kehittämään pohjoisen liikennettä vähän kevyempien ratkaisujen pohjalta. Ainakin aluksi kannattaa miettiä, tarvitaanko Töölön tunnelia ja jos tunneli tarvitaan, niin ainakin sitä, miten muu rata rakennetaan. Kölnin U-stadtbahn tyyppinen ratkaisukin olisi merkittävästi puhdasta metroa joustavampi.
Jos saisin täysin itse päättää, niin koko Helsingin urbaaniraideliikenne olisi juuri Köln-tyyppistä raitiovaunumaisilla moottorivaunuilla liikennöitävää metroa, joka pahimmat paikat kulkisi maan alla ja muualla enemmän raitiotiemäisesti sekä runsaasti erillisratoja yms. etuuksia hyväksikäyttäen. Mutta sellainen ratkaisu ei näytä olevan tällä hetkellä (eikä viimeiseen 40 vuoteen) kenenkään alueen päättäjän intresseissä ja siksi on tyydyttävä nykyisen metron jatkamiseen, joka on mielestäni se toiseksi paras ratkaisu. Raitiovaunut säilyttävät sitten sen nykyisen roolinsa hieman laajennettuna. Bussiliikenteen vähentäminen ja raideliikenteen lisääminen on minunkin päätavoitteeni.
Olisikohan Helsingin kaupungilla jotain perusteelllisia uusia suunnitelmia tuolle suunnalle kun sinne kerran raskasta metroa ja siihen liittyvää uutta Maunulan liityntäterminaalia kauppakeskuksineen suunnitellaan ja toistuvasti Hesarissakin siitä kirjoitellaan. Ettei vaan olisi "Pohjoiskeskus" tai vastaava. Mene ja tiedä.Pohjoisen asutus on kuitenkin sen verran hajautunutta, että raskasmetron palvelukyky ei vaikuta hyvältä.