Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

No niinpä niin... Mutta ei se puhuisi radiossakaan, ellei... ;)
Kaiken lisäksi mainitun radiokanavan uutisista tärkeimmät esitetään TV2:ssa arki-iltaisin lähetyksessä nimeltä Uudenmaan Uutiset. Esiintyikö Lahdenrannan Matti sitten juuri tällä kertaa telkkarissa (vaiko vain radiossa) näissä merkeissä, siihen en ota kantaa.
 
Jos Bochumissa on matalat laiturit, miksi he ostavat uudet Variobahnit korkealla lattialla?
BOGESTRAn tulevat 30 (+15 opitio) Variobahnia tulevat siis noille metrisille ratikkalinjolle, joilla on matalat laiturit. Kuusi uutta korkealattiasta Tangoa puolestaan tulee tuolla korkealaiturilliselle U35-linjalle (U-Stadtbahn). Kaksi eri hankintaa ja kummatkin Stadlerin tekeita.
 
BOGESTRAn tulevat 30 Variobahnia tulevat metrisille ratikkalinjolle, joilla on matalat laiturit. Kuusi korkealattiasta Tangoa puolestaan tulee korkealaiturilliselle U35-linjalle (U-Stadtbahn). Kaksi eri hankintaa ja kummatkin Stadlerin tekeita.
Kiitos. Virhe on siis Stadlerin kotisivuilla. Siellä on sujuvasti sotkettu nuo kaksi eri hankintaa yhdeksi hankinnaksi.
 
BOGESTRA poistaa siis käytöstä 18 tyristorikäyttöistä M6C-vaunua, koska niiden jännitteen muutos 600 V --> 750 V olisi liian kallista. Tekniikaltaan perinteisemmät M6S-vaunut sen sijaan eivät juuri muutostöitä kaipaa, ja jäävät siis ajoon.

Bochumissa oli 1980-luvulla projekti muuttaa kaikki raitiolinjat 1435 mm raideleveydelle, 750 V jännitteelle ja korkeille laitureille. Nyt kaikki linjat on Bochumin keskustassa tunneloitu, ja pian siis jännitemuutoskin on loppuunsuoritettu. Korkealaituriseksi ja normaaliraideleveydelle ei kuitenkaan muuteta muita linjoja kuin jo vuonna 1985 muutettuna avattu U35.

vristo pohti yksisuuntaisia M/N-vaunun sukulaisia. Sellaisia ovat oikeastaan vain nuo jo mainitut Geneven, Linzin ja Grazin 1980-lukuiset hankinnat. Lisäksi ainakin Nürnbergin N-vaunut, joista osa on myyty Krakovaan, on käytännössä yksisuuntaistettu, vaikka toisia ohjaamoja ja ovia ei purettu olekaan.
 
Lisäksi ainakin Nürnbergin N-vaunut, joista osa on myyty Krakovaan, on käytännössä yksisuuntaistettu, vaikka toisia ohjaamoja ja ovia ei purettu olekaan.

Kiinnostavaa. Krakovassa kyseisillä N8NF-vaunuilla ajetaan nimittäin kaksisuuntaisesti uudella vaiheittain avattavalla rataosalla. Onkohan ne korjattu Krakovassa toimimaan jälleen kaksisuuntaisina? Muutakin remonttia ilmeisesti on tehty.

Kyseisissä normaaliraideleveyden yksilöissä on siis matalat väliosat ja niitä on ymmärtääkseni tarkoitus hankkia Krakovaan lisääkin. Lisäksi Krakovaan on hankittu ainakin yksi Essenin metrin raideleveyden M8-vaunu, jota ilmeisesti käytetään varaosina kolmelle N8NF-vaunulle.
 
Kiinnostavaa. Krakovassa kyseisillä N8NF-vaunuilla ajetaan nimittäin kaksisuuntaisesti uudella vaiheittain avattavalla rataosalla. Onkohan ne korjattu Krakovassa toimimaan jälleen kaksisuuntaisina? Muutakin remonttia ilmeisesti on tehty.

Tarkistin lähteeni (Kochems: Die Stadtbahnwagen der Typen M und M, 2005), sen mukaan "väärät" ovet ja ohjaamot on helposti saatavissa tarvittaessa uudelleen käyttöön, mm. väärän puolen raput piilottavat lattialevyt poistamalla. Yksisuuntaistaminen tehtiin väliosien rakennuksen jälkeen joskus 1990-luvulla, joten sekään ei tuota ongelmaa. Voi olla että vaunuja muutoinkin on tosiaan remontoitu Krakovassa, mutta toisaalta niitä on Nürnbergissäkin päivitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Linkki Krakovan MAN N8S-NF-vaunuja esittäviin kuviin. Ko. sivustolla mainitaan niiiden olevan tosiaankin MANin valmistamia. Näyttää varsin asialliselta, mutta noista kuvistakaan ei ihan suoraan ilmene em. muutoksien olemassaoloa. Löysin vielä linkin, jossa hieman valoitetaan ko. vaunutyypin historiaa.

Jokatapauksessa, matalalla välipalalla varustettu M-Duewag vaikuttaisi olevan varsin asiallinen raitiovaunu myös Helsinkiin, oli se sitten yksi-tai kaksisuuntainen.
 
Tässä yksi (tai useampikin) keino korvata puuttuvia Varioita:

Lopetetaan kuljettajarahastus, siirrytään 100 %:n valoetuuksiin, poistetaan tarpeettomat jalankulkuvalot (nehän "poistuvat" valoetuukisen yhteydessä) ja ryhdytään ajamaan liikenneympäristön sallimalla nopeudella. Autoriskiä vähennetään mekaanisilla esteillä auto- ja ratikkakaistan välillä.

Laskin taannoin, että tällä konstilla saadaan hyvinkin vähennettyä 10-12 vaunun tarve. Samalla palvelutaso paranee ja liikennöinnin kustannukset laskevat. Säästyneillä rahoilla ostetaan lippuautomaatteja.

Antero

PS: Tiedän kyllä, ettei käy. Meillä on Suomen erikoisolosuhteet. Niitä ovat:
- Suomessa vain pysäköintilippuautomaatit toimivat ulkona, eivät joukkolikennelippujen automaatit.
- Suomessa liikennevalot toimivat eri tavalla kuin muualla maailmassa, siksi Suomen liikennevaloissa ei voi olla 100 %:n valoetuuksia kuten muualla.
- Suomessa jalankulkija ei voi kävellä ilman liikennevaloja raiteen poikki, jos siinä kulkee raitiovaunuja puolen kilometrin välein. Se on mahdollista vain muiden maiden jalankulkijoille.
- Suomessa autoilijoilla tulee olla oikeus koukata ratikan eteen myös raitiovaunukaistalla. Vain muualla maailmassa sellaista oikeutta ei tarvita.
- Vaunutarvetta ei Suomessa voi vähentää, koska vastaavasti tarvitaan varavaunuja poikkeustilanteisiin lisää, koska Suomessa ei nopea liikennöinti ole mahdollista. Onhan se nähty, kuinka VR Oy:kin on yrittänyt, eikä siitä tule mitään.
- Raitioliikennettä ei voi nopeuttaa, koska sen kuuluu Suomessa olla hidasta. Siksi toiseksi jos se nopeutuisi, käyttäjiä tulisi lisää, ja tarvittaisiinkin taas lisää vaunuja. On parempi ajaa hissukseen, ettei käyttö nouse ja lisävaunujen tarve kasva.

Kevättä rinnassa :lol:
 
Nürnbergin osaksi Krakovaan myydystä sarjasta löytyy tietoa tästä linkistä:

http://www.tram-nuernberg.de/fahrzeuge/fahrzeuge.htm

Nürnbergin vaunut itsessään eivät tietenkään Helsinkiin sovi ennen telinvaihtoa, ja sarja on sitä paitsi pieni. Edelleen itse pitäisin päävaihtoehtoina kaksisuuntaisia vaunuja hankittaessa a) vaunujen muuttamista täydellisesti yksisuuntaisiksi b) vaunujen pitämistä kaksisuuntaiseen liikenteeseen soveltuvina.
 
- Suomessa autoilijoilla tulee olla oikeus koukata ratikan eteen myös raitiovaunukaistalla.

Kommentoin tätä heti tuoreeltaan sillä kolaroin reilu 30 min sitten Kaisaniemessä.

Autoilijoilla tuntuu tosiaan olevan oikeus siirtyä valkoisen sulkuviivan yli toisten työpaikalle.. Ei pelkästään eteen vaan myös sivulle. Onneksi tällä kertaa selvittiin peltivaurioilla.
 
Edelleen itse pitäisin päävaihtoehtoina kaksisuuntaisia vaunuja hankittaessa a) vaunujen muuttamista täydellisesti yksisuuntaisiksi b) vaunujen pitämistä kaksisuuntaiseen liikenteeseen soveltuvina.
Joo... päivänselvää. Jos niillä ajetaan yksisuuntaisesti, niin ei voi olettaakaan, että toisella sivulla olisi ovet jotenkin tilapäisesti "säpissä". Eli just niin kuin sanoit: kokonaan yksisuuntaisiksi, jolloin väärän puolen ovet ja "takaohjaamo" pois täydellisesti. Nr:n valosarjoja yms. voidaan varmasti käyttää etu- ja takapään muutostöissä.
Tai sitten tehdään jotain historiallista ja innovatiivista HKL-Raitioliikenteellä ja hyödynnetään vaunujen jo olemassa olevia ominaisuuksia. Viime aikojen uutisten valossa on mielestäni kaikki täysin mahdollista.
En itse hämmästele enää mitään ja mietiskelen näitä lukiessani monesti: "Elämme mielenkiintoisia aikoja, ystäväni...". Ei voi muuta todeta. Kukapa olisi uskonut, että kaikkein klassisimmat Duewag-raitiovaunut saattaisivat tulla viettämään ahkeria eläke(työ)päiviään Helsinkiin. Ajatelkaa, jos Helb ilmottaisi, että vaikkapa Keppi-Tiikerit haalitaan uudelleen kasaan, kunnostetaan ja otetaan ajoon :).
 
Kukapa olisi uskonut, että kaikkein klassisimmat Duewag-raitiovaunut saattaisivat tulla viettämään ahkeria eläke(työ)päiviään Helsinkiin. Ajatelkaa, jos Helb ilmottaisi, että vaikkapa Keppi-Tiikerit haalitaan uudelleen kasaan, kunnostetaan ja otetaan ajoon :).

Niin, keppi- tai nappulatiikerithän olisivat samanikäisiä Mannheimista nyt hankittavien DüWagien kanssa! :) Muistellaanpa minkälaisia busseja tehtiin vuosina 1962 ja 1964! Vuonna 1962 Kutter teki mallia "4" ja Wiima teki "Siipi-Wiimaa" eli mallia M-59... Vuonna 1964 Kutterilla oli uusi malli "5" ja Wiima oli tehnyt viimeiset Siipi-Wiimat ja aloittanut uuden M-64:n tuotannon. :) :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toisaalta tässä olisi nyt sitten paikka kokeilla kaksisuuntavaunuja ja keskittää nämä vaikka sellaiselle linjalle, jota halutaan jatkaa vaihe vaiheelta esim. Jätkäsaaressa. Säästyisi silmukkakustannuksia...
Bochumin vaunut ovat varmasti vielä aivan ajatusasteella. Varioiden "kohtalo" on kai edelleen neuvottelijoiden käsissä?
Mutta kaksisuuntavaunujen etuja yleensä ottaen ei käy kiistäminen.
Ensimmäisessä kuvassa katu on remontissa ja poikki, mutta raitiovaunu pääsee niin pitkälle kuin mahdollista!
Toisessa kuvassa erittäin yksinkertainen pääteasema. Ei tilaa vie.
 
Bochumin vaunut ovat varmasti vielä aivan ajatusasteella. Varioiden "kohtalo" on kai edelleen neuvottelijoiden käsissä?
Niin, minä ainakin tulkitsen käytettyjen vaunujen ostamista niin, että Mannheimista tarvitaan vaunuja joka tapauksessa, koska vaikka Variot jäisivätkin liikenteeseen, niin niiden käyttöaste on niin huono, että vaunut eivät riitä ysille ilman lisähankintoja. Jos Variot lähtevät, niin sitten Bochumin vaunut tulevat korvaamaan niitä ja ysin aloitusta joudutaan lykkäämään siihen asti, että bochumilaisia saadaan liikenteeseen.

Toki Lahdenrannan puheista voi ounastella jotakin Vario-neuvottelujen tilanteesta. Neuvotteluaikaa ei ole enää kovin montaa arkipäivää jäljellä, jos Varioista ollaan varauduttu luopumaan jo kahden viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, minä ainakin tulkitsen käytettyjen vaunujen ostamista niin, että Mannheimista tarvitaan vaunuja joka tapauksessa, koska vaikka Variot jäisivätkin liikenteeseen, niin niiden käyttöaste on niin huono, että vaunut eivät riitä ysille ilman lisähankintoja.
Kyllä Mannheimin vaunut ovat selvä asia. Tiedämmehän jo ne yksilötkin, jotka Helsinkiin on hankittu.
 
Takaisin
Ylös