Tässä yksi (tai useampikin) keino korvata puuttuvia Varioita:
Lopetetaan kuljettajarahastus, siirrytään 100 %:n valoetuuksiin, poistetaan tarpeettomat jalankulkuvalot (nehän "poistuvat" valoetuukisen yhteydessä) ja ryhdytään ajamaan liikenneympäristön sallimalla nopeudella. Autoriskiä vähennetään mekaanisilla esteillä auto- ja ratikkakaistan välillä.
Laskin taannoin, että tällä konstilla saadaan hyvinkin vähennettyä 10-12 vaunun tarve. Samalla palvelutaso paranee ja liikennöinnin kustannukset laskevat. Säästyneillä rahoilla ostetaan lippuautomaatteja.
Antero
PS: Tiedän kyllä, ettei käy. Meillä on Suomen erikoisolosuhteet. Niitä ovat:
- Suomessa vain pysäköintilippuautomaatit toimivat ulkona, eivät joukkolikennelippujen automaatit.
- Suomessa liikennevalot toimivat eri tavalla kuin muualla maailmassa, siksi Suomen liikennevaloissa ei voi olla 100 %:n valoetuuksia kuten muualla.
- Suomessa jalankulkija ei voi kävellä ilman liikennevaloja raiteen poikki, jos siinä kulkee raitiovaunuja puolen kilometrin välein. Se on mahdollista vain muiden maiden jalankulkijoille.
- Suomessa autoilijoilla tulee olla oikeus koukata ratikan eteen myös raitiovaunukaistalla. Vain muualla maailmassa sellaista oikeutta ei tarvita.
- Vaunutarvetta ei Suomessa voi vähentää, koska vastaavasti tarvitaan varavaunuja poikkeustilanteisiin lisää, koska Suomessa ei nopea liikennöinti ole mahdollista. Onhan se nähty, kuinka VR Oy:kin on yrittänyt, eikä siitä tule mitään.
- Raitioliikennettä ei voi nopeuttaa, koska sen kuuluu Suomessa olla hidasta. Siksi toiseksi jos se nopeutuisi, käyttäjiä tulisi lisää, ja tarvittaisiinkin taas lisää vaunuja. On parempi ajaa hissukseen, ettei käyttö nouse ja lisävaunujen tarve kasva.
Kevättä rinnassa :lol: