Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

Arvoisat säikeeseen kirjoittaneet;

Mielestäni keskustelu poistettujen vaunujen, ja jopa museovaunujen, palauttamisesta linjaliikennekäyttöön ei vastaa alkuperäistä aihetta. Tietenkin keskustelu harrastajien parissa rönsyilee, mutta en voi kuvitellakaan 300 sarjan vaunujen paluuta linjaliikennekäyttöön. Niin huonosti ei mene.

Nyt tunnutaan hukkuneen lillukanvarsiin, ja ei nähdä ”metsää puilta”. Alkuperäisenä aiheena on Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

Muutama manne tuntuu olevan saatavana nopeasti mutta entä sen jälkeen ? Henkilökohtaisesti pelkään vastauksen otsikkoon olevan; Ei mistään :(. ainakaan nopeassa aikataulussa.
 
Tietenkin keskustelu harrastajien parissa rönsyilee, mutta en voi kuvitellakaan 300 sarjan vaunujen paluuta linjaliikennekäyttöön.

En minäkään. Mutta se on kaikesta huolimatta yksi niistä monista monista vaihtoehdoista, joita HKL-RL:ssä on viime vuosien vaunupulan aikana ajatuksen tasolla käyty läpi.
 
Arvoisat säikeeseen kirjoittaneet;

Mielestäni keskustelu poistettujen vaunujen, ja jopa museovaunujen, palauttamisesta linjaliikennekäyttöön ei vastaa alkuperäistä aihetta. Tietenkin keskustelu harrastajien parissa rönsyilee, mutta en voi kuvitellakaan 300 sarjan vaunujen paluuta linjaliikennekäyttöön. Niin huonosti ei mene.
Eiköhän nuo jutut museovaunujen palauttamisesta linjaliikenteeseen ole enemmänkin ns. harrastaja-huumorismielistä. Itse en ainakaan miellä niitä muuksi: mitä linjaa ajettaisin 2-akselisella+perävaunu-yhdistelmällä? Heh!

Itse ketjun aloittaneena jatkaisin aihetta kuitenkin hieman "uudempien", mutta käytettyjen vaunujen hankinnasta käytävään keskusteluun. Myös laihialaiset (vielä liikennevaunuina) ovat vielä vaihtoehtona, mutta pikku-Valmettien (VTS-vaunut) kunnostaminen linjalle (mm. oviautomatiikat + muut kuljettajarahastusvalmiudet) on jo todellakin epärealistista. Kyllähän raitioliikenteen Helsingissä on päästävä eteenpäin tästä kriisistään, eivätkä käytetytkään ole kuin tilapäisapu, mutta sitä varten niiden on oltava tarkoituksenmukaisia ja luotettavia raitiovaunuja. Mielestäni Mannet (niin GT6 kuin GT8N) ovat juuri sellaisia, joiden kanssa ei raitioliikenteen imagokaan kärsi. Päinvastoin: olen ymmärtänyt niiden oleva melkoisen pidettyjä ainakin matkustajien keskuudessa.

Mutta päämäärä pitää toki olla uuden (UUDEN) perusvaunutyypin löytäminen, mikä lienee melkoisen haastavaa. Kun nämä kuitenkin ovat melkoinen sijoitus, niin mielestäni Helsingin pitäisi tulevaisuudessa tarjota niille nykyistä laadukkaampi raitioverkosto. Helsingin raitioliikenteen tulevaisuus ei yksinkertaisesti kestä toista Varioiden kaltaista katastroofia.

Uusien raitiovaunujen hankintaa varten onkin oma ketjunsa tällä foorumilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään Ylenaikaisen aamulähetyksessä haastateltiin HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenrantaa.

Hän kertoi radiossa, että käytettyjen raitiovaunujen markkinat ovat rajalliset, mutta jotakin on nyt saatavissa Mannheimista ja muutaman vuoden kuluttua lisäksi Bochumista.

Liekö ensimmäinen kerta kun HKL kertoo yleisölle BOGESTRAsta eli Bochum-Gelsenkirchener Strassenbahnen AG:stä mahdollisena ostospaikkana?
 
HKL kertoo yleisölle BOGESTRAsta eli Bochum-Gelsenkirchener Strassenbahnen AG:stä mahdollisena ostospaikkana?
Mitä vaunuja tuolta ostettaisiin? Ei kai BOGESTRA myy Variobahnejaan? :) BOGESTRA on ostanut Variobahn-vaunuja hiljattain. Ilmeisesti he ovat vaunuun tyytyväisiä. Voisimmeko antaa omat Variomme heille vaihdossa?

Ovatko Bochumin vaunut sopivia Helsingin laitureille? Bochumin uudetkin raitiovaunut ovat korkealattiaisia, joten kuvittelisin, että siellä on korkeat laituritkin. Voidaanko nuo Bochumin korkealattiaiset raitiovaunut varustaa Helsingin matalille laitureille sopiviksi vai onko niissä portaat ennestään? Entä voidaanko Helsingin Variot sovittaa Bochumiin sopiviksi?
 
Liekö ensimmäinen kerta kun HKL kertoo yleisölle BOGESTRAsta eli Bochum-Gelsenkirchener Strassenbahnen AG:stä mahdollisena ostospaikkana?
Ei varmaankaan ole tästä asiasta aiemmin kerrottu.
Olisivatko sieltä mahdollisesti ostettavat vaunut sitten M6S ja/tai M6C-vaunuja? Tuskin niitä uudempia myyvät. Mielenkiintoista, sillä BOGESTRAn vaunut ovat kaksisuuntavaunuja.
Tänä vuonna BOGESTRAlle alkaa virrata Stadlerin Variobahneja.
Bogestra 314. Kuva Bernd Kittendorf.
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko Bochumin vaunut sopivia Helsingin laitureille? Bochumin uudetkin raitiovaunut ovat korkealattiaisia, joten kuvittelisin, että siellä on korkeat laituritkin. Voidaanko nuo Bochumin korkealattiaiset raitiovaunut varustaa Helsingin matalille laitureille sopiviksi vai onko niissä portaat ennestään? Entä voidaanko Helsingin Variot sovittaa Bochumiin sopiviksi?

Bochumin myytävät vaunut ovat 80-luvun korkeita niveliä. Niihin on mahdollista liittää matala välipala haluttaessa. Bochum myy näinkin uudet vaunut siksi, että kaupungissa tullaan tekemään virtajärjestelmämuutos (en nyt muista, onko pelkkä jännitteen nosto vai jotain muutakin), joka tekee vanhat vaunut ajokelvottomiksi, eikä uushankinnan jälkeen nähdä kannattavana muuntaa vaunuja uuteen järjestelmään sopiviksi.

On muistettava, että saksalaisissa olosuhteissa liikennöivä 25-vuotias vaunu on suomalaiseen verrattuna "kuin uusi", korroosiovaurioita ei ole nimeksikään.

Vaunuissa on korkea lattia, mutta laiturit eivät ole korkeita, ja vaunuissa on portaat. Muutostöitä vaatii pikemminkin yksisuuntaistaminen, sillä ylimääräinen ohjaamo vie turhaa tilaa matkustajilta. Toisaalta tässä olisi nyt sitten paikka kokeilla kaksisuuntavaunuja ja keskittää nämä vaikka sellaiselle linjalle, jota halutaan jatkaa vaihe vaiheelta esim. Jätkäsaaressa. Säästyisi silmukkakustannuksia...
 
Mitä vaunuja tuolta ostettaisiin? Ei kai BOGESTRA myy Variobahnejaan? :) BOGESTRA on ostanut Variobahn-vaunuja hiljattain. Ilmeisesti he ovat vaunuun tyytyväisiä. Voisimmeko antaa omat Variomme heille vaihdossa?

Ovatko Bochumin vaunut sopivia Helsingin laitureille? Bochumin uudetkin raitiovaunut ovat korkealattiaisia, joten kuvittelisin, että siellä on korkeat laituritkin. Voidaanko nuo Bochumin korkealattiaiset raitiovaunut varustaa Helsingin matalille laitureille sopiviksi vai onko niissä portaat ennestään? Entä voidaanko Helsingin Variot sovittaa Bochumiin sopiviksi?
Jonkinmoinen tietoisku BOGESTRA:sta:

BOGESTRA liikennöi kevyellä raideliikenteellä Bochumin, Gelsenkirchenin sekä Herneen alueella. Linjat 301, 302, 306, 308, 310 ja 318 ovat normaaleja katuraitioteitä metrisella raideleveydellä (matalilla laitureilla), mutta saksalaiseen tapaan em. taajama-alueiden keskustat alitetaan tunneleissa ja moninpaikoin mennään täysin erillisratana. Kalustona on noiden M6S/C-Duewagien, joita käytetään linjoilla 301, 306 ja 310 (jännite 600V). Saman valmistajan tuoreampia MGT6D-matalalattiavaunuja käytetään lopuilla linjoilla, joiden käyttöjännite on puolestaan 750V. Uusien Stadlerin Variobahnien hankinnan myötä koko verkon jännite nostetaan samalle tasolle. Meidän Variomme tuskin kelpaisivat, sillä BOGESTRAn hankkimat vaunut ovat kaksisuuntaisia ja lisäksi HKL:n vaunuja pidempiä.

Sensijaan linja U35 on normaaliraideleveyksinen (1435mm, korkeat laiturit) ja lähes kokonaan tunnelissa kulkeva ajojohtovirrotteinen "metrorata", jota liikennöidään Stadtbahn B- vaunuilla (B80B). Sinne on nyt hankittu kuusi uutta korkealattiaista Stadlerin Tangoa.

Em. järjestelmä eivät ole siis yhteensopivia toistensa kanssa, vaikka molemmat ovat ilmajohtovirrotteisia. Mutta Saksassa osataan järjestää asiat niin, että samoja osuuksia ja asemia voidaan käyttää, kuten tämän kuvan esimerkki näyttää. Siinä on metrinen ja normaaliraideleveyksinen rata lomittain.

Lisäksi EVAG:in eli Essenin raitioliikenteen ratikkalinja 107 (1000 millinen) ja U-Stadtbahn, "metrolinja", U17 (1435mm) ulottuvat Gelsenkircheniin saakka.

Noiden Varioiden toimitukset alkavat siis tänä vuonna ja vasta parin vuoden sisällä ne ovat täysilukuisena käytössä. Silloin tullee myös M6S/C-vaunujen hankinta esim. HKL-raitioliikenteelle ajankohtaiseksi tai ylipäätään mahdolliseksi. Mutta laadukkaita vaunuja havittelevat varmasti muutkin ratikkakaupungit...

Bochumin lisäksi M6/8 vaunuja on Essenissa, Mulheimissä sekä Bielefeldissä. Myös eräissä muissa Saksan kaupungeissa niitä on. Ainakin Dortmundissa on lisäksi N-versiota normaaliraideleveydelle. Hannoverissa ajetaan vieläkin TW6000-vaunuilla, joka pohjautuu aivan samaan konseptiin ja alkusarjan vaunut olivatkin myos Duewagin valmistamia, kun taas myöhemmin LHB:n.
Mulhemissä on muuten erikoisuus: matalalattiaisella välipalalla varustettu M6-NF-C. Kiinnostaako?

Tämä 70-80-lukujen Duewagin normivaunu on kokemukseni mukaan hieno raitiovaunu, joka on aivan laatutavaraa. Kaksisuuntaisuus tekee ne tosiaan mielenkiintoisiksi. Pitäisikö kokeilla Helsingissäkin? Jos ne muutetaan yksisuuntaisiksi, ne ovat todella ainutlaatuisia ratikkamaailmassa, sillä en tiedä muita yksisuuntaisia M- tai N-Duewageja olevan olemassa.

Mutta mutta... jos skenaariot toteutuvat näyttäisi Helsingistä tulevan melkoinen (jonkinlainen) Duewag-mekka :). Huisaa!
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta tässä olisi nyt sitten paikka kokeilla kaksisuuntavaunuja ja keskittää nämä vaikka sellaiselle linjalle, jota halutaan jatkaa vaihe vaiheelta esim. Jätkäsaaressa. Säästyisi silmukkakustannuksia...
Jätkäsaari tosiaan, mutta myös Laajasalon radat tulevat ainakin minulle mieleeni. Ja miksei raide-Jokerikin: M-Duewagithan on mitoitettu nopeudelle 70km/h ja Saksassakin niiden nimike on "Stadtbahnwagen" eikä "Straßenbahnwagen" ;). Joten ne ovat varsin universaaleja käytön suhteen; milloin vaikkapa Aleksille kävelyvauhtiin tai Jokerin kaltaiselle pikaraitiotielle nopeaan kulkuun. Ja niissähän on muuten myös multippeliajo-ominaisuus jo valmiina, jota tosin juuri Bochumissa ei käytetä, mutta esimerkiksi Mulheimissä ja Essenissä kylläkin. Olisivat hankintana varsin järkeviä, sillä ovat varsin HKL:n Nr-vaunujen kaltaisia; niiden kaksisuuntaisia serkkuja, jos näin voisi sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ne muutetaan yksisuuntaisiksi, ne ovat todella ainutlaatuisia ratikkamaailmassa, sillä en tiedä muita yksisuuntaisia M- tai N-Duewageja olevan olemassa.
Korjaan hieman itseäni, sillä ainakin Genèvessä on myös Duewagin valmistamia raitiovaunuja, joissa se ihan selvästi pohjana tämä M/N-Duewag ja ne ovat olleet alunalkaenkin yksisuuntaisia.

Duewag BBC Be 4/6
Duewag BBC Be 4/8
Jälkimmäiset ovat ensimmäisiä matalalattiaraitiovaunuja Euroopassa.

Myös Linzin (Itävalta) Duewag/Rotax GT10-vaunuissa olen havaitsevani Duewagin M/N-normivaunun sukulaispiirteitä.

Mutta eteenkin Grazin (Itävalta myöskin) SGP-vaunujen (vm. 1986) yhdenäköisyys M/N-vaunuihin aivan ilmeinen ja selkeä, vaikka ne ovat eri valmistajan tekemiä (SGP = Simmering-Graz-Pauker AG, vuodesta 1996 alkaen Siemens SGP Verkehrstechnik GmbH). Alunperin kuusiakselisiin nivelvaunuihin asennettiin Bombardierin valmistama matalalattianen välipala (vuonna 1999), joka mielestäni muistuttaa kovasti vaikkapa HKL:n välipala-80:stä.

Kaikki nuo siis yksisuuntaisia. Onko vielä muuallakin?
 
Viimeksi muokattu:
Noiden Varioiden toimitukset alkavat siis tänä vuonna ja vasta parin vuoden sisällä ne ovat täysilukuisena käytössä. Silloin tullee myös M6S/C-vaunujen hankinta esim. HKL-raitioliikenteelle ajankohtaiseksi tai ylipäätään mahdolliseksi. Mutta laadukkaita vaunuja havittelevat varmasti muutkin ratikkakaupungit...

HKL:n toimitusjohtaja ei kyllä puhuisi noista vaunuista tv:ssä, ellei asiasta olisi jo jollain tasolla sovittu Bochumin kanssa. Havittelijoita varmaan on, mutta taitaa tällä kertaa Helsinki tehdä lodzit (eli viedä muiden nenän edestä) :)
 
Takaisin
Ylös