Mitä vaunuja tuolta ostettaisiin? Ei kai BOGESTRA myy Variobahnejaan?
BOGESTRA on ostanut Variobahn-vaunuja hiljattain. Ilmeisesti he ovat vaunuun tyytyväisiä. Voisimmeko antaa omat Variomme heille vaihdossa?
Ovatko Bochumin vaunut sopivia Helsingin laitureille? Bochumin uudetkin raitiovaunut ovat korkealattiaisia, joten kuvittelisin, että siellä on korkeat laituritkin. Voidaanko nuo Bochumin korkealattiaiset raitiovaunut varustaa Helsingin matalille laitureille sopiviksi vai onko niissä portaat ennestään? Entä voidaanko Helsingin Variot sovittaa Bochumiin sopiviksi?
Jonkinmoinen tietoisku BOGESTRA:sta:
BOGESTRA liikennöi kevyellä raideliikenteellä Bochumin, Gelsenkirchenin sekä Herneen alueella. Linjat 301, 302, 306, 308, 310 ja 318 ovat normaaleja katuraitioteitä metrisella raideleveydellä (matalilla laitureilla), mutta saksalaiseen tapaan em. taajama-alueiden keskustat alitetaan tunneleissa ja moninpaikoin mennään täysin erillisratana. Kalustona on noiden
M6S/C-Duewagien, joita käytetään linjoilla 301, 306 ja 310 (jännite 600V). Saman valmistajan tuoreampia
MGT6D-matalalattiavaunuja käytetään lopuilla linjoilla, joiden käyttöjännite on puolestaan 750V. Uusien Stadlerin Variobahnien hankinnan myötä koko verkon jännite nostetaan samalle tasolle. Meidän Variomme tuskin kelpaisivat, sillä BOGESTRAn hankkimat vaunut ovat kaksisuuntaisia ja lisäksi HKL:n vaunuja pidempiä.
Sensijaan linja U35 on normaaliraideleveyksinen (1435mm, korkeat laiturit) ja lähes kokonaan tunnelissa kulkeva ajojohtovirrotteinen "metrorata", jota liikennöidään Stadtbahn B- vaunuilla (B80B). Sinne on nyt hankittu kuusi uutta korkealattiaista Stadlerin Tangoa.
Em. järjestelmä eivät ole siis yhteensopivia toistensa kanssa, vaikka molemmat ovat ilmajohtovirrotteisia. Mutta Saksassa osataan järjestää asiat niin, että samoja osuuksia ja asemia voidaan käyttää, kuten
tämän kuvan esimerkki näyttää. Siinä on metrinen ja normaaliraideleveyksinen rata lomittain.
Lisäksi EVAG:in eli Essenin raitioliikenteen ratikkalinja 107 (1000 millinen) ja U-Stadtbahn, "metrolinja", U17 (1435mm) ulottuvat Gelsenkircheniin saakka.
Noiden Varioiden toimitukset alkavat siis tänä vuonna ja vasta parin vuoden sisällä ne ovat täysilukuisena käytössä. Silloin tullee myös M6S/C-vaunujen hankinta esim. HKL-raitioliikenteelle ajankohtaiseksi tai ylipäätään mahdolliseksi. Mutta laadukkaita vaunuja havittelevat varmasti muutkin ratikkakaupungit...
Bochumin lisäksi M6/8 vaunuja on Essenissa, Mulheimissä sekä Bielefeldissä. Myös eräissä muissa Saksan kaupungeissa niitä on. Ainakin Dortmundissa on lisäksi N-versiota normaaliraideleveydelle. Hannoverissa ajetaan vieläkin TW6000-vaunuilla, joka pohjautuu aivan samaan konseptiin ja alkusarjan vaunut olivatkin myos Duewagin valmistamia, kun taas myöhemmin LHB:n.
Mulhemissä on muuten erikoisuus: matalalattiaisella välipalalla varustettu
M6-NF-C. Kiinnostaako?
Tämä 70-80-lukujen Duewagin normivaunu on kokemukseni mukaan hieno raitiovaunu, joka on aivan laatutavaraa. Kaksisuuntaisuus tekee ne tosiaan mielenkiintoisiksi. Pitäisikö kokeilla Helsingissäkin? Jos ne muutetaan yksisuuntaisiksi, ne ovat todella ainutlaatuisia ratikkamaailmassa, sillä en tiedä muita yksisuuntaisia M- tai N-Duewageja olevan olemassa.
Mutta mutta... jos skenaariot toteutuvat näyttäisi Helsingistä tulevan melkoinen (jonkinlainen) Duewag-mekka
. Huisaa!