Tarkoitatko nyt Postikadun ja Mannerheimintien vai Asema-aukion ja Kaivokadun risteystä? (Tässä äskettäin opin, että Sokoksen ja aseman välissä oleva katu on Asema-aukio.) Kummassakin on etuuksia, mutta ruuhkassa kierto käytännössä vakioituu maksimipidennyksiin. Asema-aukion risteys toimii alisteisena Mannerheimintien risteykselle ja kohdalla oleva kaupungin vilkkaimpiin kuuluva suojatie sitoo sekin ohjausta aika lailla. Ylioppilastalolta päin pitäisi periaatteessa päästä asemalle asti. Toiseen suuntaan synkronointia ei pysty kunnolla tekemään, joten vaikkapa ihanteellisesti lähtenyt 3T saattaa silti jäädä Mannerheimintien valoihin.
Joukkoliikenne on vilkkainta samassa paikassa kuin muu liikenne on vilkkainta. Ydinkeskustassa vastakkain ovat yleensä jalankulkijat ja joukkoliikenne. Autoja poistamalla saadaan jonkin verran helpotusta ja autojen kaistoja onkin ajan mittaan poistettu. Jatkossa poistetaan toivottavasti lisää. Valo-ohjaustakin on todennäköisesti vielä mahdollista parantaa. Työn lisäksi siihen tarvitaan luultavasti uusia teknisiä ratkaisuja joukkoliikenteen tunnistamiseen ja ohjaamiseen.
Juu, jalankulkijat on prioriteetti yksi ja joukkoliikenne on pikajalankulkua, eli esimerkiksi se miten pysäkille pääsee jalan on aivan keskeinen asia. Tämänkin takia ja ennen kaikkea jalankulun sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi Kaivokadun pysäkin kohdalta pitäisi poistaa jalankulkuvalot.
Nykyään se nyt vaan menee niin että siinä on niin paljon jalankulkijoita että aina joku kävelee punaisia päin, ja sitten tulee ruumiita kun yhtenäisiin valoihin esimerkiksi Simonkadulta kiihdyttäneet autot ajaa vauhdilla Kaivokatua. Vauhdit nousee siksi että Kaivokatu on sinne ajavalle autolle yleensä tyhjä johtuen Manskun risteysten rajallisesta välityskyvystä ja valo-ohjauksesta.
Autoliikennettä pitäisi saada hidastettua, tai tarkemmin ottaen sen rytmiä ja ajonopeutta rauhoitettua joka itseasiassa kuitenkin saattaisi jopa nopeuttaa autoliikennettä, ihan jo turvallisuuden vuoksi. Keinoiksi tarjoaisin jonkinlaista yhdistelmää jalankulkuvalojen poisto joka toisi jatkuvan jalankulkijavirran hidasteeksi, korotetut suojatiet, kadun kavennus esimerkiksi sallimalla pysäköinti toiselle kaistalle (parkkipaikkoja, autopuolue!) ja ehkä vielä niin että pysäköinti olisi sallittu vuorotelle eri kaistoilla jolloin muodostuisi autourheilukielellä chikaneeja. Lisäksi kaiteet pysäkeillä pitäisi poistaa.
Ja sen pysäkin kivetyksen pitäisi jatkua nykyisen Keskuskadun yli jahka se kääntyminen poistetaan. Syy miksi siinä risteyksessä tehdään uukkareita on että se ainakin oli itäpuolelta ainoa tapa päästä Mikonkadulle ja sitä myöten Vuorikadulle, mutta en tiedä miten tuo nykyään menee kun Yliopistokadulle on kai ajo kielletty. Ehkä autoilijat ajaa vieläkin noin vanhasta muistista.
Tässä olisi minusta yksi mahdollinen paikka tehdä jotain kun Asematunnelia uudistetaan. Samalla poistetaan ne pinkit portaat alas Asematunneliin. Minusta voisi tehdä niin että siihen aseman pääoven eteen tehtäisiin parkkipaikan tilalle jonkinlaisia valokuiluja jotta Asematunneliin saataisiin luonnonvaloa ja korvaava pysäköinti sallittaisiin Kaivokadulla. Aiheesta myös
http://marttitulenheimo.fi/2010/11/uusi-mahdollisuus-rautatieaseman-edustalle/ mistä löytyy muistutusohjeet.
---------- Viesti lisätty kello 9:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 6:41 ----------
->Mielestäni Simonkadun/Kaivokadun ja Mannerheimintien risteykseen pitäisi päästää vain runkolinjat ja nekin pitäisi järjestää siten, että risteyksen yli mennään suoraan, ei käännytä. Ysin kohdalla tilanne korjaantunee Jätkäsaaren myötä, kutosen voisi reitittää Bulevardille Fredan kautta. Kolmonen, jos se on ylipäänsä pakko tuoda risteykseen, voisi samoin Fredan jatkon myötä ajaa Kaivokadulta Simonkadulle kumpaankin suuntaan.
Uskoakseni tuo sujuvoittaisi liikennettä paljon.
Kieltämättä. Mitäs jos ne kiskot tehtäisinkiin Annankadulle Fredan sijaan?
Kolmonen - Laivurinkatu - Laivurinne - Annankatu - Simonkatu - Kaivokatu
Kutonen - Jätkäsaareen ja Kasiin kierto.
Ysi - Simonkatu - Annankatu - Freda - Munkkivuori
10A Kirralla, 10B Hietalahteen.
Yliskylän linja vaikka Jätkäsaaren, Hernesaareen tai sitten kierto Kaivokatu - Simonkatu - Annankatu - Bulevardi - Mansku - Aleksi.