Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?

Minkä raitiolinjan nopeutus olisi mielestäsi vuorossa linjan 8 jälkeen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    69
Onko nuo autot todella parkissa. Niissä on ainakin kuljettajat. Ovat ne kyllä nätisti reunassa. Vaikea sanoa.

Mitä väliä tuolla kuvalla, kun tuo on "ikivanha". Nykyisinhän tuossa on korokkeet.

Ja lienee aika selvä asia, että jos kasia nopeutetaan, pitää varmaan kutostakin nopeuttaa.
 
Mitä väliä tuolla kuvalla, kun tuo on "ikivanha". Nykyisinhän tuossa on korokkeet.

Ne korokkeet ovat muuten tiettävästi väliaikaisia. EIvät sovi bulevardin alkuperäiseen tyylin, jossa on vain suoria linjoja, joten kauounginmuseo vastustaa ja ne pitänee poistaa kun Bulsaa uusitaan jossain vaiheessa.

Tai näin olen kuullut, en ole tarkistanut mistään virallisesta lähteestä.
 
Ne korokkeet ovat muuten tiettävästi väliaikaisia. EIvät sovi bulevardin alkuperäiseen tyylin, jossa on vain suoria linjoja, joten kauounginmuseo vastustaa ja ne pitänee poistaa kun Bulsaa uusitaan jossain vaiheessa.
.

No, Helsingin "väliaikainen" linja-autoasema oli paikoillaan yli 50 vuotta... ;-)
 
HSL:n hallitus käsittelee 10.5. linjan 8 kehittämistä/nopeuttamista.

Seuraavana kehittämis/nopeuttamiskohteena on mainittu linjakokonaisuus 3+7.

Noin äkkiseltään ajateltuna tuntuisi kannattavammalta nopeuttaa linjoja 4 ja 10, kun vain 5 min kierrosajan nopeutuksella saisi kokonaiset ruuhkavuorot pois.

Mutta toisaalta 3+7 voi hyvinkin liittyä suunnittelun alla olevaan Topeliuksenkadun rataan. Kehittämiskohde 3+7 saa toivottavasti lopputulokseksi sen, että
- linjat siirretään uudelle Topeliuksenkadun radalle
- molemmille tulee tasainen 10 min vuoroväli
- linjan 3 vuoromäärä on nykyinen ja kierrosaika valitettavasti 70 min, sillä sinne tuskin saa nopeuttamallakaan 60 min kierrosaikaa nykyisillä suunnitteluperiaatteilla
- linjan 7 vuoromäärä vähenee kahdella ja kierrosaika uudella reitillä on 60 min
- linjoille 4 ja 10 tulee heijastevaikutuksia linjojen 3 ja 7 reittimuutosten ansiosta toisaalta matkustajamäärän kasvuna ja toisaalta ajoaikojen nopeutumisena risteysviiveiden vähentyessä

Parhaimmillaan linjojen 3+7 kehittämisohjelma antaa siis merkittävät säästöt ja laajentaa rv-liikenteen palvelualuetta.

Mutta olisi mielenkiintoista kuulla todelliset perustelut tälle linjojen 3+7 valinnalle seuraavaksi kohteeksi. Mahtavatko arvailuni osua oikeaan suuntaan?

Mahdanko muuten olla aivan liian optimistinen, jos kuvittelen, että linjojen 3+7 reittimuutos, risteysviiveiden vähentyminen ja Manskun varova-valot sekä etuuksien tehostaminen jo yhdessä antaisivat linjoille 4 ja 10 nuo 5 min kierrosajan säästöt? Silloin tämä paketti, jossa tehdään 3+7 kehittämisohjelma sekä tehostetaan Manskun etuuksia, säästäisi peräti 4 ruuhkavuoroa.
 
Takaisin
Ylös