HSL:n hallitus käsittelee 10.5. linjan 8 kehittämistä/nopeuttamista.
Seuraavana kehittämis/nopeuttamiskohteena on mainittu linjakokonaisuus 3+7.
Noin äkkiseltään ajateltuna tuntuisi kannattavammalta nopeuttaa linjoja 4 ja 10, kun vain 5 min kierrosajan nopeutuksella saisi kokonaiset ruuhkavuorot pois.
Mutta toisaalta 3+7 voi hyvinkin liittyä suunnittelun alla olevaan Topeliuksenkadun rataan. Kehittämiskohde 3+7 saa toivottavasti lopputulokseksi sen, että
- linjat siirretään uudelle Topeliuksenkadun radalle
- molemmille tulee tasainen 10 min vuoroväli
- linjan 3 vuoromäärä on nykyinen ja kierrosaika valitettavasti 70 min, sillä sinne tuskin saa nopeuttamallakaan 60 min kierrosaikaa nykyisillä suunnitteluperiaatteilla
- linjan 7 vuoromäärä vähenee kahdella ja kierrosaika uudella reitillä on 60 min
- linjoille 4 ja 10 tulee heijastevaikutuksia linjojen 3 ja 7 reittimuutosten ansiosta toisaalta matkustajamäärän kasvuna ja toisaalta ajoaikojen nopeutumisena risteysviiveiden vähentyessä
Parhaimmillaan linjojen 3+7 kehittämisohjelma antaa siis merkittävät säästöt ja laajentaa rv-liikenteen palvelualuetta.
Mutta olisi mielenkiintoista kuulla todelliset perustelut tälle linjojen 3+7 valinnalle seuraavaksi kohteeksi. Mahtavatko arvailuni osua oikeaan suuntaan?
Mahdanko muuten olla aivan liian optimistinen, jos kuvittelen, että linjojen 3+7 reittimuutos, risteysviiveiden vähentyminen ja Manskun varova-valot sekä etuuksien tehostaminen jo yhdessä antaisivat linjoille 4 ja 10 nuo 5 min kierrosajan säästöt? Silloin tämä paketti, jossa tehdään 3+7 kehittämisohjelma sekä tehostetaan Manskun etuuksia, säästäisi peräti 4 ruuhkavuoroa.