Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?

Minkä raitiolinjan nopeutus olisi mielestäsi vuorossa linjan 8 jälkeen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    69
Fredalle uusi rata on rakennettava jo ihan siitäkin syystä että sillä korvataan tulevaisuudessa linja 14, kutosen kyllä jättäisin edelleen Manskun kautta kulkevaksi mutta 3B kannattaisi ehdottomasti viedä Simonkadun ja ukk:n kautta Fredalle, tällöinhän 3B jo korvaisi linjan 14 kokonaan välillä Eiran sairaala-Kamppi. Ehdottomasti pitäisi myös jatkaa 10 Merikadulle joka korvaisi linjan 14 poistuvan osuuden siltä alueelta ja eiköhän se vielä tulla rakentamaankin.
 
Fredalle uusi rata on rakennettava jo ihan siitäkin syystä että sillä korvataan tulevaisuudessa linja 14,

Rv 5 Munkkivuori korvaa bussilinjat 14 ja 18, joten se on sen ajan mietintä mitenkä linjat tulevat kulkemaan, tuleehan Laajasalon linjatkin mukaan mietintään.
Melko varmaan tulee isompi linjamyllerrys.

Henkilökohtaisesti uskon, että vitosen käyttäjät; Munkkivuorelaiset, Melaihden klinikalat , Töölöläiset vaativat että viitosella on päästävä keskustaan "mieluiten Stockalle". On myös muistettava, että Arkadiakadullakin on edelleen kiskot.

Joka tapauksessa Fredan rata tullaan tarvitsemaan ainakin pyhälle kolmoselle.
Kutonen on syytä jättää manskun kautta kulkemaan vaihtoehdoksi Rautatietorin suunnasta tuleville / meneville.
 
Viimeksi muokattu:
Rv 5 Munkkivuori korvaa bussilinjat 14 ja 18, joten se on sen ajan mietintä mitenkä linjat tulevat kulkemaan, tuleehan Laajasalon linjatkin mukaan mietintään.
Melko varmaan tulee isompi linjamyllerrys.

Henkilökohtaisesti uskon, että vitosen käyttäjät; Munkkivuorelaiset, Melaihden klinikalat , Töölöläiset vaativat että viitosella on päästävä keskustaan "mieluiten Stockalle". On myös muistettava, että Arkadiakadullakin on edelleen kiskot.

Joka tapauksessa Fredan rata tullaan tarvitsemaan ainakin pyhälle kolmoselle.
Kutonen on syytä jättää manskun kautta kulkemaan vaihtoehdoksi Rautatietorin suunnasta tuleville / meneville.
Vitonen voisi mennä Arkadiankatua, Stockalle, Mikonkatua Ateneumin kulmalle, Kaisaniemenkatua, Liisankatua ja mahdollisesti Kruunuvuoreen. Näin linja 18 korvattaisiin lähes täysin - jotta Talinrannan ja Ulvilantien palvelu ei huononisi, 52 voisi käydä Talinrannassa ja jatkaa Munkan aukiolta 24:n päättärille, linjan 24 reittiä päästä päähän sekä jatkaa siitä Merikadun lenkille, tähän taapan, korvaten linjat 14 ja 24 - Pajamäessä asuvat saisivat valita vaihdollisen reitin tai erittäin lyhyen kävelyn.
 
Vitonen voisi mennä Arkadiankatua, Stockalle, Mikonkatua Ateneumin kulmalle, Kaisaniemenkatua, Liisankatua ja mahdollisesti Kruunuvuoreen. Näin linja 18 korvattaisiin lähes täysin - jotta Talinrannan ja Ulvilantien palvelu ei huononisi, 52 voisi käydä Talinrannassa ja jatkaa Munkan aukiolta 24:n päättärille, linjan 24 reittiä päästä päähän sekä jatkaa siitä Merikadun lenkille, tähän taapan, korvaten linjat 14 ja 24 - Pajamäessä asuvat saisivat valita vaihdollisen reitin tai erittäin lyhyen kävelyn.

Hyviä mietteitä.

Mielestäni kaksi vaihtoehtoa keskustassa, eli kulkea Arkadiakatua ja sieltä suoraan Manskun yli Aleksille.

Ja toinen vaihtoehto Käyttää Simonkatua ja suoraan yli Kaivokadulle.

Kummaltin suunnalta pääsee Krunikaan ja todennäköisesti Laajasaloonkin.

Vitonen kulki aikoinaan Skatalle ja miksei voisi nelosen kanssa vaihtaa päitäkin.
Toinen asia tarvitseeko skatan terminaali omaa linjaa.

Yölinja olisi kuitenkin viitosen hallinnassa.
 
Mielestäni kaksi vaihtoehtoa keskustassa, eli kulkea Arkadiakatua ja sieltä suoraan Manskun yli Aleksille.

Ja toinen vaihtoehto Käyttää Simonkatua ja suoraan yli Kaivokadulle.
Minusta olisi fiksua, että nämä molemmat yhteydet olisivat käytössä ja Töölöstä tarjottaisiin siis enemmän vaihtoehtoja keskustaan päin. Jos 3T pysyy nykyisen kaltaisella reitillään, olisi viitosen ehdottamasti järkevää ajaa Arkadia-Mansku-Aleksi -reittiä (samalla saataisiin Töölön mummojen Stockmann-yhteys takaisin).

Knightriderin ajatus jatkolinjauksesta Aleksi-Mikonkatu-Kaisaniemenkatu kuulostaa minusta ensinnäkin vähän turhalta kiertelyltä ja toisekseen ratageometria ei välttämättä salli tämän järjestelyn vaatimia uusia vaihteita (eikä Mikonkadun limitetylle radalle välttämättä mahdu kahta linjaa).
 
Knightriderin ajatus jatkolinjauksesta Aleksi-Mikonkatu-Kaisaniemenkatu kuulostaa minusta ensinnäkin vähän turhalta kiertelyltä ja toisekseen ratageometria ei välttämättä salli tämän järjestelyn vaatimia uusia vaihteita.

Ei salli, se on jo selvitetty.
 
...kutosen kyllä jättäisin edelleen Manskun kautta kulkevaksi...

No eipä tuo Manskun ja Kaivokadun/Simonkadun risteys nykyisestä parane, jos yksinkin linja kääntyy risteyksessä. Ideahan oli, että kaikki ajavat suoraan ja risteyksessä riittää kaksi valovaihetta.
 
Rv 5 Munkkivuori korvaa bussilinjat 14 ja 18, joten se on sen ajan mietintä mitenkä linjat tulevat kulkemaan, tuleehan Laajasalon linjatkin mukaan mietintään.

Miten Munkkivuoren ratikka korvaisi bussi 14:n osuuden Munkkivuoren ostarilta Pajamäkeen?
 
Miten Munkkivuoren ratikka korvaisi bussi 14:n osuuden Munkkivuoren ostarilta Pajamäkeen?

Ei se korvaisikaan, eikös täällä foorumilla ole väläytetty mahdollisuutta siirtää linja 39 kulkemaan Huopalahdentien ja Paciuksenkadun kautta jolloin se korvaisi linjan 14 tuolla osuudella. Nämä viestit kuuluisivat jo kyllä Munkkivuoren ratikkaa käsittelevään viestiketjuun.
 
Minusta voisi tehdä niin että siihen aseman pääoven eteen tehtäisiin parkkipaikan tilalle jonkinlaisia valokuiluja jotta Asematunneliin saataisiin luonnonvaloa ja korvaava pysäköinti sallittaisiin Kaivokadulla.

Kaivokadun ympäristöstä tuskin pitää kukaan ja kaupunkisuunnittelijat mielellään poistaisivat nuo parkkipaikat. On vain sellainen pieni ongelma, että ne parkkipaikat ovat rautatieaseman tontilla eikä kadulla. Itse asiassa katukin taitaa olla osittain aseman tontilla. Näistä parkkipaikoista päättääkin siis aseman omistajana VR eikä kaupunki ja VR:n kanta on perinteisesti ollut ehdoton.

Raha on toinen rajoittava tekijä. Joitakin yksittäisiä suosikkihankkeita lukuun ottamatta rahaa on kaupunkiympäristön parantamiseen käytettävissä lopulta yllättävänkin vähän.
 
Kaivokadun ympäristöstä tuskin pitää kukaan ja kaupunkisuunnittelijat mielellään poistaisivat nuo parkkipaikat. On vain sellainen pieni ongelma, että ne parkkipaikat ovat rautatieaseman tontilla eikä kadulla. Itse asiassa katukin taitaa olla osittain aseman tontilla. Näistä parkkipaikoista päättääkin siis aseman omistajana VR eikä kaupunki ja VR:n kanta on perinteisesti ollut ehdoton.
Tota, ei kai tontin omistajalle ole mitään perusoikeutta pysäköintipaikkoihin omalla maallaan? Kaavallahan niitä säädellään.

Raha on toinen rajoittava tekijä. Joitakin yksittäisiä suosikkihankkeita lukuun ottamatta rahaa on kaupunkiympäristön parantamiseen käytettävissä lopulta yllättävänkin vähän.
Totta, mutta ei se Kaivokadun kuntoonlaitto nyt paljoa maksa, ja kyllä sitä jotain tuotta voi laskea ihan raitiovaunujen kulusäästöille.
 
Miten Munkkivuoren ratikka korvaisi bussi 14:n osuuden Munkkivuoren ostarilta Pajamäkeen?
Miten olisi linjalle 270 reittimuutos: Käy Pajamäen kautta ja jatkaa reittiä Pitäjänmäentie-Vanha viertotie-Huopalahdentie-Lapinmäentie-Vihdintie(nykyinen reitti)-Elielinaukio? Tarjoaa vähintään 30 minuutin vuorovälin aamuviidestä yhteen yöllä ma-su ja on vaihdoton yhteys keskustaan.
 
jotta Talinrannan ja Ulvilantien palvelu ei huononisi, 52 voisi käydä Talinrannassa ja jatkaa Munkan aukiolta 24:n päättärille, linjan 24 reittiä päästä päähän sekä jatkaa siitä Merikadun lenkille, tähän taapan, korvaten linjat 14 ja 24 - Pajamäessä asuvat saisivat valita vaihdollisen reitin tai erittäin lyhyen kävelyn.

52:n on jo tarpeeksi pitkä poikkittaislinja, en lähtisi sitä yhtään enää pidentämään, enkä varsinkaan tuomaan keskustan ruuhkiin, tämän jälkeen linja ei varmasti enää pysyisi aikataulussa. Talinrannan piston hoitaisin mieluummin vaikka linjan 57 jatkamisella tait.tek.tielle siten että siltä olisi suora vaihtoyhteys 5:n ratikkaan Munkan ostarin luona. Merikadun lenkki pitäisi jatkossa hoitaa jatkamalla linjaa 10 Korkeavuorenkatua ja Kapteeninkatua Merikadulle. Linjan 24 voisi korvata esim. linjan 205 K-vuoroilla jotka ajaisivat Seurasaaren kautta jatkaen nykyistä 24:n reittiä Kamppiin, peruslinja 205 ajaisi sitten suoraan Paciuksenkatua, Linnankoskenkatua ja Mechelininkatua Kamppiin. Katsoin reittioppaasta että linjan 205 kiertäminen seurasaaren kautta ei pidentäisi linjan ajo-aikaa lainkaan sillä nykyisin 205:n ajo-aika välillä Munkkiniemen aukio-Linnankoskenkatu on n.8min ja linjan 24 Seurasaari-Linnankoskenkatu n.4min, väli Seurasaari-Munkkiniemen aukio olisi varmaan 2-3 min. luokkaa.
 
Jos tehtäisiin kutosta niin seuraava näkymä Google Street Viewstä Erottajan pysäkistä Bulevardilla voisi herättää ajatuksia, http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=6...noid=8Fx1_U2xiQ5AUmlmVSxelg&cbp=12,214.1,,0,5

Kuvassa siis ratikkapysäkki joka on pari metriä kiskoista, ja johon pysäköity kaksi autoa. Myös pysäkin läpi kulkeva pyörätie on pikantti yksityiskohta.

Vastaavat fiilikset tuli muuten aamulla kun istuin Oulunkylän asemalla jumiin jääneessä junassa ja katselin ikkunasta kun kolme Jokeri-bussia saapui pysäkille peräkanaa. Neljäs oli juuri kerinnyt alta pois.
 
Jos tehtäisiin kutosta niin seuraava näkymä Google Street Viewstä Erottajan pysäkistä Bulevardilla voisi herättää ajatuksia, http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=6...noid=8Fx1_U2xiQ5AUmlmVSxelg&cbp=12,214.1,,0,5

Kuvassa siis ratikkapysäkki joka on pari metriä kiskoista, ja johon pysäköity kaksi autoa. Myös pysäkin läpi kulkeva pyörätie on pikantti yksityiskohta.

Onko nuo autot todella parkissa. Niissä on ainakin kuljettajat. Ovat ne kyllä nätisti reunassa. Vaikea sanoa.

Tuo pyörätie on omituinen järjestely. Asfaltti on saman väristä ja puut jakavat jalkakäytävän, jolloin jalankulkijoiden on vaikea hahmottaa, että siinä ylipäänsä on pyörätie. Pyörätiellä on usein kävelijöitä edessä ja sitten on vielä nuo omituiset pysäkkien läpi ajamiset.

Bulevardilla on varmasti nopeuttamispotentiaalia.

Itse taisin äänestää kuutosta aikanaan, mutta jos olisi mahdollista priorisoida viitosen nopeuttamisen, valitsisin ehkä kuitenkin sen :D
 
Takaisin
Ylös