Tämä ei nyt kauheasti yllätä, mutta Hesari raportoi:
Voisiko bussilinjastoa järkeistää ja sitä kautta saada vaikka seisonta-aikoja pienennettyä? Esimerkiksi itse käytän Koillis-Helsingin busseja ja tulee mieleen vaikka että yhdistetään 79 ja 76A/B linjaksi 79A/B. 79 vuoroväli on ruuhkassa 6 minuuttia 76A ja B:n 10 minuuttia. Kaikki ainakin vielä HelB:n linjoja, kartalla näyttää tältä http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas...c=&p=2&print=&zoom=1&x=300&y=200&nc=0&click=2 76 käyttää lähes puolet ajastaan päättärillä, eli siitä tulisi säästöä, ja tuo myös parantaisi matkustajien palvelua kun esimerkiksi Tapanilasta pääsisi suoraan Herttoniemeen.
Sitten on ne rakeentelliset järjestelyt. Esimerkiksi samasta liikennöintisuunnasta tulee mielee että tehdään Hämeentiestä Sturenkadulta Hakaniemeen joukkoliikennekatu ja samalla suljetaan Pitkäsilta henkilöautoilta. Henkilöautoille on jo rantatie. Hämeentiellä kulkee ruuhkassa jotain 70 bussia suuntaansa ja useampi ratikkalinja, tuolla nopeutuksella tekisi jo yksistään miljoonien säästöt. Samalla voisi leventää jalkakäytävät ja tehdä kunnon pyöräkaistat mikä tekisi Hämeentiestä viihtyisämmän, kaupungin palkkaamat konsultkin totesivat osuvasti:
Eli mitäs ehdotuksia foorumilaisilla olisi? Ajattelen nyt lähinnä lyhyellä tähtäimellä, pitkällä tähtäimellä bussipuolella tämä tulee olemaan lähes jokavuotista ja ratkaisu on raiteet.HS.fi sanoi:Helsingin joukkoliikennelippujen hinnat saattavat nousta jopa kuudella prosentilla vuonna 2011. HSL kuntayhtymän alustavan talousarvion mukaan kovimmat korotuspaineet ovat Helsingissä, Espoossa ja Keravalla.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ongelmat keskittyvät erityisesti bussiliikenteeseen. Sen kustannukset kohoavat ensi vuonna reilut 20 miljoonaa euroa.
Helsingissä bussiliikenteen ongelmia lisää kuluvana vuonna syntyvä noin 2,7 miljoonan euron tappio.
HSL harkitsee säästöjä juuri Helsingin sisäisessä bussiliikenteessä. Muun ohella selvitetään bussilinjoja, joiden liikennöintiä voidaan supistaa.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...hinnoissa+kovia+korotuspaineita/1135257015527
Voisiko bussilinjastoa järkeistää ja sitä kautta saada vaikka seisonta-aikoja pienennettyä? Esimerkiksi itse käytän Koillis-Helsingin busseja ja tulee mieleen vaikka että yhdistetään 79 ja 76A/B linjaksi 79A/B. 79 vuoroväli on ruuhkassa 6 minuuttia 76A ja B:n 10 minuuttia. Kaikki ainakin vielä HelB:n linjoja, kartalla näyttää tältä http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas...c=&p=2&print=&zoom=1&x=300&y=200&nc=0&click=2 76 käyttää lähes puolet ajastaan päättärillä, eli siitä tulisi säästöä, ja tuo myös parantaisi matkustajien palvelua kun esimerkiksi Tapanilasta pääsisi suoraan Herttoniemeen.
Sitten on ne rakeentelliset järjestelyt. Esimerkiksi samasta liikennöintisuunnasta tulee mielee että tehdään Hämeentiestä Sturenkadulta Hakaniemeen joukkoliikennekatu ja samalla suljetaan Pitkäsilta henkilöautoilta. Henkilöautoille on jo rantatie. Hämeentiellä kulkee ruuhkassa jotain 70 bussia suuntaansa ja useampi ratikkalinja, tuolla nopeutuksella tekisi jo yksistään miljoonien säästöt. Samalla voisi leventää jalkakäytävät ja tehdä kunnon pyöräkaistat mikä tekisi Hämeentiestä viihtyisämmän, kaupungin palkkaamat konsultkin totesivat osuvasti:
HS.fi sanoi:Yksi Helsingin ongelmakohdista on Landryn ja Woodin mielestä Hakaniemen ja Sörnäisten väliin jäävä osuus Hämeentietä. Siinä vilkas liikenne hukuttaa alleen etnisten kauppojen tunnelman.
"Hämeentien ansiosta ymmärrämme, miksi Suomesta tulee niin paljon menestyneitä rallikuskeja", Wood sanoo.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel...moittivat+Helsinkiä+kliiniseksi/1135257012822