Miten olisi ex-HKL-YTV raja-alueiden linjastojen muutokset? Joukkoliikennekatuja muutama sata metriä niin esimerkiksi koko Jakomäen keskeiset kerrostalualueet saisi 741:n piiriin kokopäiväisesti ja 77 voitaisiin yhdistää siihen siten myös päivällä. Ruuhkan ulkopuolella tilaa riittää 741:n nykyisilläkin kuormilla ja vuorovälillä. Ruuhkassa voisi olla järkevää siirtää 740 741:n reitille ruuhkavuoroiksi. (Tarkemmat voisivat pitää linjaa sitten 741B:nä.) 77:llä on aika paljon vuoroja joista tuskin kaikki ovat kovin täysiä. Muissa suunnissa asuvat voisivat tietää paikallisesta tarjonnastaan enemmän kuin minä, joten jätän muut raja-alueet lukijalle mietittäväksi.
Juuri näin, tosin minusta voisi tehdä niinkin että jokin suht tiheä seutulinja ajaisi Vanhaa Porvoontietä Heikinlaakson läpi ja sieltä Jakomäen kautta moottoritielle. Ylipäänsä koko Koillis-Helsingin linjasto pitäisi pistää uusiksi. Näitä on täällä potkittu jo ennenkin, mutta kertauksen vuoksi:
- Pitäisi olla liityntälinja metroon Jakomäen suunnasta
- Laajahkoja asuttuja alueita palvellaan todella huonosti (Ala-Tikkurila, Heikinlaakson pohjoisosat) ja toisaalta jossain Tattarisuon teollisuusalueen kupeessa on liikaakin tarjontaa, samoin Kirkonkyläntiellä Malmilla verrattuna esimerkiksi samansuuntaiseen Kotikonnuntiehen.
- 75 pitäisi ajaa moottoritietä jo Jakomäestä
- 75A on ehkä turhin bussilinja Helsingissä
- 74:ssa on jotenkin onnistuttu yhdistämään mutkikas suora yhteys linjaan joka ei tarjoa edes kunnolista junaliityntää
- 76A/B viettää noin puolet kiertoajastaan päätepysäkillä ja lisäksi sen puoliskot on täysin epätasapainossa. En valita kun kulkee kotiani lähimmältä pysäkiltä, mutta olo on kyllä kun taksilla kulkisi.
- 512 on jotenkin hassu, se on käytännössä puolityhjä Maunulaan saakka. Toisaalta taas Mannerheimintielle ei mene Malmilta mitään linjaa.
- 73:lla pääsee Biltemaan joka on tietenkin näppärää jos on menossa ostamaa hajonneeseen autoon varaosia, mutta mieluummin sitä jatkaisi Tikkurilaan.
Ja niin edelleen.
---------- Viesti lisätty kello 17:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:14 ----------
Yksi syy mikseivät matkustajat löydä niihin poikittaislinjoihin on se että ne ovat aika sekavia. Se Jokerimalli voisi toimia etelämpänäkin, korvattaisiin esimerkiksi 57, 59 ja osittain 69 jatkamalla 58 Pitäjänmäkeen. Kutsutaan sitä vaikka Pokeriksi.
Toinen toteustapa tuolle olisi korvata 58:n ruuhkaisin osuus Pasila-Meilahti ratikalla, vaatisi tokisi vähän lisää kiskoja. Esimerkiksi jatketaan ysi poikittaislinjana jonnekin Meilahteen tai Munkkiniemeen saakka, ja sen jälkeen yhdistetään 59 ja 58 jatkamalla 59:n reittiä Herttoniemestä Itäkeskukseen. Ja jos se poikittaisratikka tulisi Arabiasta niin 506:n ja 57:n voisi samalla tavalla yhdistää, eli Tapiolasta Munkkivuoreen ja niin edelleen.