Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Transtechin vaunussa kai kaikki akselit olisivat vetäviä, siis ei juoksutelejä. Olisiko tämä Helsingissä erityisen hyvä asia?
Kaikkien pyörien vetämisessä on etunsa:
- paras mäennousukyky
- tehokas sähköjarru
- alhaisin mahdollinen akselipaino, kun kokonaispaino jaetaan tasan
- paras vetovoima kaarteissa
- tasaa pyörien ja raiteen kulumista
Haittana on:
- periaatteessa kalliimpi kuin osittaiset juoksuakselit
- huollettavien osin määrä suurempi kun vetolaitteita enemmän
- moottoriteli tarvitsee enemmän tilaa kuin juoksuteli, joten matalalattiaisuus periaatteessa huonompi
Haittojen periaatteellisuus johtuu siitä, että esim. hinnassa kokonaisvaikutus ei ole kovin suuri. Käytännön ylläpidossa voi myös olla jopa lisäkustannuksia erilaisista teleistä. Esimerkiksi pienet juoksupyörät tuovat omat hankaluutensa. Vaikka huollettavia osia on vähemmän, huoltotyötä voi olla useammin ja siten enemmän. Pienillä pyörillä on pyritty esim. tekemään tilaa matalalle lattialle.
Tilantarve voi myös olla enempi teoreettista. Arvokkainta on tila pyörien välissä. Jos moottorit, vaihteisto ja jarrut ovat pyörien ulkopuolella, niiden puuttuminen ei kuitenkaan levennä eikä madalla keskikäytävää. Istuinten alla oleva tila menee tavallisesti joka tapauksessa hukkaan, joten jos siellä on tilaa komponenteille, komponenttien pois jättäminen ei mitään säästäkään.
Antero