MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hienoa että ainakin kotimainen Transtech on mukana. Skodallakin luulisi olevan kokemusta huonokuntoisesta radasta.

Mä luulen myös, että näiden kahden välillä kisa tullaan käytännössä käymään.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Nyt saatiin sitten virallinen tiedote asian etenemisestä. Alunperin kiinnostuneita yrityksiä oli yhdeksän, tarjoukset pyydetään nyt viideltä "jatkoon päässeeltä". Mukana mm. Transtech sekä Skoda. Täydelliset listat HKL:n tiedotteessa.
Sinällään kummallista, että ainoa valmistaja, joka toimitti vaununsa tänne Suomeen koekäytettäväksi, tippui pois ensimmäisen kierroksen jälkeen. No, tasan ei käy onnen lahjat - varsinkaan ex.Jugoslaviassa. ;)

Ja olen samaa mieltä parin muunkin kirjoittajan kanssa siitä, että Tsekkoslovakiassa/Tsekissä sitä kokemusta tosiaan onkin, kun on pitänyt rakentaa vaunuja (erittäin) huonokuntoisille radoille.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuo Skodahan olisi oikein fiksun oloinen: linkki. Muunmuassa se ovet ovat minusta metromaisen selkeästi ja tyylikkäästi. Sisätilaratkaisut ovat myöskin selkeitä, vaikkakin tuo nivelkohta, jossa on teli, on hieman "tunnelimainen".

Korostan vielä, että pidän Transtechin yhä mukanaoloa erittäin myönteisenä asiana ja toivottavasti tekevät tarjouksen myös M300-metrojunista.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuo Skodahan olisi oikein fiksun oloinen: linkki. Muunmuassa se ovet ovat minusta metromaisen selkeästi ja tyylikkäästi. Sisätilaratkaisut ovat myöskin selkeitä, vaikkakin tuo nivelkohta, jossa on teli, on hieman "tunnelimainen".
Mielestäni Skodan vaunu ei näytä erityisen tyylikkäältä, vaikka se varmaan asiansa ajaa. Mutta tällaisia vehkeitä hankittaessa ei kannata ulkonäköön tuijottaa. Tämä raitiovaunuja valmistava Skoda ei liene enää ollenkaan samaa tehdaskonsernia kuin autoja valmistava Skoda, mutta täytyy nosta hattua tsekeille joka tapauksessa, kun ennen lännessä halveksitusta automerkistä on saatu menestystuote. Sama voisi ihan hyvin toistua myös kiskokaluston osalta.

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämä raitiovaunuja valmistava Skoda ei liene enää ollenkaan samaa tehdaskonsernia kuin autoja valmistava Skoda, mutta täytyy nosta hattua tsekeille joka tapauksessa, kun ennen lännessä halveksitusta automerkistä on saatu menestystuote. Sama voisi ihan hyvin toistua myös kiskokaluston osalta.

Skoda Autohan on täysin Volkswagen AG:n omistama tytäryhtiö eikä sillä ole mitään tekemistä raideliikennekalustoa valmistavan Skodan kanssa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Škoda_Works
http://en.wikipedia.org/wiki/Škoda_Auto#Subsidiary_of_Volkswagen_Group

Renault ilmeisesti teki Skoda Autosta paremman tarjouksen kuin Volkswagen, mutta olisi muuttanut Tshekin tehtaat vain tuottamaan Renaultin omia malleja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tarjouspyynnöt lähtivät valituille valmistajille viime viikolla. Vuoden loppuun mennessä tietänemme kuka Helsingin seuraavat uudet vaunut toimittaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Nyt voi hieman tarkemmin tutustua Transtechin vaunuun.

Avainsana näyttäis olevan 'hieman'. Mie en oikeasti ymmärrä alan tekniikasta yhtään mitään. Yritin tiirailla kuvasta, että esitys muistuttais telien ja nivelten osalta lähinnä Flexity Classicia, joka on 70 % matala. Transtech sanoo olevansa täysin matala ja että kaikki akselit vaunussa ovat vetäviä. Osaako joku valaista, mikä on tuo "nerokas" rakennelma, jolla telit ja moottorit on mahdutettu penkin alle? Onko keskikäytävä telin kohdalla yhdellä jalalla hypeltävä? Paljonko tuossa rakennelmassa on muualta lisensoitua ja paljonko kotimaista neronleimausta?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Avainsana näyttäis olevan 'hieman'. Mie en oikeasti ymmärrä alan tekniikasta yhtään mitään. Yritin tiirailla kuvasta, että esitys muistuttais telien ja nivelten osalta lähinnä Flexity Classicia, joka on 70 % matala. Transtech sanoo olevansa täysin matala ja että kaikki akselit vaunussa ovat vetäviä. Osaako joku valaista, mikä on tuo "nerokas" rakennelma, jolla telit ja moottorit on mahdutettu penkin alle? Onko keskikäytävä telin kohdalla yhdellä jalalla hypeltävä? Paljonko tuossa rakennelmassa on muualta lisensoitua ja paljonko kotimaista neronleimausta?

Varmaan toteutus on vastaava kuin Valillaan rakennetussa maketissa, eli lattia on telien kohdalla korkeammalla kuin ovilla ja näennäinen täysi matalalattiaisuus perustuu ramppeihin näiden välillä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Varmaan toteutus on vastaava kuin Valillaan rakennetussa maketissa, eli lattia on telien kohdalla korkeammalla kuin ovilla ja näennäinen täysi matalalattiaisuus perustuu ramppeihin näiden välillä.
HKL on suunnitellut tällaista konseptia itse ja suunnitelmaa on esitelty avoimesti kaikille vaunuvalmistajille. Osa valmistajista on tarttunut tähän ideaan, toiset ovat tarjonneet sitä, mitä niillä on itsellään valmiina.

Sellainen vaunu kuin Transtech esittelee ei ole täysin ainutlaatuinen maailmalla. Ideasta on erilaisia versioita. Jos keskivaunun telit ovat juoksutelit, ne voidaan tehdä pienipyöräisiksi ja mataluutta saadaan helposti siten. Keskivaunu voidaan tehdä ovettomaksi, jolloin lattiakorkeus ei ole kriittinen. Ramppien avulla lattiasta saadaan jatkuva, jolloin lattian korkeus ei merkitse portaita, jotka ovat liikuntaeste ja kompastumisriski.

Matalalattiaisuuden pääasiallinen tarkoitus on poistaa portaat vaunun ja laiturin muodostamasta kulkutilasta siten, että laituri voi olla katutilassa ilman putoamisriskiä. Kaltevuudeltaan 8–10° rampit soveltuvat korkeustasojen välille siten, ettei käytännössä ole eroa sillä, onko lattia suora vai kalteva.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos keskivaunun telit ovat juoksutelit, ne voidaan tehdä pienipyöräisiksi ja mataluutta saadaan helposti siten.
Vaikuttaako pyörien koko raitiovaunujen ajo-ominaisuuksiin mitenkään, esim suuremmilla nopeuksilla? Entä onko raiteeltasuistumisvaara esim vaihteissa suurempi pienemmillä pyörillä? Onko tavallista että raitiovaunujen eri akseleissa on erikokoisia pyöriä, voiko kaikki akselit silloin olla vetäviä?

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Vaikuttaako pyörien koko raitiovaunujen ajo-ominaisuuksiin mitenkään, esim suuremmilla nopeuksilla?
Kyllä. Telin keskittyminen suoraan on heikompaa, vaihteet ja risteykset tuntuvat enemmän.

Entä onko raiteeltasuistumisvaara esim vaihteissa suurempi pienemmillä pyörillä?
On.

Onko tavallista että raitiovaunujen eri akseleissa on erikokoisia pyöriä, voiko kaikki akselit silloin olla vetäviä?
Eri kokoisia pyöriä on käytetty melkein koko ratikoiden elinajan. Tunnettu ratkaisu on ns. Maxim-teli. Siinä on isopyöräinen vetoakseli ja pienipyöräinen juoksuakseli. Moottorit ja vaihteistot olivat raskaita ja kalliita 1900-luvun alussa. Vaunun akselit saatiin kääntyviksi ja ajo-ominaisuudet paremmiksi lisäämättä moottoreiden ja vaihteistojen määrää.

Berliinin historiaa käsittelevällä sivullani on kuva berliiniläisestä vaunusta, jossa on Maxim-telit. Huomaat pyörien kokoeron laakeripesien korkeuserosta. Nämä vaunut olivat käytössä 54 vuotta!

Pieni pyöräkoko ei sinänsä estä akselia olemasta vetävä. Mutta tarvitaan tietenkin pienikokoisia vaihteistoja, ja ne rajoittavat akselin tehoa. Siksi pientä pyöräkokoa on käytetty juoksuakseleilla ja vetävät akselit ovat normaalikokoisilla pyöräkerroilla eli noin 650–800 mm halkaisijalla.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Sellainen vaunu kuin Transtech esittelee ei ole täysin ainutlaatuinen maailmalla. Ideasta on erilaisia versioita. Jos keskivaunun telit ovat juoksutelit, ne voidaan tehdä pienipyöräisiksi ja mataluutta saadaan helposti siten. Antero
Transtechin vaunussa kai kaikki akselit olisivat vetäviä, siis ei juoksutelejä. Olisiko tämä Helsingissä erityisen hyvä asia?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechin vaunussa kai kaikki akselit olisivat vetäviä, siis ei juoksutelejä. Olisiko tämä Helsingissä erityisen hyvä asia?
Kaikkien pyörien vetämisessä on etunsa:
- paras mäennousukyky
- tehokas sähköjarru
- alhaisin mahdollinen akselipaino, kun kokonaispaino jaetaan tasan
- paras vetovoima kaarteissa
- tasaa pyörien ja raiteen kulumista

Haittana on:
- periaatteessa kalliimpi kuin osittaiset juoksuakselit
- huollettavien osin määrä suurempi kun vetolaitteita enemmän
- moottoriteli tarvitsee enemmän tilaa kuin juoksuteli, joten matalalattiaisuus periaatteessa huonompi

Haittojen periaatteellisuus johtuu siitä, että esim. hinnassa kokonaisvaikutus ei ole kovin suuri. Käytännön ylläpidossa voi myös olla jopa lisäkustannuksia erilaisista teleistä. Esimerkiksi pienet juoksupyörät tuovat omat hankaluutensa. Vaikka huollettavia osia on vähemmän, huoltotyötä voi olla useammin ja siten enemmän. Pienillä pyörillä on pyritty esim. tekemään tilaa matalalle lattialle.

Tilantarve voi myös olla enempi teoreettista. Arvokkainta on tila pyörien välissä. Jos moottorit, vaihteisto ja jarrut ovat pyörien ulkopuolella, niiden puuttuminen ei kuitenkaan levennä eikä madalla keskikäytävää. Istuinten alla oleva tila menee tavallisesti joka tapauksessa hukkaan, joten jos siellä on tilaa komponenteille, komponenttien pois jättäminen ei mitään säästäkään.

Antero
 
Takaisin
Ylös