- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Miksi kuljettajarahastuksesta luopumisesta pitäisi tehdä elämää suurempi draama? Ja miksi se olisi muka niin vaikeaa ulkopaikkakuntalaiselle, että kokeilu pitäisi rajoittaa jonnekin laitakaupungille? Veikkaisin että keskimäärin turistille (varsinkin suomea taitamattomalle) on vaikeampaa kiireessä asioida kuljettajan kanssa vaunuun noustessa kuin rauhassa tavata ohjeita pysäkillä lippuautomaatin kyljestä.
Kyseessä olisi tosi helppo kertarysäys-tyyppinen uudistus. Kertalippuautomaatit ja matkakorttilukijat pysäkeille ja huput pois niiden päältä kerralla vaikka klo 5.00 ke 1.7.2009. Siitä eteenpäin kuljettajat eivät vaan möisi lippuja. Mitä muuta vielä vaaditaan?
Vai onko kyseessä se ilmiö, että kun lippujen myynti siirtyy rahastajalta kuljettajalle, se pitää korvata palkanlisällä, ja kun se siirtyy kuljettajalta automaatille, niin tuokin pitää korvata palkanlisällä?
Ainakaan en näe mitään faktapohjaista syytä koplata kalustouudistusta ja lipunmyyntiuudistusta. Yleensäkään yhteen kuulumattomien asioiden koplaaminen väkisin yhteen ei helpota uudistusten aikaansaamista vaan pikemminkin jumiuttaa tilanteen kun on aina vaan enemmän intressitahoja, jotka vastustavat koko pakettia. Näkeehän tämän jo EU:nkin tasolla, kun neuvotellaan vuosia kaikenkattavasta isosta kompromissipaketista, joka kaatuu kun joku vastustaa kiivaasti jotain yhtä yksityiskohtaa. Politiikassa koplaus on ymmärrettävissä vain sitä kautta, että asioilla käydään kauppaa ja yritetään saada omat vaatimukset läpi suostumalla ehdollisesti toisten vaatimuksiin, joissa itsellä ei ole niin vahvaa omaa intressiä. Mutta jos vain teknokraattisesti halutaan asioita eteenpäin, niin niitä on parempi ajaa yksittäisinä asioina jos ne sellaisia oikeasti ovat. Silloin toteutumistodennäköisyys on suurempi ja aikataulu nopeampi, kun ei turhaan jossitella ja problematisoida yksinkertaisia asioita.
Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.
Jos raide-jokeri olisi jo olemassa kun kokeiluun ryhdytään, se olisi sopivin pilottilinjaksi, mutta sen puuttuessa jokin muu joka ei mene ihan keskustan kautta, ja jolla ei matkusta ulkopaikkakuntalaisia niin paljon, kuten esim kasi.
Miksi kuljettajarahastuksesta luopumisesta pitäisi tehdä elämää suurempi draama? Ja miksi se olisi muka niin vaikeaa ulkopaikkakuntalaiselle, että kokeilu pitäisi rajoittaa jonnekin laitakaupungille? Veikkaisin että keskimäärin turistille (varsinkin suomea taitamattomalle) on vaikeampaa kiireessä asioida kuljettajan kanssa vaunuun noustessa kuin rauhassa tavata ohjeita pysäkillä lippuautomaatin kyljestä.
Kyseessä olisi tosi helppo kertarysäys-tyyppinen uudistus. Kertalippuautomaatit ja matkakorttilukijat pysäkeille ja huput pois niiden päältä kerralla vaikka klo 5.00 ke 1.7.2009. Siitä eteenpäin kuljettajat eivät vaan möisi lippuja. Mitä muuta vielä vaaditaan?
Vai onko kyseessä se ilmiö, että kun lippujen myynti siirtyy rahastajalta kuljettajalle, se pitää korvata palkanlisällä, ja kun se siirtyy kuljettajalta automaatille, niin tuokin pitää korvata palkanlisällä?
Ainakaan en näe mitään faktapohjaista syytä koplata kalustouudistusta ja lipunmyyntiuudistusta. Yleensäkään yhteen kuulumattomien asioiden koplaaminen väkisin yhteen ei helpota uudistusten aikaansaamista vaan pikemminkin jumiuttaa tilanteen kun on aina vaan enemmän intressitahoja, jotka vastustavat koko pakettia. Näkeehän tämän jo EU:nkin tasolla, kun neuvotellaan vuosia kaikenkattavasta isosta kompromissipaketista, joka kaatuu kun joku vastustaa kiivaasti jotain yhtä yksityiskohtaa. Politiikassa koplaus on ymmärrettävissä vain sitä kautta, että asioilla käydään kauppaa ja yritetään saada omat vaatimukset läpi suostumalla ehdollisesti toisten vaatimuksiin, joissa itsellä ei ole niin vahvaa omaa intressiä. Mutta jos vain teknokraattisesti halutaan asioita eteenpäin, niin niitä on parempi ajaa yksittäisinä asioina jos ne sellaisia oikeasti ovat. Silloin toteutumistodennäköisyys on suurempi ja aikataulu nopeampi, kun ei turhaan jossitella ja problematisoida yksinkertaisia asioita.
Viimeksi muokattu: