MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.

Jos raide-jokeri olisi jo olemassa kun kokeiluun ryhdytään, se olisi sopivin pilottilinjaksi, mutta sen puuttuessa jokin muu joka ei mene ihan keskustan kautta, ja jolla ei matkusta ulkopaikkakuntalaisia niin paljon, kuten esim kasi.

Miksi kuljettajarahastuksesta luopumisesta pitäisi tehdä elämää suurempi draama? Ja miksi se olisi muka niin vaikeaa ulkopaikkakuntalaiselle, että kokeilu pitäisi rajoittaa jonnekin laitakaupungille? Veikkaisin että keskimäärin turistille (varsinkin suomea taitamattomalle) on vaikeampaa kiireessä asioida kuljettajan kanssa vaunuun noustessa kuin rauhassa tavata ohjeita pysäkillä lippuautomaatin kyljestä.

Kyseessä olisi tosi helppo kertarysäys-tyyppinen uudistus. Kertalippuautomaatit ja matkakorttilukijat pysäkeille ja huput pois niiden päältä kerralla vaikka klo 5.00 ke 1.7.2009. Siitä eteenpäin kuljettajat eivät vaan möisi lippuja. Mitä muuta vielä vaaditaan?

Vai onko kyseessä se ilmiö, että kun lippujen myynti siirtyy rahastajalta kuljettajalle, se pitää korvata palkanlisällä, ja kun se siirtyy kuljettajalta automaatille, niin tuokin pitää korvata palkanlisällä?

Ainakaan en näe mitään faktapohjaista syytä koplata kalustouudistusta ja lipunmyyntiuudistusta. Yleensäkään yhteen kuulumattomien asioiden koplaaminen väkisin yhteen ei helpota uudistusten aikaansaamista vaan pikemminkin jumiuttaa tilanteen kun on aina vaan enemmän intressitahoja, jotka vastustavat koko pakettia. Näkeehän tämän jo EU:nkin tasolla, kun neuvotellaan vuosia kaikenkattavasta isosta kompromissipaketista, joka kaatuu kun joku vastustaa kiivaasti jotain yhtä yksityiskohtaa. Politiikassa koplaus on ymmärrettävissä vain sitä kautta, että asioilla käydään kauppaa ja yritetään saada omat vaatimukset läpi suostumalla ehdollisesti toisten vaatimuksiin, joissa itsellä ei ole niin vahvaa omaa intressiä. Mutta jos vain teknokraattisesti halutaan asioita eteenpäin, niin niitä on parempi ajaa yksittäisinä asioina jos ne sellaisia oikeasti ovat. Silloin toteutumistodennäköisyys on suurempi ja aikataulu nopeampi, kun ei turhaan jossitella ja problematisoida yksinkertaisia asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Toisella kierroksella mukana olevat yhdeksän valmistajaa:

  • Alstom
  • AnsaldoBreda
  • Bombardier
  • CAF
  • Siemens
  • Stadler
  • Crotram
  • Heiterblick/Vossloh
  • Skoda
Lähde:Tramways & Urban Transit
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Sääliksi käy Otanmäkeä. Varteenotettavia tarjoajia tuntuu olevan liikkeellä, hyvä stadille.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kas tosiaankin: Transtech on sitten jo pudotettu pois.

Noilla muilla on kyllä ihan vastaavia tuotteita tarjolla.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Koetan ihan vaan arvailla, mitä noilla yhdeksällä olisi tarjolla.

  • Alstom-CITADIS-varsin tunnettu ratikka monessa kaupungissa, luonnollisesti varsinkin Ranskassa
  • AnsaldoBreda-Sirio-sama kuin Goteborgin raitioteillä, mutta arvatenkin tarjotaan kapeampana yms.
  • Bombardier- tarjonnee BOMBARDIER FLEXITY-perhettään.
  • CAF-"100% LOW FLOOR BILBAO STREETCAR"
  • Siemens- onkin mielenkiitoinen: mika se tarjoaa näistä? Avenio, Combino Plus vaiko ULF?
  • Stadler-tarjonnee ilmajousitettua Tangoaan, tuskin sentään Variobahnia.
  • Crotram-tuttu kaikille
  • Heiterblick/Vossloh-tämä lienee aikalailla Transtechin tarjoaman tuotteen kaltainen?
  • Skoda-ŠKODA 15T

Tuossa omat spekulaationi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mutta onkos olemassa ainuttakaan metristä Citadista?
Caf myös Vitoria streetcar
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Toisella kierroksella mukana olevat yhdeksän valmistajaa:
Lähde:Tramways & Urban Transit
Tälle tiedolle olen yrittänyt etsiä vahvistusta, vaikka T&UT onkin vanha ja arvostettu julkaisu.
Onkohan tuo tieto maassamme niin salainen, vai mistä onkaan kyse...
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tälle tiedolle olen yrittänyt etsiä vahvistusta, vaikka T&UT onkin vanha ja arvostettu julkaisu.

Ei löydy vahvistusta, kun tieto on väärä. Ja kyllä Transtechkin on edelleen mukana.

Hommahan meni suunnilleen niin, että "ekalla kierroksella" kuka vaan sai ilmoittaa olevansa halukas jättämään tarjouksen ja tilaamaan tarjouspyyntöasiakirjat. Halukkaita oli vähän toistakymmentä.

Yhdeksän jätti sitten alustavat tarjoukset, jotka nekään eivät vielä mitään tarjouksia ole, vaan enemmänkin vakavia keskustelunavauksia. Tämä kai on se "toinen kierros". Ja senhän me kaikki tiedämme, että Transtech on tälle toiselle kierrokselle osallistunut.

Näistä yhdeksästä HKL sitten valitsee muutaman, ehkä 2-3, joiden kanssa neuvotellaan todelliset tarjoukset. Tiedossa ei vielä ole, keitä nämä 2-3 toimittajaa ovat. Joka tapauksessa pidän todennäköisenä, että Transtech on näistä yksi. Kesällä ollaan varmaan viisaampia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tälle tiedolle olen yrittänyt etsiä vahvistusta, vaikka T&UT onkin vanha ja arvostettu julkaisu.
Onkohan tuo tieto maassamme niin salainen, vai mistä onkaan kyse...

Painetussa T&UT-lehdessä on uutislähteeksi mainittu herra nimeltä A. Bailey.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tälle tiedolle olen yrittänyt etsiä vahvistusta, vaikka T&UT onkin vanha ja arvostettu julkaisu.
Onkohan tuo tieto maassamme niin salainen, vai mistä onkaan kyse...

Useimmat hankintoihin liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä hankintaprosessin aikana. Ymmärtääkseni tätä seuraavaan vaiheeseen valittavien tarjoajien nimet on tarkoitus julkistaa, mikäli juristit sen sallituksi tulkitsevat.

T&UT on mukava julkaisu, mutta uutispalstan tiedot eivät aina ole täsmällisiä, koska ne kerätään ja tulkitaan varsin vaihtelevista lähteistä. Helsinginkin hankkeista kerrotaan ajoittain vähintäänkin outoja uutisia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Siemens- onkin mielenkiitoinen: mika se tarjoaa näistä? Avenio, Combino Plus vaiko ULF?
Stadler-tarjonnee ilmajousitettua Tangoaan, tuskin sentään Variobahnia.


Tietääkseni ULF:ia ei saa metrin raideleveydelle. Innsbruckin (raideleveys 1000mm) uusien vaunujen hankinnan yhteydessä mainitiin, ettei ULF sovi sen nivelissä olevien kapeiden portaalien takia, joita pitäisi metristä rataa varten kaventaa entisestään reippaasti.

Tango olisi mielenkiintoinen valinta. Vaunuhan on jo ollut kauemmin koeajossa (ja hiljattain kai myös linja-ajossa), eikä huonoja uutisia ole oikeastaan kuulunut. Jos jollakulla on tietoa, sitä otetaan kiitollisena vastaan!

Vaunuun mahtuu 276 matkustajaa, minusta myös Helsinkiin sopiva kapasiteetti. Sääli, että näin ei ilmeisesti tule käymään.. Siltä varalta, jos joku kyseenalaistaa vaunun sopivuuden Helsingin "erityisolosuhteisiin": Baselin raitiovaunuverkko on myös hyvin haastava ja vaunu tulee ajamaan myös niillä ahtailla, jyrkillä ja kiemurtelevilla kaduilla sekä BLT:n että BVB:n linjoilla.

Tässä lyhyt katsaus BLT:n kotisivuilta:

http://www.blt.ch/Unternehmen/BLTFilm/blt-film-tango.aspx

HUOM: Jopa Itävallan murteen osaajana, joka muistuttaa osin Baselissa puhuttua Sveitsin-Saksaa, yllä olevan lyhytelokuvan puhuttua kieltä on välillä vaikea ymmärtää. Jos ei ymmärrä, ei haittaa, on se silti vaikuttava vaunu.

Tällä sivulla on myös muutama kuva vaunusta:

http://www.blt.ch/Unternehmen/Fotogalerie/Tram/FotogalerieTram.aspx
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei löydy vahvistusta, kun tieto on väärä. Ja kyllä Transtechkin on edelleen mukana.
Tiedätkö muut mukana olevat?

Painetussa T&UT-lehdessä on uutislähteeksi mainittu herra nimeltä A. Bailey.
Samainen nimi on samassa lehdessä monen muunkin hieman vastaavanlaisen uutisen yhteydessä.

T&UT on mukava julkaisu, mutta uutispalstan tiedot eivät aina ole täsmällisiä, koska ne kerätään ja tulkitaan varsin vaihtelevista lähteistä. Helsinginkin hankkeista kerrotaan ajoittain vähintäänkin outoja uutisia.
Tuo on toki totta. Eihän "Hesariakaan" pidä lukea sinisilmäisesti.
Mutta mistähän Bailey on tuonkin luettelon sitten "keksinyt". Tuskin ihan kokonaan omasta päästään. Täällä Suomessahan emme tiedä asiasta mitään...
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Nyt saatiin sitten virallinen tiedote asian etenemisestä. Alunperin kiinnostuneita yrityksiä oli yhdeksän, tarjoukset pyydetään nyt viideltä "jatkoon päässeeltä". Mukana mm. Transtech sekä Skoda. Täydelliset listat HKL:n tiedotteessa.

HKL:n kannalta lienee hyvä asia, jos kaikki viisi myös jättävät tarjouksen. Se ei kuitenkaan tietenkään ole lainkaan varmaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Olisi sitten varmaan kannattanut jättää kaikki tarjoajat mukaan loppusuoralle. Hienoa että ainakin kotimainen Transtech on mukana. Skodallakin luulisi olevan kokemusta huonokuntoisesta radasta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Olisi sitten varmaan kannattanut jättää kaikki tarjoajat mukaan loppusuoralle.

Onhan siinä vähemmän töitä tarjousten käsittelijöille, kun "toivottomat" on karsittu ennakkoon pois, eli eiköhän tämä menettely ole sikäli ihan perusteltu. Alunperin puhuttiin siitä, että vain pari-kolme tarjoajaa valitaan jatkoon, nyt kuitenkin on valittu jopa viisi. Jos näistä viidestä 3-4 jättää tarjouksen, niin siinä on mielestäni vielä riitävästi valinnanvaraa ja aito kilpailutilanne.
 
Takaisin
Ylös