MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voisin veikata, että myös Bombardier tarjoaa tuotteitaan jälleen ja ne ovat jotain näiden vaunujen kaltaisia (lähde: Bombardier):

Krakow

Essen
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mutta kun pitää ehdottomasti olla 100%, vaikka se itse asiassa on aivan turhaa.

Olen jo foorumin alkuaikoina koettanut kyseenalaistaa tuota täysimatalaa ratkaisua, jonka aikoinaan vaativat käytäntöön sellaiset ihmisryhmät, jotka kulkevat edelleenkin palvelutakseilla yms., eivätkä käytä näitä hankalankallliita epäonnisia rakenneratkaisuja vieläkään. Silloin, kuten nytkin hetken kuluttua, koetaan täällä tietenkin puolustella, että terve ihminen ei rappusia kaipaa, vaan pitää olla tasaista ja on vielä mukana kaikenlaisia rattaita, joita työntämällä sitäpaitsi pääsee liikkumaan "pummilla" maksamatta mitään lipunhintaa.

Toisaalta kehotetaan välttämään kerrostaloissa hissejä ja kävelemään portaita aina kuin mahdollista kansanterveyteen viitaten. Mutta sitä vaan aina jää ihmettelemään, että mikä vaikeus on nousta kaksi askelmaa raitiovaunussa? Kansanterveyskin siinä kohenisi. Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä. Täysimataluus on täysin turhaa harrastelijamaista höpötystä, koska sitä ei Helsinkiin voida teknis-tyydyttävästi toteuttaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voisin veikata, että myös Bombardier tarjoaa tuotteitaan jälleen ja ne ovat jotain näiden vaunujen kaltaisia (lähde: Bombardier):
Kesäkuussa UITP kongressissa Wienissä Bombardier esittelee uuden Flexity 2-tyypin. Vaunu on täysmatala mutta siinä on "konventionaaliset" telit.
Tyyppi saattaa olla kehitetty nimenomaan itä-Euroopan markkinoille, koska todetaan, että juuri siellä kaivataan tuota 100% tekniikkaa. Lähde BS.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Toisaalta kehotetaan välttämään kerrostaloissa hissejä ja kävelemään portaita aina kuin mahdollista kansanterveyteen viitaten. Mutta sitä vaan aina jää ihmettelemään, että mikä vaikeus on nousta kaksi askelmaa raitiovaunussa? Kansanterveyskin siinä kohenisi. Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä. Täysimataluus on täysin turhaa harrastelijamaista höpötystä, koska sitä ei Helsinkiin voida teknis-tyydyttävästi toteuttaa.

Mielestäni pitäisi pyrkiä siihen että raitiovaunun kaikien ovien kohdalla ovat lattiat samalla korkeudella, ja mieluiten samalla korkeudella kuin pysäkin laituri. Se pitää joko toteuttaa madaltamalla lattiaa tai miksei korottamalla laituria kuten Saksan Stadtbahn-kaupungeissa on tehty. Vaunun sisällä voi sitten olla osastoja eri tasossa.

Entsisaikojen 2-akselisissa vaunuissakin helpotettiin kyytiin nousemista niin että ovien kohdalla oli "vaunusilta" jonka lattia oli matalampana kuin vaunun keskiosa jossa istumapaikat olivat, mutta siitä periaatteesta luovuttiin vissiin 1950-luvun 4-akselisten vaunujen myötä.

On totta että Helsingissä raitiovaunujen kulkua hidastavat muut seikat enemmän kuin portaiden nouseminen, mutta jos nyt edes ensin yksi hidaste poistettaisiin ja sitten ne muut.

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä.

Onko siis itse asiassa turha tehdä mitään nopeuttamistoimia, koska liikennevaloissa seisotaan kuitenkin? Vai olisiko niin, että kaikkiin osa-alueisiin kannattaa vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan? Pysäkillä vietetyn ajan ja valoissa ennen tai jälkeen pysäkkiä vietetyn ajan summa ei ole vakio.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tietääkö kukaan milloin Helsinki päättää tarjouskilpailun toiselle kierrokselle pääsevät valmistajat?

Jos Transtech otetaam mukaan, on luultavaa, että toiselle kierrokselle pitää päästää muitakin nyrkkipajoja.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos Transtech otetaam mukaan, on luultavaa, että toiselle kierrokselle pitää päästää muitakin nyrkkipajoja.
Hilma sanoi:
Lyhyt selvitys nykyisestä kiskokalustotuotannosta viimeisen viiden (5) vuoden ajalta, jonka perusteella voidaan arvioida, että ilmoittautujalla on riittävä kokemus ja osaaminen kiskokaluston erityisesti raitiovaunujen toimittamisesta. Tietoja tarvitaan valittaessa osallistumispyynnön saajat. Selvityksen toimittaminen on vaatimuksena sille, että ilmoittautujalle voidaan lähettää varsinainen osallistumispyyntö
-----
Varsinaisen osallistumispyynnön perusteella osallistumishakemuksen jättäneiden raitiovaunujen toimittajien joukosta valitaan ne ehdokkaat, jotka kutsutaan osallistumaan neuvottelumenettelyyn.
Ehkä ihan joka "nyrkkipaja" ei täytä tuota ehtoa.
Jos jotain ymmärrän, tuo neuvottelumenettely lienee jo käynnissä. Mitä se sitten pitää sisällään. Eikös kesäkuussa ole tarkoitus tarjouspyynnöt lähettää.
Ja sopimuksen pitäisi valitun kanssa tulla voimaan 1.11.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei taida seurata. Meidän ratageometriallamme telien väli ei kovin pitkä voi olla. Skodan vaunussa telin kohdalla on lähes koko telin pituudelta kapea käytävä. Telien välin ollessa lyhyt väliin jäävät sinänsä vapaat matkustamo-osastot jäävät nekin lyhyiksi, joten kovin kummoista tilankäyttöä ei varmaankaan syntyisi.
Tämä juuri on moninivelvaunujen ongelma. Olen kerännyt jo pitkään tietoja eri vaunutyypeistä. Matalalattiaisissa moninivelvaunuissa telirakenteet ja nivelet vievät vaunun tehollista pinta-alaa niin, että samalla matkustajamäärällä moninivelvaunut ovat 5–15 % pidempiä kuin telivaunut.

Rakenteeltaan ja kustannuksiltaankin optimaalisia ovat Tvärbanan vaunun tapaiset osamatalat vaunut, jotka eroavatkin hyvin vähän menestyksekkäästä nivelraitiovaunun peruskonseptista. Nämä eivät vaan sovellu hyvin kuljettajarahastukseen, koska etuovea on vaikea saada matalalattiaiseksi ja ilman portaita. Kovin pitkää ei vaunusta voi tehdä, jos pitää ajaa jyrkkäkaarteisella verkolla. Usein näitä vaunuja tehdäänkin 25 metrin minimikaarresäteisiin.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Nämä eivät vaan sovellu hyvin kuljettajarahastukseen, koska etuovea on vaikea saada matalalattiaiseksi ja ilman portaita.

Suunniteltu kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen käyttöönotto onneksi sopivat yhteen aika hyvin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Suunniteltu kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen käyttöönotto onneksi sopivat yhteen aika hyvin.

Pahoin pelkään, että tässäkin tyritään taas. Pitäisi sitäpaitsi olla "...kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen tilaaminen..."
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Pahoin pelkään, että tässäkin tyritään taas. Pitäisi sitäpaitsi olla "...kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen tilaaminen..."

Käyttöönotto on vielä myöhemmin kuin tilaaminen, eli vielä varmemmin ollaan päästy rahastuksesta siihen mennessä. Ja rahastukseen sopimattomien ohjaamojen suunnittelu voidaan ajatella myös yhtenä lisäaseena poliitikkojen venkoilua vastaan. Kun se ei vaan onnistu, niin se ei onnistu :p
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Käyttöönotto on vielä myöhemmin kuin tilaaminen, eli vielä varmemmin ollaan päästy rahastuksesta siihen mennessä. Ja rahastukseen sopimattomien ohjaamojen suunnittelu voidaan ajatella myös yhtenä lisäaseena poliitikkojen venkoilua vastaan. Kun se ei vaan onnistu, niin se ei onnistu :p

Johan tuo on poliitikkojen puolesta jlk:ssa hyväksytty. Nyt kestää vaan lippuautomaattien selvittäminen, ja eiköhän siihenkin muutama vuosi saada kulumaan.

HKL-RL mun ymmärtääkseni haluaisi tilata kuljettajarahastukseen soveltuvan vaunun ihan siitä käytännön syystä, että poliittiset päätökset ovat aina mitä ovat; ehkä seuraavalla valtuustokaudella palataan taas kuljettajarahastukseen, ja siinä sitä sitten ollaan hankalien ja ehkä osin mahdottomien tai ainakin kalliiden ja epämukavien muutostöiden edessä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Johan tuo on poliitikkojen puolesta jlk:ssa hyväksytty. Nyt kestää vaan lippuautomaattien selvittäminen, ja eiköhän siihenkin muutama vuosi saada kulumaan.


Toivottavasti selvitetäänkin kunnolla. Suurin uhkakuva joka tulee mieleeni on, että lippuautomaateiksi hankitaan jotain Windows-pohjaisia romuja, jotka tarjoavat BSOD:iä lipun sijaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

HKL-RL mun ymmärtääkseni haluaisi tilata kuljettajarahastukseen soveltuvan vaunun ihan siitä käytännön syystä, että poliittiset päätökset ovat aina mitä ovat; ehkä seuraavalla valtuustokaudella palataan taas kuljettajarahastukseen, ja siinä sitä sitten ollaan hankalien ja ehkä osin mahdottomien tai ainakin kalliiden ja epämukavien muutostöiden edessä.

Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.

Jos raide-jokeri olisi jo olemassa kun kokeiluun ryhdytään, se olisi sopivin pilottilinjaksi, mutta sen puuttuessa jokin muu joka ei mene ihan keskustan kautta, ja jolla ei matkusta ulkopaikkakuntalaisia niin paljon, kuten esim kasi.

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.

No sehän vasta asioita sotkeekin, jos jollain linjalla kuskilta saa lippuja ja jollain ei. Takuuvarmasti kokemukset siitä kokeilusta ovat huonoja. Tämä on muutenkin asia, joka vaikuttaa kokonaisuutena positiivisesti vasta pitkän ajan kuluttua. Hyödyt ovat kyllä tarkkaan tiedossa, joten ei siihen mitään kokeilua tarvita.
 
Takaisin
Ylös