MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Esimerkkinä Pariisin linja 14 - ovien välissä ei lainkaan tyhjää tilaa.
Kyllähän siinäkin näyttäisi olevan parisen kymmentä senttiä laituriovien ja junan ovien välillä ("Mind the gap between the door and platform", kuten sanonta vaikkapa Hongkongissa kuuluu ).

Käytännössä homma tapahtuu näin esimerkiksi Singaporessa (Helsingin metron nykyisille asemille tulevat matalat laituriovet lienee tuon kaltaiset) ;):

http://www.youtube.com/watch?v=RR7obtb66Tk
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Minusta ovet saisi kuitenkin vilkkailla pysäkeillä avata käsin muuten kuin kovilla pakkasilla.

"Käsin" se tietyti pitää tehdä nykyisellä ovipaneelilla, mutta yhtä hyvin tuo voidaan tehdä automatiikallakin. Nykyiseen HKL:n ovipaneeliin pitäisi lisätä napit "vapauta ja avaa kaikki" ja "sulje kaikki ja poista vapautus". Nykyään nuo toiminnot vaativat hieman turhaa pianonsoittoa ja nivelessä on mahdollisuus vielä sotkea lähtö painamalla stop-nappia.

Mikäli uusiin vaunuihin saadaan ilmaverhot, niin kannattaisi siirtyä malliin jossa kaikki ovet avautuvat ja sulkeutuvat yhdessä. Siinä tapauksessa että turvalaite estää yhen oven sulkeutumisen, muut ovet sulkeutuvat ja lukittuvat, ja viimeinen ovi sulkeutuu sitten omassa tahdissaan. Vanhassa kalustossa tätä mallia voitaisiin myös käyttää lämpimään vuodenaikaan.

Varioissa tosiaan voi tilata ovenavauksen painamalla pysähtyy-nappia ovellisessa moduulissa. Moduulin ovi avautuu silloin välittömästi vaunun pysähdyttyä. Tällä on säästetty muutaman sekunnin kiirehtiminen!

Voisi kuitenkin ovet avata hidastaessa jo 5km/h kohdalla, jos kätevyys on niin tärkeää..

Kaikissa HKL:n linjavaunuissa on sama logiikka. Painettua stop-nappia lähin ovi aukeaa heti kun ovet on vapautettu. Stop-napin painamatta jättämiset aiheuttavat kiusallisia tilanteita, kun vaunu olisi jo lähdössä liikkeelle ja joku olisi vielä jäämässä pois. Variotramilla ajaessa kiireisessä tilanteessa olisi syytä päästä poistamaan ovien vapautus mahdollisimman pian etteivät myöhäiset kyytiin pyrkijät pääse viivyttämään lähtöä, mutta silloin stop-napin ajoissa painamisen unohtaneet aiheuttavat sähläystä.

Nivelvaunu tosiaan suostuu vapauttamaan ovet pienessä vauhdissakin, mikä saattaa aiheuttaa upsis-tilanteita jyrkillä pysäkeillä joilla vaunu saattaa valua aika pitkään seisontajarrun kytkemisen jälkeen. Myös Variotramilla tuota sattuu silloin tällöin oikein liukkailla keleillä kun seisontajarrut ovat lukinneet pyörät mutta vaunu luistaa vielä. Variotramissa nimittäin myös ovien vapautus on tilattava ja vapautus toteutuu kun seisontajarru on kiinni. Lähtökohtaisesti en suunnittelisi vaunun ovia niin että ne aukeavat vauhdissa, juurikin odottamattoman liukkauden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei vauhdissa aukeavia ovia, poislukien etuovi, voi nykyaikaisessa raitiovaunussa olla.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Periaatteessahan matkustajat voivat tilata ovet auki kunkin vaununosan pysäytysnapeista, mutta moniko matkustaja osaa tämän logiikan? Jos pysähtymisvalo jo palaa jossain päin vaunua, nappi jää herkästi painamatta. Citadiksissa tätä on autettu näyttämällä ovien napeissa valot eri tavalla, jos avaus on tilattu.

Se ovien avaamisen tilaaminen on mulle täysin ennenkuulumaton juttu. Ei ole käytännöstä taidettu tiedottaa erityisemmin.

Kerran linjan 10 varressa asuva ystäväni ihmetteli, miksi painoin pysäyttämisnappia:
a) "vaikka ratikka kuitenkin pysähtyy joka tapauksessa joka pysäkillä" ja
b) "vaikka joku oli painanut nappia jo etuvaunussa."

Yritin selittää hänelle, että näin varmistan lähimmän oven nopeamman avautumisen, mutta turhaan... :biggrin:
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kerran linjan 10 varressa asuva ystäväni ihmetteli, miksi painoin pysäyttämisnappia:
a) "vaikka ratikka kuitenkin pysähtyy joka tapauksessa joka pysäkillä" ja

Ei pysähdy jos kukaan ei ole painanut nappia koko vaunussa ja pysäkiltä ei ole kyytiinnousijoita.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei pysähdy jos kukaan ei ole painanut nappia koko vaunussa ja pysäkiltä ei ole kyytiinnousijoita.

Kyytinnousijan määritelmä on myös joustava :) Viime sunnuntaina otin kuvan lähestyvästä kympistä Johanneksen kirkon pysäkillä aikomuksenani päästä keskustaan, mutta vaunu hurauttikin ohi. Kah kamera kädessä en enää olekaan matkustaja, vaikka seisoisin keskellä pysäkkiä. Erillistä pysäyttämismerkkiähän ei yleensä vaadita, vaan pysäkillä olevan matkustajan pitäisi riittää tai ainakin näin minulle on väitetty kuljettajia ohjeistettavan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Erillistä pysäyttämismerkkiähän ei yleensä vaadita, vaan pysäkillä olevan matkustajan pitäisi riittää tai ainakin näin minulle on väitetty kuljettajia ohjeistettavan.

En tiedä, miten kuljettajia on ohjeistettu, mutta ohjeiden tulkinta lienee tässäkin asiassa melko joustavaa.

Itse näytän pysähtymismerkin silloin, kun olen ainoana kyytiinnousijana jalkakäytäväpysäkillä tai usean linjan keskikorokepysäkillä. Vilkkaalla pysäkillä luotan siihen, että vaunu joka tapauksessa pysähtyy.

---------- Viesti lisätty kello 2:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:53 ----------

Itsemurhapaikaksi se muuttuu vasta jos joku jää välitilaan sen jälkeen kun juna on lähtenyt asemalta, mutta sellaisten tapausten ehkäisemiseksi varmaan laitetaan TV-kamerat tai muut tunnistimet.

Kyllä se välitila on niin kapea, ettei sinne voi ihminen jäädä seisoskelemaan. Se, että ovet ovat eri vaunusarjoissa eri kohdissa, ei vaikuta tuon välitilan leveyteen, se vaan pakottaa tekemään laituriovet junan ovia leveämmiksi.

---------- Viesti lisätty kello 2:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:04 ----------

Turvareuna, eli kumipehmuste, on eri asia kuin tunnistin joka avaa oven uudestaan.

Se kumipehmuste ei ole turvareuna. Turvareuna tarkoittaa sitä, että kumipehmusteen sisällä kulkee ohut vaijeri, ja siihen vaijeriin kohdistuva isku antaa oville avautumiskäskyn. Tällainen turvareuna on jo VTS-sarjassa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kerran linjan 10 varressa asuva ystäväni ihmetteli, miksi painoin pysäyttämisnappia:
a) "vaikka ratikka kuitenkin pysähtyy joka tapauksessa joka pysäkillä" ja
b) "vaikka joku oli painanut nappia jo etuvaunussa."

Yritin selittää hänelle, että näin varmistan lähimmän oven nopeamman avautumisen, mutta turhaan... :biggrin:

Ei pysähdy jos kukaan ei ole painanut nappia koko vaunussa ja pysäkiltä ei ole kyytiinnousijoita.

Tämän tottakai itse tiedän. Tätäkään yksityiskohtaa ei ystäväni siis ottanut todesta, mutta en jaksanut aloittaa väittelyä... :redface: Viestini "lainaukset" olivat siis ystäväni ajatuksia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Se kumipehmuste ei ole turvareuna. Turvareuna tarkoittaa sitä, että kumipehmusteen sisällä kulkee ohut vaijeri, ja siihen vaijeriin kohdistuva isku antaa oville avautumiskäskyn. Tällainen turvareuna on jo VTS-sarjassa.

Nivelvaunuissa turvareuna on paineilmatoiminen (ja mannethan ovat tässäkin nivelvaunujen esikuva, eli samat asiat pätevät). Lisäksi ovimekaniikassa on jouset jotka vapauttavat ovilehden mikäli puristusvoima käy liian suureksi, ja kolmantena turvalaitteena on pienoisautomaattisulake joka katkaisee virran mikäli ovimoottori joutuu vääntämään liikaa.

Yksi monelle matkustajalle hämärän peitossa oleva turvaominaisuus on nivelvaunun "mummonappi". Ovimontun kaiteessa oleva pietsosähköinen nappi pitää ovet auki - muttei avaa niitä kuten monet näyttävät uskovan. Vaunuun noustessa mummonappia käyttäessä pitää myös muistaa huolehtia virran maadoituksesta takaisin vaunuun, muuten se ei välttämättä toimi.

Variotramin ovissa on valokennon lisäksi ainoastaan ylivirtaan perustuva turvajärjestelmä joka avaa oven uudestaan jos jotain on välissä.

Kun otetaan huomioon nivelvaunun moninkertaiset turvajärjestelmät, niin ovien nopeampi toiminta on minusta ihan perusteltua. Matkustajien pitäisi vain tuntea ovien toiminta paremmin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ovimontun kaiteessa oleva pietsosähköinen nappi pitää ovet auki - muttei avaa niitä kuten monet näyttävät uskovan. Vaunuun noustessa mummonappia käyttäessä pitää myös muistaa huolehtia virran maadoituksesta takaisin vaunuun, muuten se ei välttämättä toimi.
Mummoko siitä huolehtii ja miten?
HKL-RL sanoi:
Sulkeutuvat ovet saa avattua uudelleen nappia painamalla. Sulkeutumisen voi myös estää varmistamalla, että valokennon edessä on jotakin.
Eipä tuota "pakko-ohjaus" -nappia myöskään mainosteta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Nivelvaunuissa turvareuna on paineilmatoiminen (ja mannethan ovat tässäkin nivelvaunujen esikuva, eli samat asiat pätevät).

Ei siis vaijeria? Eli jos sitä kumia rupeaa tyrkkimään, niin ilmanpaine kumin sisällä muuttuu ja ovet lähtevät siksi avautumaan?

Yksi monelle matkustajalle hämärän peitossa oleva turvaominaisuus on nivelvaunun "mummonappi". Ovimontun kaiteessa oleva pietsosähköinen nappi pitää ovet auki - muttei avaa niitä kuten monet näyttävät uskovan. Vaunuun noustessa mummonappia käyttäessä pitää myös muistaa huolehtia virran maadoituksesta takaisin vaunuun, muuten se ei välttämättä toimi.

No tämäpä oli uutta tietoa! Ennen niissä oviaukoissa oli tavalliset pysähtyy-napit, mutta nähdäkseni ilman mitään vaikutusta mihinkään. Olenko väärässä?

Sitten jossain vaiheessa napit korvattiin nykyisillä metallinapeilla, joiden olen luullut olevan vain jonkinlaisia suojia. Viimeksi pari päivää sitten ihmettelin, että ottaisivat nuo nyt vihdoinkin pois ja korvaisivat vaan jollain metallilevyllä. Mutta niillä siis onkin tarkoitus!

Selittäisitkö vielä tarkemmin, miten tuo nappi oikein toimii ja mitä tarkoitat maadoituksella tässä yhteydessä? Pietsosähkö on minulle aivan uusi termi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Selittäisitkö vielä tarkemmin, miten tuo nappi oikein toimii.

Tuo nappi ei toimi pysähtyy-nappina, eikä se vaikuta mitenkään oven ollessa auki tai kiinni. Ainoastaan silloin kun ovi on jo menossa kiinni sitä painettaessa ovet aukeavat. Tuo onkin ainoa nappi josta ovet saa auki niiden ollessa menossa kiinni. Pysähtyy-napit tai kuljettajan paneelin nappi eivät vaikuta ennen kuin ovi on täysin kiinni.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuo onkin ainoa nappi josta ovet saa auki niiden ollessa menossa kiinni. Pysähtyy-napit tai kuljettajan paneelin nappi eivät vaikuta ennen kuin ovi on täysin kiinni.
Tässä luulossa minäkin olin vielä vähän aikaa sitten. Päivänä eräänä ollessani nousemassa NrII-vaunuun huomasin kuitenkin että ulkopuolisen ovenavauspainikkeen painaminen keskeytti ovien sulkeutumisen ja avasi ne uudestaan. Näin ollen toiminta oli sama kuin Varioissa. Aiemmin (ja ilmeisesti useassa NrI/II-vaunussa edelleenkin) ovet avautuivat vasta niiden sulkeuduttua ensin kokonaan - mikäli avautuivat ollenkaan.

Kiirehtiessäni NrI/II-vaunuun, jonka ovet ovat jo sulkeutumassa, tapanani on jo pitkään ollut "läimäyttää" kädelläni ovisilmän sensoria, mikä on perinteisesti keskeyttänyt ovien sulkeutumisen ja saanut ne avautumaan uudestaan. Silloin ei haittaa myöskään se, jos kuljettaja on kytkenyt pois ulkonapit päästäkseen nopeammin pois pysäkiltä. :biggrin:
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tässä luulossa minäkin olin vielä vähän aikaa sitten. Päivänä eräänä ollessani nousemassa NrII-vaunuun huomasin kuitenkin että ulkopuolisen ovenavauspainikkeen painaminen keskeytti ovien sulkeutumisen ja avasi ne uudestaan.

Ja näin tapahtuu ainoastaan lastenvaunuovilla (NrI/II 2.ovet ja MLNRV 3.ovet). NrI/II vaunuissa tarvitsee tuolloin painaa lastenvaununappia. MLNRV-vaunuissa en muista aukeaako sulkeutuva 3.ovi myös normaalinapilla. Muilla ovilla, ja muilla napeilla ovi ei aukea ulko/sisänapista uudestaan.
 
Takaisin
Ylös