MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Se mitä kysyisin on että onko vaunun lattia koko pituudeltaan samalla korkeudella vai onko sisällä esim telien kohdalla jotain "kyhmyjä"?

Transtechin sivulla sanotaan mm. seuraavaa:

"Raitiovaunu on nykyvaatimusten mukaisesti sataprosenttisesti matalalattiainen. Nerokkaan rakenteen ansiosta raitiovaunu on matalasta lattiasta huolimatta varustettu perinteisillä, ohjautuvilla teleillä, jotka kääntyvät vapaasti vaunun alla samalla tavalla kuin nivelraitiovaunuissakin."

Epäilen, että tuo 100 % matalalattiasuus tarkoittaa käytännössä luiskia lattiassa, joka on osin korkeammalla kuin Variotramien vastaava.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/uutiset/helsingin+uudet+raitiovaunut+toimittaa+transtech kertoo:

Tarjousvertailussa Transtech osoittautui muihin tarjoajiin Bombardieriin ja CAF:iin nähden kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi ja laatuvertailussa parhaimmaksi. Tarjouspyynnössä korostettiin vaunun soveltuvuutta Helsingin vaativiin olosuhteisiin. Tarjous oli myös hinnaltaan edullisin.

Aika paljon on saatu tekstiä tuotetuksi asiasta, jonka olisi voinut tiivistää seuraavasti: "Tarjous oli hinnaltaan edullisin." :p
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kyllä aika paljon huolestuttaa se, että vaunut tilataan uudenlaisella konseptilla talolta, joka ei ole ikinä suunnitellut ratikoita.

Toimittaja tarjosi vieläpä pienempää hintaa kuin isot tekijät. Saapa nähdä miten tuohon pystytään uuden vaunumallin kanssa. No, suomalainen insinööri ilmeisesti tulee ainakin saksalaista halvemmaksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechin sivulla sanotaan mm. seuraavaa:

"Raitiovaunu on nykyvaatimusten mukaisesti sataprosenttisesti matalalattiainen. Nerokkaan rakenteen ansiosta raitiovaunu on matalasta lattiasta huolimatta varustettu perinteisillä, ohjautuvilla teleillä, jotka kääntyvät vapaasti vaunun alla samalla tavalla kuin nivelraitiovaunuissakin."

Epäilen, että tuo 100 % matalalattiasuus tarkoittaa käytännössä luiskia lattiassa, joka on osin korkeammalla kuin Variotramien vastaava.

Luiskat tai kaltevat pinnat käytävällä eivät ole missään nimessä hyvä asia. Niillä voi liukastua kun vaunu jarruttelee ja kiihtyy.

Lisäksi ihmettelen että istutaanko penkeillä jotka ovat telikorokkeen päällä polvet leaussa kiinni, koska kuvien perusteella istuimet eivät ole vastakkain kuten Variossa?

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Täysimataluus on täysin turhaa harrastelijamaista höpötystä, koska sitä ei Helsinkiin voida teknis-tyydyttävästi toteuttaa.
Saa nähdä, käykö tälle uudelle vaunumallille todellakin näin onnettomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Siltä vaikuttaisi. Kaupunginjohtajan paikka taitaa olla spårakuskin tuolia heiluvaisempi..!
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ekassa sisäkuvassa näyttäisi kyllä siltä, että ne ovat vastakkainistuttavia: http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=610

Ajaako ratikkaa muuten tässä kuvassa Jussi pajunen?
Minä kyllä tarjoaisin ministeri Vapaavuorta.

---------- Viesti lisätty kello 13:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:51 ----------

Meneekö se nyt niin että tuota ratikkaa voi tarvittaessa jatkaa kolminiveliseksi?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ekassa sisäkuvassa näyttäisi kyllä siltä, että ne ovat vastakkainistuttavia: http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=610

Ajaako ratikkaa muuten tässä kuvassa Jussi Pajunen?

Ja tässä kuvassa http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=604 istutaan taas yhteen suuntaan.
Onkohan niin että etu ja takaosassa istutaan nokka menosuuntaan ja vastakkain istuttavat paikat ovat keskiosan telien kohdalla?
Olisi mielenkiintoisaa tietää millä korkeudella jalat joudutaan pitämään niissä paikoissa joissa istutaan telien päällä. Jotenkin vaikuttaa siltä että kuvat piirtäneen taiteilijan tai mainostoimiston näkemykset eivät vastaa todellisuutta.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Helsinki, maailman designpääkaupunki 2012. Ja sitten tilataan tuonnäköisiä raitiovaunuja. Great.

Miksi ihmeessä on pitänyt esimerkiksi yhdistää pyöreäkulmaiset ikkunat ja suorat ovet, joista puuttuu ikkunan yläreunasta raita kokonaan?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Helsinki, maailman designpääkaupunki 2012. Ja sitten tilataan tuonnäköisiä raitiovaunuja. Great.

Miksi ihmeessä on pitänyt esimerkiksi yhdistää pyöreäkulmaiset ikkunat ja suorat ovet, joista puuttuu ikkunan yläreunasta raita kokonaan?

Pyöreäreunaisia ikkunoista tullee sen takia, ettei haluttu liimattavia ikkunoita, joten ilmeisesti siirrytään takaisin kiilakumikiinnityksiin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

No, onneksi sentään Hesarissä näyttää lukevan, että ulkoasu vielä täsmentyy. Nykyinen trendihän on, ettei ikkunoiden muoto näy ollenkaan, koska ne ympäröidään mustalla raidalla. Näin toimii esim. Sm5, jossa musta raita peittää myös ikkunoiden korkeuseron.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Meneekö se nyt niin että tuota ratikkaa voi tarvittaessa jatkaa kolminiveliseksi?

Samaa kiinnittyy huomio, kovin on lyhyitä etenkin jos mietitään Jokeri-vaunuiksi.
Pidemmät olisivat parempia, jolloin voitaisiin vuoroväliä pidentää ja siten saada ruuhkaa pois ja kenties nopeutta lisättyä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

No, onneksi sentään Hesarissä näyttää lukevan, että ulkoasu vielä täsmentyy. Nykyinen trendihän on, ettei ikkunoiden muoto näy ollenkaan, koska ne ympäröidään mustalla raidalla. Näin toimii esim. Sm5, jossa musta raita peittää myös ikkunoiden korkeuseron.

Minusta nuo uudet ratikat on hyvän näköisiä. Toivottavasti eivät muuta väritystä Variotramien näköisiksi. Toi keltainen värihän vain piristää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös