339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Tämä on mennyt niin, että HKL on varsin pitkälle itse luonnostellut, eikä vaan luonnostellut vaan suunnitellut ja suunnitteluttanut, omanlaisen vaunukonseptin, ns. Helsinki-vaunun. Ajatuksena on ollut sillä tavoin auttaa valmistajia tarjoamaan vaunua, joka sopisi Helsinkiin.
Periaatteessa HKL olisi voinut peräti valmistuttaa vaunun itse, ts. tilata osat eri puolilta maailmaa sopivilta toimittajilta ja huolehtia kokoonpanosta itse tai ulkoistaa sen jollekulle. Sillä tavalla välipalat on tehty, oma suunnittelu, omat osatilaukset ja kokoonpano Saksassa. Noin karkeasti ottaen.
HKL päätyi kuitenkin tilaamaan vaununsa perinteisemmän kaavan kautta, mutta on siis antanut tuon talossa tehdyn ja teetetyn suunnittelutyön kaikille tilaajahalukkaille. Päätellen siitä, miten nämä kolme loppusuoralla ollutta toimittajaehdokasta on saanut pisteitä Helsinki-sopivuudesta, Transtech on suunnitellut koko lailla juuri sitä mitä Helsinki haluaa, CAF on ottanut melko hyvin Helsingin toiveet huomioon ja Bomba lie tarjonnut jotain, mita heillä on valmiina jo muuten ja mitä he pitävät toimivana konseptina.
Tarkemmin en tiedä, ja tässäkin on paljon omaa arvausta ja päättelyä mukana. En esimerkiksi tiedä, missä määrin tämä tarjouspisteytyksen Helsinki-yhteensopivuus merkitsee sitä, että vaunu = Helsinki-vaunu, ja missä määrin niitä pisteitä saattoi kerätä myös muunlaisella vaunulla.
---------- Viesti lisätty kello 2:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:18 ----------
Jos Transtechilla on valmis ja Helsingin rataverkossa toimiva vaunu, niin ihmettelisin suuresti, jos ei sitä tarjottaisi Tallinnaan kunhan siellä saadaan rahaa ratikkahankintaan.
Lisäksi esim. Puolan metriset raitiotiet voivat olla kiinnostava kohde Helsinki-vaunulle. Sen sijaan en usko, etta saksalaiset tai sveitsiläiset luottaisivat tässä asiassa suomalaiseen konseptiin vaan tilaavat omiaan (EU-kilpailu tai ei, niinhän se menee...)
Käsittääkseni Helsinki-vaunu voidaan suht helposti tehdä myös 1524-raideleveydelle, jolloin Tampereen ja Turun lisäksi tulee mieleen koko joukko haasteellisella rataverkolla pelaavia ex-itäblokin kaupunkeja.
Onko sisäpiiriläisillä tietoa ja voiko nyt paljastaa, että oliko tälle HKL:n konseptille tarjolla muita valmistajia kuin Transtech? Käsittääkseni Vosslohilla ja Heiter Blickillä oli jotain varsin samankaltaista tyrkyllä, mutta ne eivät sitten lopulta kuitenkaan jättäneet tarjousta.
Tämä on mennyt niin, että HKL on varsin pitkälle itse luonnostellut, eikä vaan luonnostellut vaan suunnitellut ja suunnitteluttanut, omanlaisen vaunukonseptin, ns. Helsinki-vaunun. Ajatuksena on ollut sillä tavoin auttaa valmistajia tarjoamaan vaunua, joka sopisi Helsinkiin.
Periaatteessa HKL olisi voinut peräti valmistuttaa vaunun itse, ts. tilata osat eri puolilta maailmaa sopivilta toimittajilta ja huolehtia kokoonpanosta itse tai ulkoistaa sen jollekulle. Sillä tavalla välipalat on tehty, oma suunnittelu, omat osatilaukset ja kokoonpano Saksassa. Noin karkeasti ottaen.
HKL päätyi kuitenkin tilaamaan vaununsa perinteisemmän kaavan kautta, mutta on siis antanut tuon talossa tehdyn ja teetetyn suunnittelutyön kaikille tilaajahalukkaille. Päätellen siitä, miten nämä kolme loppusuoralla ollutta toimittajaehdokasta on saanut pisteitä Helsinki-sopivuudesta, Transtech on suunnitellut koko lailla juuri sitä mitä Helsinki haluaa, CAF on ottanut melko hyvin Helsingin toiveet huomioon ja Bomba lie tarjonnut jotain, mita heillä on valmiina jo muuten ja mitä he pitävät toimivana konseptina.
Tarkemmin en tiedä, ja tässäkin on paljon omaa arvausta ja päättelyä mukana. En esimerkiksi tiedä, missä määrin tämä tarjouspisteytyksen Helsinki-yhteensopivuus merkitsee sitä, että vaunu = Helsinki-vaunu, ja missä määrin niitä pisteitä saattoi kerätä myös muunlaisella vaunulla.
---------- Viesti lisätty kello 2:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:18 ----------
Onko arvauksia siitä, onko tämän tilauspäätöksen kautta mahdollista jo visioida kotimaista raitiovaunutuotantoa ulkomaille myyntiin, vai ovatko nämä tulevat vaunut jotenkin niin erityisesti Helsinkiin suunniteltuja, ettei sillä ole tarjota mitään erityistä muualle?
Jos Transtechilla on valmis ja Helsingin rataverkossa toimiva vaunu, niin ihmettelisin suuresti, jos ei sitä tarjottaisi Tallinnaan kunhan siellä saadaan rahaa ratikkahankintaan.
Lisäksi esim. Puolan metriset raitiotiet voivat olla kiinnostava kohde Helsinki-vaunulle. Sen sijaan en usko, etta saksalaiset tai sveitsiläiset luottaisivat tässä asiassa suomalaiseen konseptiin vaan tilaavat omiaan (EU-kilpailu tai ei, niinhän se menee...)
Käsittääkseni Helsinki-vaunu voidaan suht helposti tehdä myös 1524-raideleveydelle, jolloin Tampereen ja Turun lisäksi tulee mieleen koko joukko haasteellisella rataverkolla pelaavia ex-itäblokin kaupunkeja.
Viimeksi muokannut moderaattori: