Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Se, ettei kiertotappi ole nivelen telin keskellä auttaa hieman pyyhkäisyn kanssa. Teliväli voi olla niveltappien välin verran pidempi ja kaarteessa niveltappi on raiteen keskiviivan ulkopuolella kun telikeskiö on sisäpuolella. Joten joku sentti siinäkin voitetaan lisää telikeskiöiden etäisyyden kasvuun.
Eurotramissa on toki myös ongelmansa. Pidänkin vain Eurotramin rakenteellista perusratkaisua meidän rataverkollemme parhaimpana.
Antero
AEG:stahan on meillä omaa kokemusta, eikä se oikein pysynyt raiteilla. Mutta sehän onkin jäykempi kuin Crotramin rakenne. Meidän radan kannalta tärkeä tieto olisi, onko Crotramin nivelissä vapausasteena myös kiertyminen pitussakselin ympäri. Jos ei, niin sitten vaunussa on sama vaiva kuin AEG:n kanssa, eli telien kiertyminen pituusakselin ympäri ei ole riittävää.Siihen en ota kantaa onko AEG-vaunun telien kääntyvyys jo riittävä vai pitäisikö sitä sallia enemmän. Periaatteessa telien pitäisi voida kääntyä yhtä paljon kuin vastaavassa Kurzgelenkwagenissa. En tiedä onko näin käytännössä, vai onko osa kompensoitu nivelellä.
Mulla on samaa toisen käden tietoa. Ja ehkä samasta lähteestäkin.Ainakin Strasbourgissa silminnäkijähavaintojen mukaan uudet pikkutelein avustetut Citadikset kulkevat kuitenkin vanhoja Eurotrameja tasaisemmin. Ikä voi toki vaikuttaa.
Eurotramissahan nivelessä on kaksi kiertotappia, kuten taitaa olla kaikissa vaunuissa, joissa on matalalattiainen nivel. Strasbourgissa tämä niveltapien väli on välipalassa 7,55 ja nivelosassa 2,35. Näyttäisi siltä, että Porton ja Milanon vaunuissa mitat ovat toiset. Eli vaunu voidaan tehdä tilaajan mitoilla.Helsingissä Eurotramin ongelmaksi saattaa koitua kuitenkin tuo ratageometria. Telien väli ei meillä voi olla kovin pitkä, joten vaunun rakennetta voi olla hankalaa mahduttaa rataverkolle. En osaa sanoa voiko telien väli tuolla rakenteella olla perinteiset 6,4 metriä vai enemmänkin Varion reilu seitsemän metriä. Jälkimmäisellä mitalla vaunun pystyisi ehkä juuri ja juuri tekemään.
Se, ettei kiertotappi ole nivelen telin keskellä auttaa hieman pyyhkäisyn kanssa. Teliväli voi olla niveltappien välin verran pidempi ja kaarteessa niveltappi on raiteen keskiviivan ulkopuolella kun telikeskiö on sisäpuolella. Joten joku sentti siinäkin voitetaan lisää telikeskiöiden etäisyyden kasvuun.
Eurotramissa on toki myös ongelmansa. Pidänkin vain Eurotramin rakenteellista perusratkaisua meidän rataverkollemme parhaimpana.
Antero