Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Olen ehdottomasti sillä kannalla, että Vriston linkkaamat Alstomin vaunut ovat rakenteeltaan parempia kuin Varion tapaiset vaunut niin meille kuin muuallekin. Koska niissä on oikeat telit, jotka kääntyvät "vapaasti" suhteessa vaunun koriin.
Vienin ULF on minulle tuttu vaunu, jota on tullut kokeilluksikin monet matkat. Minusta ULF on hieno idea, mutta en lämpene se yksiakseliselle ratkaisulle. ULFin akselipaino kasvaa korkeaksi, ja yksittäinen akseli ei käyttäydy kovin mukavasti mutkissa. Teli on parempi, myös nivelessä.
Telillä on kaksi keskeistä etua kiinteisiin akseleihin tai ULFin yksittäisakseliin nähden:
Ensinnä teli puolittaa kaikki raiteesta vaunuun aiheutuvat vaikutukset. Sekä liikkeen että voimat. Toiseksi teli ohjaa itse itsensä raiteen suuntaiseksi. Akselit poikkeavat kaarteen säteen suunnasta vain hyvin vähän, koska telin akseliväli on hyvin lyhyt, eikä ole mitään syytä miksi siitä pitäisi tehdäkään kovin pitkä.
Teli on lyönyt itsensä läpi kaikkialla maailmassa raideliikennekalustossa. Niin vaunuissa kuin vetureissakin. Se ei ole mikään sattuma tai markkinaoikku, vaan perustuu siihen, että nuo mainitut telin ominaisuudet ovat niin ylivoimaiset kaluston toiminnan ja kulkuomisaisuuksien kannalta.
Antero
No niin, otan siis asiantuntijan roolin.Mitä sanovat asiantuntijat tästä? Sopisiko Helsingin radoille?
Olen ehdottomasti sillä kannalla, että Vriston linkkaamat Alstomin vaunut ovat rakenteeltaan parempia kuin Varion tapaiset vaunut niin meille kuin muuallekin. Koska niissä on oikeat telit, jotka kääntyvät "vapaasti" suhteessa vaunun koriin.
Vienin ULF on minulle tuttu vaunu, jota on tullut kokeilluksikin monet matkat. Minusta ULF on hieno idea, mutta en lämpene se yksiakseliselle ratkaisulle. ULFin akselipaino kasvaa korkeaksi, ja yksittäinen akseli ei käyttäydy kovin mukavasti mutkissa. Teli on parempi, myös nivelessä.
Telillä on kaksi keskeistä etua kiinteisiin akseleihin tai ULFin yksittäisakseliin nähden:
Ensinnä teli puolittaa kaikki raiteesta vaunuun aiheutuvat vaikutukset. Sekä liikkeen että voimat. Toiseksi teli ohjaa itse itsensä raiteen suuntaiseksi. Akselit poikkeavat kaarteen säteen suunnasta vain hyvin vähän, koska telin akseliväli on hyvin lyhyt, eikä ole mitään syytä miksi siitä pitäisi tehdäkään kovin pitkä.
Teli on lyönyt itsensä läpi kaikkialla maailmassa raideliikennekalustossa. Niin vaunuissa kuin vetureissakin. Se ei ole mikään sattuma tai markkinaoikku, vaan perustuu siihen, että nuo mainitut telin ominaisuudet ovat niin ylivoimaiset kaluston toiminnan ja kulkuomisaisuuksien kannalta.
Antero