Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Tällainen museoreittien ylläpito on aika yleinen käytäntö raitiokaupungeissa. Brysselissä on osuus, jolla ilmajohto on pidetty tankovirrottimille sopivana. Siis siellä on ilmajohtovaihteet, mutta ne toimivat toki nykyaikaisellakin virrottimella. Stuttgart on tässä asiassa kaikkein rohkein, sillä siellä säilytetään 1000 mm:n rataosuus museovaunuja varten. Verkko ja nykykalusto kun ovat 1435.
Käyttöjännite on myös ongelma, ainakin periaatteessa. Monissa verkoissa on siirrytty 750 volttiin ja museovaunut on tehty 600 voltille. Kontrollerit ja moottorit todennäköisesti kyllä kestävät, mutta eristykset välttämättä eivät. 600 V tuli raitioteiden käyttöjännitteeksi 1800-luvun lopulla siksi, että sen aikaisella tekniikalla pystyttiin kuljettajan kahvan juureen tuleva ajolangan jännite eristämään aiheuttamasta hengenvaaraa.
Museokalustolla ei ole tarkoituksenmukaista ajaa kaikkialla verkossa jo senkin vuoksi, etteivät museovaunut pysy enää nykyaikaisten vaunujen tahdissa. Helsingissä tahti on vielä verkkainen, mutta se alkaa olla harvinaista yleisesti.
Antero
Tämä asia ratkaistaan niin, että päätetään, missä museokalustolla voi ajaa ja siellä voidaan käyttää vanhanaikaisia vaihteita. Toinen ratkaisu on, että päätetään vain että museovaunut ajavat uudenaikaisista vaihteista 5 km/h. Silloin kolahtaa vähän - mutta vähemmän kuin nykyinen jatkuva vuorovaunujen meteli.Eli jos nyt alkaisi siirtymäaika kehällä ajoon, niin tulevaisuudessa museokalusto vaatisi melko kalliit muunnostyöt...
Tällainen museoreittien ylläpito on aika yleinen käytäntö raitiokaupungeissa. Brysselissä on osuus, jolla ilmajohto on pidetty tankovirrottimille sopivana. Siis siellä on ilmajohtovaihteet, mutta ne toimivat toki nykyaikaisellakin virrottimella. Stuttgart on tässä asiassa kaikkein rohkein, sillä siellä säilytetään 1000 mm:n rataosuus museovaunuja varten. Verkko ja nykykalusto kun ovat 1435.
Käyttöjännite on myös ongelma, ainakin periaatteessa. Monissa verkoissa on siirrytty 750 volttiin ja museovaunut on tehty 600 voltille. Kontrollerit ja moottorit todennäköisesti kyllä kestävät, mutta eristykset välttämättä eivät. 600 V tuli raitioteiden käyttöjännitteeksi 1800-luvun lopulla siksi, että sen aikaisella tekniikalla pystyttiin kuljettajan kahvan juureen tuleva ajolangan jännite eristämään aiheuttamasta hengenvaaraa.
Museokalustolla ei ole tarkoituksenmukaista ajaa kaikkialla verkossa jo senkin vuoksi, etteivät museovaunut pysy enää nykyaikaisten vaunujen tahdissa. Helsingissä tahti on vielä verkkainen, mutta se alkaa olla harvinaista yleisesti.
Antero