MLNRV3-hankinta

Sattui tämä uusi spora työmatkalle tänään, joten kirjoittelen hieman ajatuksia.

Kulki pahemman kerran myöhässä siten, että Manskun varrella jonoon pakkautui ainakin 4, seuraava 10 ja vielä seuraava 4 ainakin hyvin lähelle, liekö Helmi-täti ollut pois päältä tms.

Kulku on erittäin tasaista ja kulkuominaisuudet tuntuivat matkustajalle muutenkin erinomaisilta! Vaunusta en löytänyt tämän perusteella moitittavaa, mutta korostavathan nämä Helsingin ratikoiden surkeaa tilaa. Jokaiseen liikennevaloon pysähdytään, vaihteisiin hidastellaan vaikken tässä vaunussa huomannutkaan samanlaista tärinää kuin vanhemmilla. Jotta vältettäisiin mielikuva eri aikakausille kuuluvista verkoista ja vaunuista, olisi Helsingin ehkä kuitenkin syytä hankkia museovaunuja eri puolilta Eurooppaa :D
 
Jotta vältettäisiin mielikuva eri aikakausille kuuluvista verkoista ja vaunuista, olisi Helsingin ehkä kuitenkin syytä hankkia museovaunuja eri puolilta Eurooppaa :D
Ilmanmuuta, kun muunlainen raitiotie Helsingissä on "taruolento" ja meillä vallitsevat "suomalaiset erityisolosuhteet" (vaikka ei näytä edes Tampereella tai Turussa vallitsevan). Näitä mielikuvia tulee vaalia tarkasti. ;)
 
Kulki pahemman kerran myöhässä siten, että Manskun varrella jonoon pakkautui ainakin 4, seuraava 10 ja vielä seuraava 4 ainakin hyvin lähelle, liekö Helmi-täti ollut pois päältä tms.

Kuvauksesi vastaa hyvin vaikutelmaani, kun viime marraskuussa matkustin vaunulla 401 linjoilla 7A ja 10. Tänään kuitenkin yhdentoista maissa vaunu 402 näytti kulkevan täysin ajallaan linjalla 10, vaikka se tietysti mateli risteyksissä ja ajoittain muuallakin, jottei joutuisi etuaikaan, eikä matka sujuisi Helsingin erikoisolosuhteisiin nähden liian joutuisasti. :mrgreen: Valoetuudet vaikuttivat vaihteeksi toimivan, eli Helmi oli taas kärryillä.
 
Kuvauksesi vastaa hyvin vaikutelmaani, kun viime marraskuussa matkustin vaunulla 401 linjoilla 7A ja 10. Tänään kuitenkin yhdentoista maissa vaunu 402 näytti kulkevan täysin ajallaan linjalla 10, vaikka se tietysti mateli risteyksissä ja ajoittain muuallakin, jottei joutuisi etuaikaan, eikä matka sujuisi Helsingin erikoisolosuhteisiin nähden liian joutuisasti. :mrgreen: Valoetuudet vaikuttivat vaihteeksi toimivan, eli Helmi oli taas kärryillä.

Sattui palatessakin tuo sama vaunu kohdalle, ja tällä kertaa otettiin varsin nopeasti kiinni edellä ajava nelonen. Matka sujui kaikenkaikkiaan hyvin lähelle ennätysaikaa, vaikka Helmi parhaansa mukaan priorisoikin tärkeämmät henkilöautot edellemme :D
 
Articin kulkuominaisuudet ovat peräti järkyttävän hyvät, täytyy sanoa. Ainoana huonona puolena on, että jos istuu käytäväpenkillä ja kuljettaja ajaa kovaa mutkaan, meinaa tipahtaa penkiltä. Penkin takapuolen alle jäävä osa on keinonahkaa, toista jalkaa ei saa laitettua käytävän lattialle, koska penkit ovat huomattavasti korkeammalla kuin käytävän lattia, ja penkin alta ei saa otettua kiinni. Pimeällä valaistus on ehkä vähän liioitellun kirkas, sillä ulos ei näe kunnolla.
 
Articin kulkuominaisuudet ovat peräti järkyttävän hyvät, täytyy sanoa. Ainoana huonona puolena on, että jos istuu käytäväpenkillä ja kuljettaja ajaa kovaa mutkaan, meinaa tipahtaa penkiltä. Penkin takapuolen alle jäävä osa on keinonahkaa, toista jalkaa ei saa laitettua käytävän lattialle, koska penkit ovat huomattavasti korkeammalla kuin käytävän lattia, ja penkin alta ei saa otettua kiinni. Pimeällä valaistus on ehkä vähän liioitellun kirkas, sillä ulos ei näe kunnolla.

Näistähän kannattaa antaa palautetta (en tiedä osoitetta juuri nyt), sillä palautteesta ja kokemuksista saatua tietoa hyödynnetään, kun sarjatuotantovaunuja hienosäädetään. Eli nykyiset esituotantovaunut eivät todellakaan ole lopullisia versioita.
 
Nätisti uusi ja vanha kohtaavat.

Tuo #402 piti jännää kohinaa ajaessa ohitseni, ääni ei ollenkaan muistuttanut muita ratikoita.
 
Tuli toissapäivänä matkustettua uudella ratikalla, vaunu vaikutti tosi hyvältä yhtä yksityiskohtaa lukuunottamatta. Uusi ratikka inisee aika raivostuttavasti.
 
Satuin tänään ensimmäistä kertaa po. ratikan kyytiin (numerosta en tiedä - kaksiko niitä on liikenteessä?). Matkustin kyydissä Johanneksen kirkon pysäkiltä Tilkan pysäkille. Kyyti oli tasaista, hiljaista (lukuunottamatta voimakasäänistä tuuletusta - liekö akustista harhaa muun melun ollessa niin vähäistä?) ja alkumatkassa erittäin miellyttävää. Lasipalatsin kohdalla tuli viereeni takapenkille istumaan ei mitenkään leveä mies ja paljastui penkkien kapeus. Manskun "kiharoissa" horjahtelivat ihmiset, vaan eivät onneksi kaatuneet. Vaikutelma oli hyvin junamainen ja laadukas. Persoonallisena piirteenä voin todentaa muidenkin mainitseman pienen huojunnan välittömästi raitiovaunun pysähdyttyä. Eipä tuo minua mitenkään häirinnyt - liekö huojuntaa saatu vaimennettua sitten koeliikenteeseen tulon?
 
Matkustin tänään ensikertaa Transtech/Articin kyydissä; vaunu oli 402 linjalla 10. Kyllä oli tavattoman mukavaa ja pehmeää kyytiä ja mieleeni tuli menneiden aikojen Karia-telivaunut. Hakkaa Variotramin 100-0! :)
 
Tänään kanssa Transun kyydissä. Seitsemän aikaan keskustasta Meilahteen päin. Ajovalot sokaisivat pysäkillä niin, ettei linjakilvestä saanut selvää. Pienellä linjanumero, miinus. Ja sitteen se heilunta, yök.
 
Minusta nuo valkoiset ledit linjakilvissä ovat kyllä tehokkaasti näkyvät etenkin päiväsaikaan, mutta pimeällä ajalla niitä voisi kyllä hieman himmentää jotta kontrasti ei ole liian suuri.
 
mutta pimeällä ajalla niitä voisi kyllä hieman himmentää jotta kontrasti ei ole liian suuri.

Mikäli nuo kilvet ovat mallia 'Silver Scroll' niin kontrastia säädetään jo linjakilpitekstien tekovaiheessa, joten jälkikäteen sitä ei ole mahdollista tietääkseni muuttaa mitenkään. Toki se toimisi tekemällä kaksi kilpiversiota, yö ja päivä niin se voisi toimia.
 
Ainakin NrI-vaunujen led-kilpien kirkkaus on säädettävissä, minkä havaitsee helposti vertailemalla eri vaunujen kilpiä, ja jopa saman vaunun kilpien kirkkauksia keskenään. Ymmärtääkseni Articissa on samanlaiset kilvet, vaikkei niissä voikaan tässä vaiheessa käyttää yhtä suuria linjanumeroita kuin NrI-vaunujen kilvissä. (Ongelma korjaantunee vasta, kun Articin keularakennetta tuulilaseineen muutetaan. Toivottavasti pian!)
 
Takaisin
Ylös