339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Kaikille ei tietenkään Raitio-lehteä tule, vaikka pitäisi, ainakin jos nämä asiat kiinnostavat. Numerossa 2/16 kerrottiin aika seikkaperäisesti siitä, millaisia ongelmia Varioiden kanssa on. Ne nyt vaan eivät kestä – jos niille ei mitään tehdä, niin muutamassa kuukaudessa ekat ratkeavat liitoksistaan ja viimeisetkin reilun vuoden päästä. Ei silloin kannata alkaa palastelemaan ja kokoamaan niitä uudelleen yhteen – ei edes, vaikka niiden käyttö Jokerilla vaikkapa kaksin- tai kolminkertaistaisi niiden käyttöiän. Ne nyt vaan ovat tosi huonoja vaunuja, ja jo moneen kertaan paikattuja.
Jotain ehkä kertoo sekin, että Tampere nimenomaisesti vaatii kääntyvätelisiä vaunuja, vaikka rata on uusi ja sen geometria hyvin suunniteltu. Moninivelvaunu on edullisesta valmistushinnastaan huolimatta kokonaisuutena kallis ja kankea. Tätä ei 20 vuotta sitten tiedetty, mutta nyt tiedetään.
Se on selvä, että HKL pyrkii Bombardierin kanssa hyvään sopimukseen, jolloin vaunujen käyttöä voitaisiin jatkaa. Mutta HKL:n kannalta hyvä sopimus ei olisi Bombardierin kannalta hyvä. Onko Bombardier sitten halukas tekemään syystä taikka toisesta sellaisen sopimuksen, joka yksinään tarkasteltuna on sille kovin tappiollinen? Ei siltä vaikuta, eiköhän se olisi jo syntynyt.
Minusta vaikuttaa nyt päivänselvästi siltä, että 401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen. Syntyy vuosikymmeniin suurin yhdenmukainen raitiovaunusarja Suomessa. Pikkuruotsalaisia tehtiin enemmän, mutta niissä alkoi olla varsinkin moottoreiden osalta isojakin eroja, kun valmistus kesti 11 vuotta.
Jokerin kalustokin alkaa olla kivasti paketissa. Laajasalo on mennyt valtuustossa läpi, mutta sen kalusto ei ole vielä yhtä pitkällä. Sikäli kun optiot riittävät, olisi kai paikallaan tilata Laajasaloakin varten nyt vaunut – 461:sta eteenpäin Kruunuvuoren linjalle ja Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.
Jotain ehkä kertoo sekin, että Tampere nimenomaisesti vaatii kääntyvätelisiä vaunuja, vaikka rata on uusi ja sen geometria hyvin suunniteltu. Moninivelvaunu on edullisesta valmistushinnastaan huolimatta kokonaisuutena kallis ja kankea. Tätä ei 20 vuotta sitten tiedetty, mutta nyt tiedetään.
Se on selvä, että HKL pyrkii Bombardierin kanssa hyvään sopimukseen, jolloin vaunujen käyttöä voitaisiin jatkaa. Mutta HKL:n kannalta hyvä sopimus ei olisi Bombardierin kannalta hyvä. Onko Bombardier sitten halukas tekemään syystä taikka toisesta sellaisen sopimuksen, joka yksinään tarkasteltuna on sille kovin tappiollinen? Ei siltä vaikuta, eiköhän se olisi jo syntynyt.
Minusta vaikuttaa nyt päivänselvästi siltä, että 401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen. Syntyy vuosikymmeniin suurin yhdenmukainen raitiovaunusarja Suomessa. Pikkuruotsalaisia tehtiin enemmän, mutta niissä alkoi olla varsinkin moottoreiden osalta isojakin eroja, kun valmistus kesti 11 vuotta.
Jokerin kalustokin alkaa olla kivasti paketissa. Laajasalo on mennyt valtuustossa läpi, mutta sen kalusto ei ole vielä yhtä pitkällä. Sikäli kun optiot riittävät, olisi kai paikallaan tilata Laajasaloakin varten nyt vaunut – 461:sta eteenpäin Kruunuvuoren linjalle ja Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.