MLNRV3-hankinta

Kaikille ei tietenkään Raitio-lehteä tule, vaikka pitäisi, ainakin jos nämä asiat kiinnostavat. Numerossa 2/16 kerrottiin aika seikkaperäisesti siitä, millaisia ongelmia Varioiden kanssa on. Ne nyt vaan eivät kestä – jos niille ei mitään tehdä, niin muutamassa kuukaudessa ekat ratkeavat liitoksistaan ja viimeisetkin reilun vuoden päästä. Ei silloin kannata alkaa palastelemaan ja kokoamaan niitä uudelleen yhteen – ei edes, vaikka niiden käyttö Jokerilla vaikkapa kaksin- tai kolminkertaistaisi niiden käyttöiän. Ne nyt vaan ovat tosi huonoja vaunuja, ja jo moneen kertaan paikattuja.

Jotain ehkä kertoo sekin, että Tampere nimenomaisesti vaatii kääntyvätelisiä vaunuja, vaikka rata on uusi ja sen geometria hyvin suunniteltu. Moninivelvaunu on edullisesta valmistushinnastaan huolimatta kokonaisuutena kallis ja kankea. Tätä ei 20 vuotta sitten tiedetty, mutta nyt tiedetään.

Se on selvä, että HKL pyrkii Bombardierin kanssa hyvään sopimukseen, jolloin vaunujen käyttöä voitaisiin jatkaa. Mutta HKL:n kannalta hyvä sopimus ei olisi Bombardierin kannalta hyvä. Onko Bombardier sitten halukas tekemään syystä taikka toisesta sellaisen sopimuksen, joka yksinään tarkasteltuna on sille kovin tappiollinen? Ei siltä vaikuta, eiköhän se olisi jo syntynyt.

Minusta vaikuttaa nyt päivänselvästi siltä, että 401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen. Syntyy vuosikymmeniin suurin yhdenmukainen raitiovaunusarja Suomessa. Pikkuruotsalaisia tehtiin enemmän, mutta niissä alkoi olla varsinkin moottoreiden osalta isojakin eroja, kun valmistus kesti 11 vuotta.

Jokerin kalustokin alkaa olla kivasti paketissa. Laajasalo on mennyt valtuustossa läpi, mutta sen kalusto ei ole vielä yhtä pitkällä. Sikäli kun optiot riittävät, olisi kai paikallaan tilata Laajasaloakin varten nyt vaunut – 461:sta eteenpäin Kruunuvuoren linjalle ja Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.
 
Ehdotus B: kaksisuuntainen multippeli-vario. Kääntämällä kustakin variosta yksi ohjaamon (A-moduuli) jälkeinen B-moduuli väärinpäin, on mahdollista luoda vaunupari, jossa kummallakin puolella on kolme ovea. Konfiguraatio A1-B2-C-B1-D1 + D2-B2-C-B1-A2.

Uskomattoman hyviä kuvia! Tästä B-ehdotuksesta saisi vähän tasaisemmin kuormittuvan, jos kummastakin vaunusta kääntäisi molemmat B-osat nurinpäin; olisi kaksi ovea kumpaankin vaunuun kummaltakin puolelta. Varion sisällä liikkuminen on kyllä niin hankalaa, että kauhean sujuvia näistä ei tulisi.

401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen.

[...]

Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.

Satutko muuten tietämään, onko jotain syytä sille, että 300-sarja jäi ratikoiden osalta väliin? Ja onko 500-sarjakin siis jäämässä?
 
300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.
 
300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.

Tätä vähän pelkäsinkin syyksi - pelkäsin, sikäli, että minusta helpompaa olisi ajatella museokalustoa erillisenä kokonaisuutena kuin numeroida uusia vaunuja "satunnaisiin" sarjoihin.
 
Kaupunginhallitus hyväksyi 12.9.2016 HSL:n hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan Jokerille tilataan 29 kpl 35 metrisiä ratikoita, joita mahdollista myös pidentää.

Onko tiedossa minkälevyisinä tilataan? 2,4 vai 2,65 m? Tuo 35 metrin pituus onkin ihan uutta tietoa, voidaankohan hankinta sisällyttää nykyisen Artic-hankinnan optio-ohjelmaan?

300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.

Eikös Articien alustavaksi numeroinniksi kaavailtu 300-sarjaa? Muuttui jossain vaiheessa sitten 400-sarjaksi. Mieleen tuli, että Jokeri-sarjan numerointi alkaisi ykkösestä, mutta sarjasta löytyy vaununumerot 9, 11 ja 12. 600- ja 700-sarjoistakin löytyy edelleen kulkineita, jotka tosin on alennettu pölynkerääjiksi Hyrylään. Siten täysin neitseellinen numeroavaruus löytyy 800-sarjasta ja ylöspäin. Uuden helsinkiläisen ratikkakauden merkiksi voisi Jokerivaunut kylkinumeroida sarjaan 1001-1029.
 
Onko tiedossa minkälevyisinä tilataan? 2,4 vai 2,65 m? Tuo 35 metrin pituus onkin ihan uutta tietoa, voidaankohan hankinta sisällyttää nykyisen Artic-hankinnan optio-ohjelmaan?

Kai ne vaunut 2.40 ovat, ainakin hankearvio, tai joku näistä dokumenteista päätyi suosittelemaan sitä, muistaakseni lähinnä siksi, että synergiaedut koskelan varikon kanssa nähtiin liian tärkeänä.

300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.

Olisiko ollut niin, että hyvin hetkellisesti oli kaksi vaunua 50, kun SR50:tä koeajettiin ja nykyinen 117 oli Saksassa?
 
Puolalaisella palstalla minulta kysyttiin tähän liittyen, oliko Transtechin alkuperäisessä sopimuksessa puhetta nyky-Articeja pidemmistä vaunuista. Tietääkö joku?
 
Puolalaisella palstalla minulta kysyttiin tähän liittyen, oliko Transtechin alkuperäisessä sopimuksessa puhetta nyky-Articeja pidemmistä vaunuista. Tietääkö joku?

Joo, kyllä siellä oli. Kolme optiota yhteensä, niissä varauduttiin Laajasaloon, Jokeriin ja vanhemman kaluston korvaamiseen.

Muistaakseni yhdessä optioista on varauduttu kaksisuuntaiseen, nykyistä pidempään kalustoon. Siitä oli olemassa piirustusluonnoksetkin jo vuosia sitten. Se optio käytetään nyt Jokeria varten.
 
Mitkä ovat muuten Tampereen ja Jokerin raitiovaunujen suurimmat erot, mitoissa ja paikkamäärissä?

t. Rainer

seuraavasta esityksestä löytyvät mitat.
www.tampere.fi/tiedostot/t/uxe98wDzv/Kalustohankinta-esitys04102016.pdf

Tekniset pääarvot (vertailu Helsinkiin)
• Kaksisuuntainen (Yksisuuntainen)
• Pituus 37 m (27,6 m)
• Leveys 2,65 m (2,4 m)
• Istumapaikkoja 64 + 40 = 104 (74 + 14 = 88)
• Kokonaiskapasiteetti 314 (199)
• Raideleveys 1.435 mm (1.000 mm)
• Moottoriteho 8 x 100 kW = 800 kW (8 x 65 kW = 520 kW)
 
seuraavasta esityksestä löytyvät mitat.
www.tampere.fi/tiedostot/t/uxe98wDzv/Kalustohankinta-esitys04102016.pdf

Tekniset pääarvot (vertailu Helsinkiin)
• Kaksisuuntainen (Yksisuuntainen)
• Pituus 37 m (27,6 m)
• Leveys 2,65 m (2,4 m)
• Istumapaikkoja 64 + 40 = 104 (74 + 14 = 88)
• Kokonaiskapasiteetti 314 (199)
• Raideleveys 1.435 mm (1.000 mm)
• Moottoriteho 8 x 100 kW = 800 kW (8 x 65 kW = 520 kW)

Eikö Jokeriin ollut tarkoitus hankkia n 35 metriä pitkiä 2-suuntavaunuja kanssa? http://www.talouselama.fi/uutiset/h...anstechilta-hinta-100-miljoonaa-euroa-6595759

Olisin kiinnostunut juuri niiden vaunujen mitoista, ei HKL:n nykyisten Artic-vaunujen.

t. Rainer
 
Olisin kiinnostunut juuri niiden vaunujen mitoista, ei HKL:n nykyisten Artic-vaunujen.
t. Rainer

Hankesuunnitelmassa sanotaan:
Raide-Jokerin hankesuunnitelma sanoi:
Suunnittelun lähtökohtana on kahteen suuntaan ajettavat raitiovaunut, joissa
on ovet molemmilla puolilla vaunua.

Raide-Jokerin hankesuunnitelma sanoi:
Liikennöinnin käynnistymisvaiheessa lähtökohta on 2,4m leveä vaunu. Suunnittelussa
on kuitenkin varauduttu 2,65m leveiden vaunujen käyttämiseen tulevaisuudessa,
mikäli seudun muulla pikaraitioverkostolla päädyttäisiin tähän
leveyteen ja lisäkapasiteettia tarvittaisiin tulevaisuudessa.

Lisäksi siellä on mm. esimerkkinä kuva Transtechiltä:
Selection_077.jpg

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan esityslistassa 1.11.2016 sanotaan näin:
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 18 / 01.11.2016 sanoi:
Nyt päätettävänä oleva vaunukalustohankinta sisältää 29 kahteen suuntaan ajettavaa raitiovaunua, joiden leveys on 2,40 metriä ja pituus noin 35 metriä. Vaunut ovat ajettavuuden ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia nykyisen raitiotieverkon ja Artic-vaunujen ensimmäisen hankintaerän kanssa.

Päätös oli ehdotuksen mukainen.
 
Mun mielestäni piirustuksen vaunu eroaa rakenteeltaan aika paljon nykyisestä Artic vaunusta, muistuttaa teliratkaisun osalta enemmän Variotramia. Onko kuva tosiaan Transtechin sivulta, itse en löytänyt sitä.

t. Rainer

Kuva on siis hankesuunnitelmasta, jossa lähteeksi mainitaan Transtech.
 
Kuva on siis hankesuunnitelmasta, jossa lähteeksi mainitaan Transtech.
Tässä vaunussa ovat kaikki telit vapaasti kiertyviä. Keskitelien päällä olevat vaunuosat asemoidaan vipujärjestelmällä, jonka HKL on patentoinut.

Antero
 
Takaisin
Ylös