Tässä vaunussa ovat kaikki telit vapaasti kiertyviä. Keskitelien päällä olevat vaunuosat asemoidaan vipujärjestelmällä, jonka HKL on patentoinut.
Antero
Onkohan tuo vipujärjestelmä herkkä kulumiselle?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässä vaunussa ovat kaikki telit vapaasti kiertyviä. Keskitelien päällä olevat vaunuosat asemoidaan vipujärjestelmällä, jonka HKL on patentoinut.
Antero
Tässä vaunussa ovat kaikki telit vapaasti kiertyviä. Keskitelien päällä olevat vaunuosat asemoidaan vipujärjestelmällä, jonka HKL on patentoinut.
Ei. Vastaavanlaisia vipuja on ollut vuosikymmeniä käytössä ns. lyhytnivelvaunuissa. Kuten Tallinnassa olevat KT-4 -vaunut. Zürichissä on myös ollut vaunusarja, jossa on ollut vastaava vipurakenne kolmen telin vaunussa. Joissain moninivelvaunuissa, mukaan lukien Helsingin Variotramit, on myös vastaava vipurakenne. Sillä tasataan pystysuuntainen keskimmäisen vaunuosan asento viereisiin vaunuosiin nähden.Onkohan tuo vipujärjestelmä herkkä kulumiselle?
Joo, kyllä siellä oli. Kolme optiota yhteensä, niissä varauduttiin Laajasaloon, Jokeriin ja vanhemman kaluston korvaamiseen.
Muistaakseni yhdessä optioista on varauduttu kaksisuuntaiseen, nykyistä pidempään kalustoon. Siitä oli olemassa piirustusluonnoksetkin jo vuosia sitten. Se optio käytetään nyt Jokeria varten.
Ja niitä korvaamaan tarvitaan myös 15 NR1:tä, vai?Variot korvataan tarvittaessa Articeilla (25).
Ja niitä korvaamaan tarvitaan myös 15 NR1:tä, vai?
Eikö ainakin Jokerille hankitavista vaunuista kannattaisi järjestää tarjouskilpailu?
Onko Varioita muka liikenteessä alle 25 päivässä. Eikä Articeiden käyttöastekaan voi olla 100. Tarkoitin tilannetta, kun Laajasalo on avattu, koska Kruunuvuorenrannan linjalle ei hankittu erillistä optiota. Sitten tarvitaan vielä iltaruuhkaan vaunuja Länsiterminaalin lisävuoroihin, kun 6T:n kulku loppuu vuonna 2018.Ei, kyllä 25 Articia riittää korvaamaan 39 Variota. Kantakaupungin vaunutarvehan ei suinkaan kasva, vaan pikemminkin Railin ja suuremman vaunukoon eli pitenevän vuorovälin vuoksi pienenee. Käyttöastettakin voidaan nostaa merkittävästi. Laajasalo on sitten erikseen. Kalasatama saattaa vaatia jotain vähän linjastojärjestelystä riippuen.
Totta. Laajasalon ratakin aukeaa vasta 2026, eikä sinne tarvita nykyisistä vaunuista kuin 7 vaunua Kruunuvuorenrantaan. Vuonna 2020 vaunutarve on sama kuin nyt, jos Länsiterminaalin lisäliikenteen vuorot saa katettua nopeuttamalla liikennettä. Tällöin 117 vaunun pitäisi riittää hyvin. Lisäksi pitää mahdollisesti varautua liikennöimään Eira-Hakaniemi linjaa ruuhka-aikaan, kun nykyisen 1A:n liikenne lakkautetaan suosituimmalta osuudeltaan ensi vuonna. Mutta miksi kaikki NR1:t sitten varastoidaan metrovarikolle. Eikö esim. 10 kpl varalle olisi riittänyt.Articeja on tulossa liikenteeseen vielä vajaa 30.
65 Articia ja 52 Välipalaa eli 117 luotettavasti toimivaa vaunua riittää kantakaupunkiin vallan mainiosti. Tällä hetkellä vuoroja on ulkona enimmillään 94. Lukua saadaan Railin, vuorovälien pidentämisen ja nopeutusten (kuljettajarahastuksen lopettaminen, Hämeentie ym) myötä varmaan vielä vähän pienennettyä 2010-luvun puolella.
Kuten sanoin, Laajasalo eli Yliskylä ja Kruunuvuori on sitten erikseen.