MLNRV3-hankinta

Onkohan tuo vipujärjestelmä herkkä kulumiselle?
Ei. Vastaavanlaisia vipuja on ollut vuosikymmeniä käytössä ns. lyhytnivelvaunuissa. Kuten Tallinnassa olevat KT-4 -vaunut. Zürichissä on myös ollut vaunusarja, jossa on ollut vastaava vipurakenne kolmen telin vaunussa. Joissain moninivelvaunuissa, mukaan lukien Helsingin Variotramit, on myös vastaava vipurakenne. Sillä tasataan pystysuuntainen keskimmäisen vaunuosan asento viereisiin vaunuosiin nähden.

Antero
 
Joo, kyllä siellä oli. Kolme optiota yhteensä, niissä varauduttiin Laajasaloon, Jokeriin ja vanhemman kaluston korvaamiseen.

Muistaakseni yhdessä optioista on varauduttu kaksisuuntaiseen, nykyistä pidempään kalustoon. Siitä oli olemassa piirustusluonnoksetkin jo vuosia sitten. Se optio käytetään nyt Jokeria varten.

Tuota, muistatko yhtään, millainen tuo Laajasalo-optio oli sisällöltään?

En pysty löytämään näitä optioita netistä.
 
Ei niitä kovin tarkasti ole määritelty. Kun vaunut tilattiin, niin esityslistassa lueteltiin kolme optiota, 20, 30 ja 40 vaunua. Siellä mainittiin, että 20 ajateltiin ensisijaisesti Laajsalon ja 30 Jokerin tarpeisiin (ja 40 vanhempaa kalustoa korvaamaan). Lisäksi jossain yhteydessä näytettiin alustavaa piirustusta kaksisuuntaisesta (Jokeri-)Artic-vaunusta.

Mutta optiot ovat tietysti luonteeltaan melko avoimia, sillä se on sekä tilaajan että toimittajan etu. Ei kannata hirttäytyä metrimääriin, suuntaistuksiin taikka kiinteisiin vaunumääriin, kun tarvevuosi on kaukana edessä. Silloin voisi käydä niin, että tilaaja ei voisikaan hyödyntää tiukasti määriteltyä optiota, eikä toimittajakaan saisi tilausta.

Tällä hetkellä selvää on se, että Jokerille tulee Artic-vaunut (29) ja että Variot korvataan tarvittaessa Articeilla (25). Laajasalon kalustosta ei ole päätöstä vielä, mutta hämmästyisin, jos sinne tahdottaisiin muunlaista kalustoa.
 
Ja niitä korvaamaan tarvitaan myös 15 NR1:tä, vai?

Ei, kyllä 25 Articia riittää korvaamaan 39 Variota. Kantakaupungin vaunutarvehan ei suinkaan kasva, vaan pikemminkin Railin ja suuremman vaunukoon eli pitenevän vuorovälin vuoksi pienenee. Käyttöastettakin voidaan nostaa merkittävästi. Laajasalo on sitten erikseen. Kalasatama saattaa vaatia jotain vähän linjastojärjestelystä riippuen.
 
Eikö ainakin Jokerille hankitavista vaunuista kannattaisi järjestää tarjouskilpailu? Kauppa on sen verran iso ja vaunut eroavat kooltaan Helsingin tähän asti hankituista Artic vaunuista että kannattaisi yrittää saada vertailukelpoista aineistoa, ja saattaisi sen Skoda-Transtechin tarjouksen hintakin tippua vaikka siihen päädyttäisiin.

t. Rainer
 
Tarjouskilpailu, varsinkin iso sellainen, on sekä paljon työaikaa imevä prosessi että myöskin riski. Ei ole ihan olematon mahdollisuus, että siitä päädytäisiin markkinaoikeuteen, josta seurauksena olisi potentiaalisesti pitkäkin myöhästyminen kaluston osalta. Kun optio on olemassa, ei tuollaista riskiä kannata lähteä ottamaan. Ja en usko, että se tiedonhankintapuoli olisi sen työajan arvoinen mitä koko prosessiin uppoaisi - helpompiakin keinoja tutustua tarjolla olevaan kalustoon on.
 
Eikö ainakin Jokerille hankitavista vaunuista kannattaisi järjestää tarjouskilpailu?

Ei kannattaisi. Optiohinnat on koko lailla lyöty lukkoon silloin tilaushetkellä ja ne ovat hyvin kohtuulliset. Artic edustaa tekniikaltaan edelleen, vuosia protovaunun valmistumisen jälkeen, oikeastaan parasta mahdollista matalalattiavaunua. Tarjouskilpailulla saataisiin siis joko Articeja taikka sitten jotain kalliimpaa ja huonompaa.

Tuota on perusteltu mm. HKL:n johtokunnan ja HSL:n hallituksen esityslistateksteissä.
 
Ei, kyllä 25 Articia riittää korvaamaan 39 Variota. Kantakaupungin vaunutarvehan ei suinkaan kasva, vaan pikemminkin Railin ja suuremman vaunukoon eli pitenevän vuorovälin vuoksi pienenee. Käyttöastettakin voidaan nostaa merkittävästi. Laajasalo on sitten erikseen. Kalasatama saattaa vaatia jotain vähän linjastojärjestelystä riippuen.
Onko Varioita muka liikenteessä alle 25 päivässä. Eikä Articeiden käyttöastekaan voi olla 100. Tarkoitin tilannetta, kun Laajasalo on avattu, koska Kruunuvuorenrannan linjalle ei hankittu erillistä optiota. Sitten tarvitaan vielä iltaruuhkaan vaunuja Länsiterminaalin lisävuoroihin, kun 6T:n kulku loppuu vuonna 2018.
 
Articeja on tulossa liikenteeseen vielä vajaa 30.

65 Articia ja 52 Välipalaa eli 117 luotettavasti toimivaa vaunua riittää kantakaupunkiin vallan mainiosti. Tällä hetkellä vuoroja on ulkona enimmillään 94. Lukua saadaan Railin, vuorovälien pidentämisen ja nopeutusten (kuljettajarahastuksen lopettaminen, Hämeentie ym) myötä varmaan vielä vähän pienennettyä 2010-luvun puolella.

Kuten sanoin, Laajasalo eli Yliskylä ja Kruunuvuori on sitten erikseen.
 
Articeja on tulossa liikenteeseen vielä vajaa 30.

65 Articia ja 52 Välipalaa eli 117 luotettavasti toimivaa vaunua riittää kantakaupunkiin vallan mainiosti. Tällä hetkellä vuoroja on ulkona enimmillään 94. Lukua saadaan Railin, vuorovälien pidentämisen ja nopeutusten (kuljettajarahastuksen lopettaminen, Hämeentie ym) myötä varmaan vielä vähän pienennettyä 2010-luvun puolella.

Kuten sanoin, Laajasalo eli Yliskylä ja Kruunuvuori on sitten erikseen.
Totta. Laajasalon ratakin aukeaa vasta 2026, eikä sinne tarvita nykyisistä vaunuista kuin 7 vaunua Kruunuvuorenrantaan. Vuonna 2020 vaunutarve on sama kuin nyt, jos Länsiterminaalin lisäliikenteen vuorot saa katettua nopeuttamalla liikennettä. Tällöin 117 vaunun pitäisi riittää hyvin. Lisäksi pitää mahdollisesti varautua liikennöimään Eira-Hakaniemi linjaa ruuhka-aikaan, kun nykyisen 1A:n liikenne lakkautetaan suosituimmalta osuudeltaan ensi vuonna. Mutta miksi kaikki NR1:t sitten varastoidaan metrovarikolle. Eikö esim. 10 kpl varalle olisi riittänyt.
 
Tuskin HSL erillisiä ruuhkaratikkalinjoja perustaa. Suuntahan on juuri päinvastainen: sama vuoroväli kautta päivän ja lisäkirjaimet pois.

Länsiterminaalista voi kyllä vielä tulla ongelma. 6T jatkuu, kunnes 6 siirtyy Eiranrantaan ehkä 2019. Sen jälkeen ei ole suunnitteilla mitään varsinaista lisäliikennettä Länsiterminaaliin, vaan seiska hoitaa koko liikenteen 10 min vuorovälillä. Sen voi tietysti tehdä Articeilla, jolloin tilaa on vähän enemmän kuin muulla kalustolla, mutta se merkitsee linjojen yhdistelyn vuoksi sitten sitä, että 2 ja 3 iikennöidään myös kokonaan Articeilla, mikä syö aika paljon kalustoa. Osaa väestä HSL yrittää houkutella laivoilta bussikyytiin eli joku liityntäbusseista, olikohan se nyt 20, ajaa Länsiterminaalista Lauttasaareen. Jos länsimetro on tuolloin auennut, voi tietysti olla, että joku harakka sinne bussiinkin menee, mutta tuskinpa sillä kokonaisuuden kannalta on merkitystä.
 
Takaisin
Ylös