Monellako metrolla olet matkustanut?

Helsinki
Tukholma
Pietari
Hampuri
Berliini (sekä kapea- että leveäprofiilisella)
Bryssel
Lontoo (sekä suuri- että pieniprofiilisella ja lisäksi Docklandsin radalla)
Pariisi (sekä kumipyörin että ilman, ja kumipyörillä sekä automaatilla että ilman)
Lissabon
Wien (sekä metrolla että kevytmetro U6:lla)
Milano
Rooma

Lisäksi tulevat tunneliraitiotiet/esimetrot Brysselissä ja Stuttgartissa, ja on kai Tukholman Tvärbanassa ja Manchesterin Metrolinkissäkin tunneloitujen linjausten ja mittakaavan puolesta jotain kevytmetron piirteitä.
 
Wien (sekä metrolla että kevytmetro U6:lla)
Jaa niin, minäkin olen matkustanut Moskovassa sekä tavallisella että kevytmetrolla L1, joka lähtee metrolinjan 9 pääteasemalta. Mitään erityisen kevyttä en siinä kyllä huomannut paitsi sen, että kalusto oli hieman pienempää kuin metrolinjoilla. Linja kulkee erittäin järeällä ja mahtipontisella sillalla.
 
Helsinki
Tukholma
Oslo
Hampuri
Berliini
Frankfurt
München
Lontoo
Glasgow
Pariisi
Madrid
Amsterdam
Bryssel
Rooma
Wien
Budapest
Praha
Washington DC
 
Laitetaas tähän oma lyhyt lista.

Helsinki
Tukholma
Pariisi
Moskova

Ensi vuonna pitäisi listaan täydentyä nousevan auringon maasta ainakin yhden kaupungin systeemi, kenties useammankin.
 
Kokoanpa itsekin tämän hauskan listan. Laitoin oheen ensimmäisen ajovuoden, jos muistin sen.

Varsinaiset metrot

Pohjoismaat:
Tukholma (1981)
Helsinki (1982)
Kööpenhamina (2005)

Muu Eurooppa:
Lontoo (1991)
Berliini (2004)
Hampuri (2007)
Wien (2000)
Rooma (2005)
Barcelona (2007)

Venäjä:
Pietari (2005)

Yhdysvallat:
New York (1999)
Boston (1999)

Varsinaisia metroja 12. Lisäksi olen käynyt Brysselissä metroasemalla, mutta en päässyt kokousmatkalla ajamaan.

Vaikuttavimpia metroja ovat olleet Tukholma, Lontoo, New York, Pietari ja Barcelona.
Surkein kokemus oli Rooma.

Stadtbahn - "esimetrot", tunneliratkaisut jotka on tarkoitettu muutettavaksi metroksi
Boston (1999)
Düsseldorf (2003)
Köln-Bonn (2003)
Rhein-Ruhr (Duisburg, Mülheim, Essen, Bochum, Gelsenkirchen, Herne) 2003
Göteborg (Angeredin rata) 2006
Frankfurt (2008)

Näistä Frankfurtin U4, Mulheim-Essen osuus linjaa U18 ja Herne - Bochum linja U35 ovat periaatteessa kokonaan muusta liikenteestä eristettyjä.

Tunneliraitiotiet, tunneliasemia esim. rautatieaseman ali joita ei ole tarkoitus muuttaa metroksi
Wien (2000)
Linz (2004)
Rostock (2004)
Strasbourg (2005)
 
Surkein kokemus oli Rooma.

Roomassa linjojen väliset kuormituserot ovat aika suuret (tämä siis mutulla, ilman mitään tilastollista todistetta). Kokemuksen miellyttävyyteen saattaakin vaikuttaa se, tunkeeko täyteen ahdettuun A-linjan junaan jollain turistiasemalla vai huomattavasti väljempään B-linjan junaan lähiöasemalla.
 
Näistä Frankfurtin U4, Mulheim-Essen osuus linjaa U18 ja Herne - Bochum linja U35 ovat periaatteessa kokonaan muusta liikenteestä eristettyjä.
Frankfurtin U4 ja Bochumin U35 ovat toki linjoja, jotka risteävät nykyisin muuta liikennettä samassa tasossa katutilassa. Molempien tapauksessa kuitenkin linjan alkuperäinen osuus on ollut täysin eristetty, mutta linjoja on jatkettu myöhemmin, Frankfurtin tapauksessa muistaakseni vasta noin vuosi sitten.
 
Ok, hyvä havainto. Osoittaa kyllä myös hyvin Stadtbahn - konseptin joustavuuden. Vaikka joku osuus olisi tehty kokonaan eritasoiseksi, linjaa voidaan kuitenkin jatkaa osuudelle, jossa on tasoristeyksiä.
 
Ongelmat olivat vähän muualla. Ks. arvioni Roomasta

Nähdäkseni metron osalta arviosi ei ollut juurikaan ristiriidassa ylempänä kirjoittamani kanssa -eli ongelmat kärjistyvät selvästi A-linjalla.

Metron laajentamisen kannalta Roomassa on yksi iso ongelma, jota ei samassa mittakaavassa esiinny juurikaan muissa suurkaupungeissa. Kun tökkäät lusikkasi Rooman maaperään, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä sieltä paljastuu joku historiallisesti merkittävä löytö, joka estää tai ainakin merkittävästi vaikeuttaa radan vetämistä kyseisten tilusten läpi. Suurelta osin tästä johtuu se, että nykyinen metro kiertää Centro storicon sen laitoja myöten.
 
Kokoanpa itsekin tämän hauskan listan. Laitoin oheen ensimmäisen ajovuoden, jos muistin sen. [...] Vaikuttavimpia metroja ovat olleet Tukholma, Lontoo, New York, Pietari ja Barcelona.
Surkein kokemus oli Rooma.

Samaa mieltä erityisesti Lontoon, New Yorkin ja Barcelonan metrojen vaikuttavuudesta. Tukholmasta ja Pietarista minulla on vähemmän kokemusta. Veikkaisinpa että vaikuttavin on yleensä se ensimmäinen metro, jolla on matkustanut, eli minulla Lontoo vuonna 1988.

Tosin ihan pakko suositella visiittiä Pariisiin. Metroista maailmassa on vaikea puhua Pariisi sivuuttaen, onhan se yksi ensimmäisiä ja suurimpia. Itse hahmotan sen yhdeksi "isosta triosta" eli Lontoo, Pariisi ja New York. Lisäksi Pariisin metron konsepti poikkeaa erittäin selkeästi sekä Lontoon, New Yorkin että Saksan metrojen konsepteista. Lisäksi Ranskan-matka tarjoaisi tilaisuuden tutustua Pariisin RER-juniin, automaattisiin VAL-metroihin (Lille, Rennes, Toulouse tai miniversiona CDGVAL tai OrlyVAL lentokenttien yhteydessä), Ranskan muihin metroihin (Lyon, Marseille) sekä moderneihin ranskalaistyyppisiin raitioteihin. Sen lisäksi että pitkin maata voi kierrellä nopeasti TGV:llä. Intermodaliteetista on hyviä esimerkkejä esim. CDG-lentokentän TGV-yhteydessä ja siinä miten junilla on laajasti korvattu kotimaan lentoliikennettä, mutta toisaalta ainakin Pariisin nykyisen joukkoliikennejärjestelmän ongelmat ja pullonkaulat ovat nekin mielenkiintoisia ja nopeasti havaittavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi Ranskan-matka tarjoaisi tilaisuuden tutustua Pariisin RER-juniin, automaattisiin VAL-metroihin (Lille, Rennes, Toulouse tai miniversiona CDGVAL tai OrlyVAL lentokenttien yhteydessä), Ranskan muihin metroihin (Lyon, Marseille) sekä moderneihin ranskalaistyyppisiin raitioteihin. Sen lisäksi että pitkin maata voi kierrellä nopeasti TGV:llä. Intermodaliteetista on hyviä esimerkkejä esim. CDG-lentokentän TGV-yhteydessä ja siinä miten junilla on laajasti korvattu kotimaan lentoliikennettä, mutta toisaalta ainakin Pariisin nykyisen joukkoliikennejärjestelmän ongelmat ja pullonkaulat ovat nekin mielenkiintoisia ja nopeasti havaittavissa.
SNCF:llä on tosin vielä paljon tekemistä siinä, että junalla matkustamisesta saataisiin yhtä helppoa kuin esim. Saksassa. Toki TGV-reiteillä matkustaminen on joutuisaa, mutta jos Ranskassa haluaa matkustaa muulla kuin TGV-junalla, niin kannattaa varautua siihen, että yhteydet saattavat olla heikot.

Pariisin ongelma lienee se, että kaupungissa on useita rautatieasemia. Mitään junayhteyttä näiden välillä ei kannattane käytää - ainakin vajaa vuosi sitten SNCF:n henkilökunta neuvoi minua siirtymään Gare de Est -asemalta Gare de Lyon -asemalle metrolla. Ja InterRail -lippuni ei tietenkään käynyt metrossa...;)
 
Tukholma, Helsinki, Wien, Oslo, Kööpenhamina, Varsova.

Hampurin U-bahn on nähty livenä, mutta ehdin matkustaa vain S-bahnilla.
 
Takaisin
Ylös