Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jaa niin, minäkin olen matkustanut Moskovassa sekä tavallisella että kevytmetrolla L1, joka lähtee metrolinjan 9 pääteasemalta. Mitään erityisen kevyttä en siinä kyllä huomannut paitsi sen, että kalusto oli hieman pienempää kuin metrolinjoilla. Linja kulkee erittäin järeällä ja mahtipontisella sillalla.Wien (sekä metrolla että kevytmetro U6:lla)
Helsinki
Tukholma
Oslo
Kööpenhamina
Lontoo
Pariisi
Berliini
München
Rooma
Milano
Wien
Varsova
Pietari
Soul
Daegu
Busan
= 16 kpl
Surkein kokemus oli Rooma.
Frankfurtin U4 ja Bochumin U35 ovat toki linjoja, jotka risteävät nykyisin muuta liikennettä samassa tasossa katutilassa. Molempien tapauksessa kuitenkin linjan alkuperäinen osuus on ollut täysin eristetty, mutta linjoja on jatkettu myöhemmin, Frankfurtin tapauksessa muistaakseni vasta noin vuosi sitten.Näistä Frankfurtin U4, Mulheim-Essen osuus linjaa U18 ja Herne - Bochum linja U35 ovat periaatteessa kokonaan muusta liikenteestä eristettyjä.
Ongelmat olivat vähän muualla. Ks. arvioni Roomasta
Kokoanpa itsekin tämän hauskan listan. Laitoin oheen ensimmäisen ajovuoden, jos muistin sen. [...] Vaikuttavimpia metroja ovat olleet Tukholma, Lontoo, New York, Pietari ja Barcelona.
Surkein kokemus oli Rooma.
SNCF:llä on tosin vielä paljon tekemistä siinä, että junalla matkustamisesta saataisiin yhtä helppoa kuin esim. Saksassa. Toki TGV-reiteillä matkustaminen on joutuisaa, mutta jos Ranskassa haluaa matkustaa muulla kuin TGV-junalla, niin kannattaa varautua siihen, että yhteydet saattavat olla heikot.Lisäksi Ranskan-matka tarjoaisi tilaisuuden tutustua Pariisin RER-juniin, automaattisiin VAL-metroihin (Lille, Rennes, Toulouse tai miniversiona CDGVAL tai OrlyVAL lentokenttien yhteydessä), Ranskan muihin metroihin (Lyon, Marseille) sekä moderneihin ranskalaistyyppisiin raitioteihin. Sen lisäksi että pitkin maata voi kierrellä nopeasti TGV:llä. Intermodaliteetista on hyviä esimerkkejä esim. CDG-lentokentän TGV-yhteydessä ja siinä miten junilla on laajasti korvattu kotimaan lentoliikennettä, mutta toisaalta ainakin Pariisin nykyisen joukkoliikennejärjestelmän ongelmat ja pullonkaulat ovat nekin mielenkiintoisia ja nopeasti havaittavissa.