Mukavimmat bussit

Kumpi on mukavempi/oli


  • Äänestäjiä yhteensä
    16
  • Äänestys suljettu. .
Minun mielestä OmniShit on kyllä karmein bussi millä olen ikinä matkustanut...
On OmniCityjä ja sitten ehkä mainitsemisia toisia busseja...
Nykyisen HelB:n autot ovatkin karmeassa kunnossa, myös autot 9833 - 9841 sekä 9900. OmniCityt ovat HelB:n osalta vielä nk. 0-sarjaa eli jo siltäkin osin irtopainoksia.
Pohjolan Liikenteen Omneilla on aina ollut ilo matkustaa. Niin aikanaan Turun linjalla 4 kuin nykyään h17:llä. Siinä mielessä raitiolinjan 9 viivästyminen on pelkästään hyvä asia... ;)
 
Pohjolan Liikenteen Omneilla on aina ollut ilo matkustaa. Niin aikanaan Turun linjalla 4 kuin nykyään h17:llä.
Tästä asiasta en voi olla samaa mieltä. Jos Scania osaisi vielä nykyäänkin rakentaa koreja, joissa mahtuisi kunnolla istumaan, asia voisi ollakin toisin. Mielestäni OC on vähintäänkin matkustusmukavuudessa mitattuna yksi kaikkien aikojen kamalimmista bussimalleista - oli auton kunto ja omistaja mikä hyvänsä. PL #860 sen sijaan onkin jo sitten aivan toista luokkaa. ...Ja olisihan MaxCikin hyvä bussimalli, onhan siinä jämäkänoloinen ja kestävä kori. Mutta kun alustamalli, jonka päälle se on rakennettu, pilaa koko (voisiko sanoa jopa) komeuden tärinällään ja meluisuudellaan. Valitettavasti.
 
Se mitä joskus Maxceistä havaitsin oli kova ruostuminen muihin verrattuna vanhemmiten, Mutta kyllä todellakin HelBin 95 vuoden autoista parhaita.. Ei ylinmääräisiä tilpehöörejä.
 
En tiiä noista Helbin Maxceista, mutta ainakin Concordian moisissa ovien pitämä ääni oli melko hyytävä... mielestäni pahempi kuin noissa Volvo 8500-ruoskissa. Tosin kaikkeenhan tottuu.
 
En tiiä noista Helbin Maxceista, mutta ainakin Concordian moisissa ovien pitämä ääni oli melko hyytävä... mielestäni pahempi kuin noissa Volvo 8500-ruoskissa. Tosin kaikkeenhan tottuu.


Tuo ovien ääni on myös outu juttu. Miksi joihinkin bussityyppeihin, kuten Omneihin, Maxcit ja Volvo Säfflet. Miksi niissä on kovaääniset ovet, kun kuitenkin pystyy valmistamaan muihin bussi-tyyppeihin normaalipaineisia ovia.
 
Pitää vielä sanoa, että Concordian korkealattiaiset 8700:set on oikein mukavia autoja Nuuksion pusikoissa. Hyvä jousitus.
 
Pitää vielä sanoa, että Concordian korkealattiaiset 8700:set on oikein mukavia autoja Nuuksion pusikoissa. Hyvä jousitus.

Nuo pitäisi käydä joskus testaamassa...

Viimeksi kun kävin nuuksiossa, oli kalustona Åberin Linjan joku turisti... Numeroa en muista, mutta kyljessä luki Mk III. Ne olivat ääeimmäisen mukavia. Saapa nähdä millaisia nämä Concordiat on...
 
Pitää vielä sanoa, että Concordian korkealattiaiset 8700:set on oikein mukavia autoja Nuuksion pusikoissa. Hyvä jousitus.

Itse olen myös matkustanut sekä Åbergin että Concordian autoilla linjalla e85 ja vaikka Concordialla onkin siellä yleensä "vain" korkealattiaisia paikkureita niin kyllä niilläkin kelpaa matkustaa.

Tuntuu siltä, että merkistä riippumatta matalalattiaiset alustat ovat selvästi epämukavampia korkealattiaisiin verrattuna. Matkustaessani Helsingin seudun paikkurikalustolla erityisesti Volvon ja Scanian matalalattiaisissa telibussialustoissa tavalliset viemärinkannet yms. pikkukuopat/-töyssyt aiheuttavat tavanomaisen tärähdyksen sijasta suorastaan vavahduksen. Aivan uusimmissa Helsingin seudun telibusseissa on "takapuolituntumalla" aistittavissa parannusta, toivottavasti kestää koko bussin eliniän...
 
Tuntuu siltä, että merkistä riippumatta matalalattiaiset alustat ovat selvästi epämukavampia korkealattiaisiin verrattuna.

Aivan sama kokemus minullakin. Matalalattia-auton peruskonstruktio ei tunnu olevan hyvä toimivan alustan rakentamiseksi. Korkealattiaisissa isompi rengaskoko (usempiin mataliin nähden) ja iskareiden suurempi joustovara auttavat. Neutraalimpi painonjakauma akseleiden kesken jeesaa varmaankin myös.

Aivan uusimmissa Helsingin seudun telibusseissa on "takapuolituntumalla" aistittavissa parannusta, toivottavasti kestää koko bussin eliniän...

Toivotaan. Scanian edellinen L94-alustahan on oikein tunnettu etuakselin kehnoudesta ja paukkukovuudesta, joka tuppaa pahenemaan kilometrien kertyessä. Joku alustatekniikkaan perehtynyt henkilö voisi varmaan ystävällisesti valaista, että mikä siellä oikein ajan mittaan hajoaakaan... vai onko se vaan yksinkertaisesti huonosti suunniteltu.
 
Tuntuu siltä, että merkistä riippumatta matalalattiaiset alustat ovat selvästi epämukavampia korkealattiaisiin verrattuna.

Samaa mieltä olen itsekkin. Voisikohan siitä johtua, että kun bussit tehdään mataliksi, niin ei kertakaikkiaan jää sellaista maa- ja jousitusvaraa, kuin korkeissa autoissa. Esimerkiksi kaukoliikenteen puolella uusissa ei ole samaa ongelmaa, tai itse en ole ainakaan havainnut.
 
Scanian edellinen L94-alustahan on oikein tunnettu etuakselin kehnoudesta ja paukkukovuudesta, joka tuppaa pahenemaan kilometrien kertyessä.
Niinpä. Tämän lisäksi yleinen vika Scanian matalalattioissa on ns. "palkeiden tyhjentyminen" eli että paineet katoavat etujousituksesta ja auton etuylitys melkeinpä laahaa maata vasten. Volvoissa ei juurikaan vastaavaa ilmiötä esiinny.
 
Ainakin SäffleSystem2000-tyyppiset linkkarit ovat aika velttoja koristaan.
 
Ainakin SäffleSystem2000-tyyppiset linkkarit ovat aika velttoja koristaan.

Itse allekirjottaneen kanssa samaa mieltä. Kauhea nitinä, ja natina. Oltiin sitten melkein missä vaan, sama Scanian Ikarusten kanssa. Toisaalta, niissä näkee että halvalla ei hyvää saa. Volvon Carrukset (99-01) , jotka Ikaruksia (Scania) paljon paremmassa kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tänään testattua tuo CBF #478 linjalla 550. Täytyy sanoa, että ehkä paras Lahti Scala, jossa olen matkustanut jos ei lasketa takaosan "hattuhyllyä" tähän kokonaisuuteen. Nitinöitä oli huomattavasti vähemmän kuin muissa scaloissa ja tuntui jopa siltä, että penkitkin oli säädetty kohtalaisen mukaviksi, ettei niistä valunut alaspäin. Lisäksi KUB-sarjan vaimea moottori yhdistettynä tasaiseen kulkuun tarjosivat epätavallisen mukavan scala-elämyksen. Tosin, ei tämä sentään ihan Volvon tasolle yltänyt.;)
 
Takaisin
Ylös