Tämä keskustelu oli sen verran antoisa, että päätin heittää omankin lusikkani tähän soppaan. Katureiden arvostelu on itselleni aika vaikea homma loppujenlopuksi, koska olen vähän sitä mieltä että lähes kaikissa katureissa on aina jotakin hyvää! Yritän tähän nyt laittaa jonkinlaisen arvostelu jutun;
Carrus/Wiiman tuotanto
Wiima K202 ja N202
Kaikessa vanhanaikaisuudessaan Carrus/Wiima K/N202 kori on varsin nätti katuri - kromatut lampunympärykset, pyöreät ratikkatyyppiset perävalot ja muut yksityiskohdat tekee korista jotenkin niin hienon ja asiallisen! Kaikessa yksinkertaisuudessaan Wiima 202:ssa on mukava matkustaa, mielestäni kerrassaan loistava katuri! Kokemukseni 202:sista painottuu lähinnä Volvo alustaisiin autoihin, Scania alustaisilla olen valitettavan vähän päässyt matkustamaan. Mutta mitä Volvo B10M ja MA alustoihin tulee, niin kerrassaan loistavaa Volvo laatua nekin, kyyti kyseisillä alustoilla on varsin pehmeää. Sen verran minulla on Scania alustaisista muistikuvia, että varsin asialliset moottorinmurinat niissä tais olla
City/L/M/U tuoteperhe
City tuoteperhe onkin jo laaja kokonaisuus erilaisiin tehtäviin soveltuvia autoja. Volvo Carrus City korkealattia-autot edustavat jälleen kerran korkealaatuista Carrus tasoa, samaa voi sanoa Carrus City L ja City M busseista, varsinkin kun alla on vielä Volvo on kyyti yhtä juhlaa! Mutta ihan hauskaa noilla City L Scanioillakin on mennä
City (L ja M) bussit sopii mielestäni erityisesti hieman pidemmillekkin matkoille. City (L ja M) korimallit edustaa vielä tyylikästä vanhahtavaa muotoilua!
Volvo B10L Carrus City U on todellinen cityauto, joka on varsin kätevä peli keskustalinjoilla mm. täysmataluutensa ansiosta tai onhan nuo ainakin lähes täysmatalia. Mielestäni City U ja NU korimallit edustavat tyylikästä 1990-luvun Suomalaista designiä! Uukkareissa on hyvänä puolena myös, että niissä on istumapaikkoja aika paljon! Jotenkin vaan niin sympaattisia dösiä ulinoineen päivineen!
Carrus K206 - Volvo 7000
Volvo 7000 on mielestäni ihan tyylikäs ja hyvä cityauto, johon aika ei pure helpolla! Vaikka nuo jo kymmentä ikävuotta alkavat lähennellä, näyttää ne silti moderneilta. Seiskatonninen on ihan kätevä cityauto ja sopii hyvin etenkin metron liityntälinjoille.
Scania Katrineholm
MaxCi
Nämä on jotenkin vaan todella reteitä dösiä! Pehmeät penkit luovat matkustusmukavuutta, koneensoundit varsin miellyttävät! Muistelisin, että aikoinaan HKL:n MaxCi Scanioissa oli ovien toimintaääni varsin kova? Ja annoinkin noille aikoinaan lempinimeksi "suhisija" Mutta mielestäni nykyisin ovien äänet eivät läheskään niin kovat. Asiallinen katuri jolla taittaa pidemmänkin matkan!
OmniCity
Mielestäni OmniCityt ovat yhdessä M-B Citaroiden ja Volvo 7000 autojen kanssa kestänyt hyvin aikaa, vaikka pääkaupunkiseudun vanhimmat Omnarit alkaakin olla jo 11 vuotiaita. Valitettavasti pystyn matkustamaan kyseisillä autoilla vain takapenkeillä tai vastakkain istuttavilla paikoilla, muuten joutuu matkustamaan polvet kurkussa
Pehmeät penkit luovat autoon kuitenkin lämminhenkisen tunnelman ja kun oikean paikan saa niin taittuu OmniCityllä pidempikin matka! Nämä eivät kuitenkaan sovi pitkille ja raskaasti kuormitetuille linjoille, kuten h67 ja h79...
Säffle Karosseri
Säfflen muotoilu miellyttää silmää ja ihan mukavia autoja ovat olleet matkustaa - niin puolimatalana, etumatalana kuin kaasunakin.
Nämä arvostelut olivat täysin matkustajan ja etenkin harrastajan näkökulmasta otettuja
Yritän joskus näitä tänne kirjoitella lisää. Itselläni ei ole varsinaista bussisarjaa jota nyt aivan täysin vihaisin vaikka sitä olen joskus kyllä yritäänytkin. Mielestäni kaikessa on oma asiallisuustasonsa jos ei matkustajan kannalta niin sitten harrastajan :lol: Kuitenkin voisin sanoa, että kaikista tunnepitoisimpia on legendaariset Wiima 202 koriset bussit Volvon alustalla.