Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Silloin molempiin vaunuihin laitetaan vaunusta löytyvä välirauta, jossa albert-pää. Pituutta vaunujen välissä olevalle rautapötkölle tulee silloin noin pari metriä.Kotkalainen sanoi:En saanut oikein selville mitä silloin tehdään jos joku Helsingin Düwagin vaunuista joutuu tuuppaamaan toista Düwagia?
Mitä silloin tehdään ja miten ne kiinnitetään toisiinsa?
On se ihan yhtä yleistä vähän lähempänäkin kuten Ruotsin Tukholman Tvärbananilla ja Göteborgin raitioteiden M28/M29 -vaunuillakin.Keski-Euroopassahan se on melkoisen yleistä.
Yksinkertaisen näköinen tuo Düwagien "multippelikytkin" mallia 1995. Kuva Mannheimista.Tarkoitan tässä tapauksessa ihan linja-ajoa moniyksikköisellä raitiovaunujunalla. Keski-Euroopassahan se on melkoisen yleistä. Tässä esimerkki MGT6N-raitiovaunusta Mannheimista (lähde: www.railfaneurope.net). HKL-Rl:N Varioiden kytkimen pitäisi ainakin olla toisenlainen.
Kas, vanhat kunnon Albertit kytkiminä. Järjestely muistuttaa samaa kuin mm. Wienissä ja vanhemmissa Tatroissa esim. Prahassa tai Budapestin Ganz-vaunuissa. Erikoinen havainto, kun Saksassa on oltu aika tiukasti Sharfenbergin automaattikytkinten ja niihin liittyvän kontaktilaatikon kannalla.Yksinkertaisen näköinen tuo Düwagien "multippelikytkin" mallia 1995. Kuva Mannheimista.
Eikö VTS-vaunuissa ollut edessä Compact-kytkimen päällä liitäntännät samalla tapaa kun ne oli takana? Oliko noiden liitäntöjen kautta mahdolista viedä multippeliajossa jälkimmäisen vaunun moottorivirta? Voisiko olla että jälkimmäinen virroitin alhaalla ajaen olisi tutkittu moottorivaunun vetokykyä perävaunuhankintaa silmälläpitäen? Oliko sivukojetaulun multippeliajokytkimen eri asentojen kohdalla olevissa kuvissa toinen vaunu virroitin alhaalla?Oliko se silloin multippeliajoa vai tuliko toinen vaunu pelkkänä vapaana perävaununa.
Kaiketi mitään lisäkytkentöjä ei vaunujen välissä ollut.--
Eikö VTS-vaunuissa ollut edessä Compact-kytkimen päällä liitäntännät samalla tapaa kun ne oli takana? pekka
Ensinnäkin, kaikissa vaunuissa HKL 1 - 15, 16 - 30, 331 - 375 ja 501 - 530 oli Compact-kytkimet. Toiseksi: suurimman osan ko. vaunusarjojen käyttöhistoriasta vaunuissa 1 - 15, 16 - 30 ja 331 - 375 vain takapäässä oli täydellinen Compact sähkö- ja paineilmaliitäntöineen. Vastaava liitäntä oli tietenkin perävaunujen 501 - 530 etupään Compacteissa. Kolmanneksi, Raitio-lehden jossain noin 30 vuoden takaisessa numerossa julkaistiin kuva (kuva oli luultavasti 1950-luvulta), jossa VTS-moottorivaunun (sarja 331 - 375) etupäässä näkyy nk. täydellinen Compact. Minun ymmärtämykseni mukaan myös vuoden 1959 moottorivaunut vastaanotettiin samalla varustuksella. Neljänneksi, maailmalla on ihan yleistä, että kaksinajotilanteissa vain toisen moottorivaunun virroitin on ylhäällä, vaikka molemmissa on veto päällä (esimerkkikuva Riiasta). Vielä yleisempää toki on, että kussakin vetovaunussa oma virroitin virroittaa.Minusta compact kytkimiä ei ollut linjavaunuissa edessä, jollei tuossa koevaunussa sitten olisi ollut.
Kuvassakaan ei vetovaunussa ole compact kytkintä edessä.
Eikö multippeli-ajo vaadi kuitenkin virroittimen käyttöä kummassakin moottorivaunussa.