Jotain outoa oli vanhassa kojetaulussa vilkkuun liittyen: muistelen että vilkun merkkilamppu oli ikäänkuin jonkinlaisella "prikalla" sovitettu kojetauluun, ikäänkuin merkkivaloa varten olisi alunperin tehty liian suuri reikä. Voi hyvin olla että puhun puutaheinääkin.
OFF-TOPIC: 2-akselisissa vaunuissa (ja arkuissa) oli aika järeä vilkun vipu erillisessä pienessä kojetaulussa. Samanlainen, mutta eri värinen, ikkunakehykseen asennettu vipu hoiti myöhemmin vaihteenkääntöä, kun nivelvaunut tulivat, ja vaihteen ohjaus muutettiin sähkömagneetilla toimivaksi. Oliskohan VTS-vaunujen vilkun vipu ja merkkivalo saattanut olla alunperin samanlainen kuin 2-akselisssa? 2-akselisten vilkun merkkivalo oli huomattavasti 4-akselisten kojetaulujen merkkivalokalusteita suurempi. Oliko 2-akselisten vaunujen vilkku 600 voltiila toimiva? Kuinka rahastajien soittokello sai sähköä? Oliko 2-akselisissa vaunuissa joku paristo tai akku soittokellolle (ja mahd. vilkulle)?
pekka
---------- Viestit yhdistetty klo 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:55 ----------
Voiko olla että puhutaan samasta vivusta, eli virroittimen alasvetoa varten oli vissiin kaiketi servo, jota tuolla vivulla hoideltiin...
pekka