Onko maailmalla yleistä, että moottorivirrat viedään vaunusta toiseen kytkimen yhteydessä olevan automaattisesti kytkevän liitännän kautta, vai onko näissä tapauksissa tehon välittämistä varten erillinen "kunnon liittimillä" varustettu kaapeli? Kuvan junassa lienee erillinen välikaapeli. Jotenkin en ihan äkkiä uskoisi että Compact-kytkimen nastojen kautta olisi viety satojen ampeerien moottorivirtoja, mutta kun en tiedä niin siksi tietävämmiltä kyselenkin...-- Neljänneksi, maailmalla on ihan yleistä, että kaksinajotilanteissa vain toisen moottorivaunun virroitin on ylhäällä, vaikka molemmissa on veto päällä (esimerkkikuva Riiasta). Vielä yleisempää toki on, että kussakin vetovaunussa oma virroitin virroittaa.
EDIT: Wikipediassa Scharfenberg-kytkimen yhteydessä puhutaan jopa 800 A virroista, joten mahdollistahan se taitaa sittenkin olla!
Kuka muistaa millaiset piiroskuvat oli multippeliajokytkimen yhteydessä?
pekka
Viimeksi muokattu: