Pitäisin realistisempana sitä isoa Pisaraa eli U-rataa, ja kyllä se tukee ihan hyvin ratikkaa. Vaihtajia olisi kumpaankin suuntaan, toisaalta U-radalta ratikkaan Meilahdessa jolla pääsisi sitten perille saakka, toisaalta ratikasta juniin pohjoiseen päin Lentokentän ja Rantadaran suuntaan ja etelään päin vaikkapa Hakaniemeen. Keskustaan mennessä ei vaihdossa ole juuri järkeä, mutta varmaan sitäkin osa matkustajista tekisi. Miksei metrokin.
Semmoinen puoli Pisarassa ja ehkä Töölön metrossakin kyllä on, että se tekisi sen Kanjon ratikkatunnelin kaivamisen arkistoista järkevämmäksi, vaikka näin:
1. Pisara
2a. Töölön minimetro eli Kampin kääntöraiteet on jatkettu Töölön asemalle, tai
2b Täysi töölön metro
3. Ratikkatunneli Paciuksenkadulta Arkadiankadulta, vaikka Fredrikinkadun mäkeen Temppeliaukirkon eteen. Siitä eteenpäin Kamppiin ja Fredrikinkatua eteenpäin, tai Arkadiankatua Mannerheimintielle, jne.
3b Muuten sama, mutta Runeberginkadun mäessä olisi suuaukko ratikkatunneliin.
Ratikalla olisi maanalainen asema Meilahdessa, yhteys sairaalan tunneleihin, ja vaihtoehdossa 2b metroasemalle. Varsinainen maanalainen vaihtohubi olisi Töölön asema, jossa kohtaa lähijunat, ratikka ja metro suurinpiirtein samassa tasossa. Tuo olisi matkustajan kannalta hyvin kätevää, ratikasta voisi vaihtaa helposti raskasraiteisiin joilla pääsee pidemmälle, raskasraiteista taas ratikkaan jotka vie katutasoon perille.
Semmoinen puoli Pisarassa ja ehkä Töölön metrossakin kyllä on, että se tekisi sen Kanjon ratikkatunnelin kaivamisen arkistoista järkevämmäksi, vaikka näin:
1. Pisara
2a. Töölön minimetro eli Kampin kääntöraiteet on jatkettu Töölön asemalle, tai
2b Täysi töölön metro
3. Ratikkatunneli Paciuksenkadulta Arkadiankadulta, vaikka Fredrikinkadun mäkeen Temppeliaukirkon eteen. Siitä eteenpäin Kamppiin ja Fredrikinkatua eteenpäin, tai Arkadiankatua Mannerheimintielle, jne.
3b Muuten sama, mutta Runeberginkadun mäessä olisi suuaukko ratikkatunneliin.
Ratikalla olisi maanalainen asema Meilahdessa, yhteys sairaalan tunneleihin, ja vaihtoehdossa 2b metroasemalle. Varsinainen maanalainen vaihtohubi olisi Töölön asema, jossa kohtaa lähijunat, ratikka ja metro suurinpiirtein samassa tasossa. Tuo olisi matkustajan kannalta hyvin kätevää, ratikasta voisi vaihtaa helposti raskasraiteisiin joilla pääsee pidemmälle, raskasraiteista taas ratikkaan jotka vie katutasoon perille.