Miten Munkkivuoren ratikka korvaisi bussi 14:n osuuden Munkkivuoren ostarilta Pajamäkeen?
Se Munkkivuoren ratikka, joka esiteltiin Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelman yhteydessä, oli tietysti vasta esiselvitys. Bussilinjojen muutoksia ei tämän hankkeen, kuten ei muidenkaan samassa raportissa esiteltyjen hankkeidenkaan kohdalla, ole vielä suunniteltu. Eikä niitä oikein voikaan suunnitella, kun bussilinjasto täytyy sopeuttaa aina kulloiseenkin ratikkaverkon kehitysvaiheeseen, eli esim. Munkkivuoren aikataulutus Laajasaloon, Hernesaareen ym nähden vaikuttaa yllättävänkin paljon.
Munkkivuoren ratikka oli kuitenkin ks-lautakunnan käsittelyssä saanut sillä tavoin etuajo-oikeuden, että lautakunta halusi kiirehtiä sen jatkoselvitystä. Jatkoselvittäminen on ollut tämän vuoden tehtäviä, mutta valitettavasti on nyt niin, ettei se kiireiden vuoksi ole edennyt vielä kovin pitkälle. Toivon, että jatkosuunnittelu saataisiin ensi vuonna vauhtiin.
Tässä vaiheessa mun käsittääkseni oikea vastaus kysymykseesi on, ettei kukaan vielä tiedä, mutta että asia varmasti otetaan huomioon.
Pajamäen yhteys Munkkivuoreen ei sinänsä taida olla kovin merkittävä, mutta jos sallitaan kysymyksen laajentaminen, niin yhteys (Pajamäki) - Pitäjänmäentie - Huopalahdentie voi jo ollakin keskeisessä asemassa, eli yhteydet Munkinseudulta Pitäjänmäen työpaikoille. Pitäisi tietysti selvittää, kuinka paljon tällaisia matkoja tehdään ennen kuin voi esittää oikeinmitoitettuja ratkaisuita niiden hoitamiseksi.
Knightin 270 on yksi aika hyvänkuuloinen vaihtoehto, jonka haitat ovat pienemmät kuin 39:n haitat. Pienemmät siksi, että ne koskevat pienempää kulkijajoukkoa. Tarvittaessa myös 539:n vahvistaminen voi olla vaihtoehto. Mutta nämä ovat vain mun heittoja.
Muita bussilinjaston haasteita ovat esimerkiksi Meilahden klinikoiden sisäosien yhteydet. Tässä, samoin kuin Pajamäen ja Uudenkaupungintien kohdalla, ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Tarvitaanko suora, oma linja, kun kävelymatka runsaan tarjonnan alueelle on kuitenkin kohtuullinen? Tarvitaanko se siksi, että niin on aina ollut?
Jos esim. pajamäkeläisiltä kysytään, niin aiva varmasti tarvitaan. Jos verokirstua katsoo, voi olla, että jatkossa pitäisi Pajamäen muutaman kerrostalon asukkailta edellyttää kävelyä Pitäjänmäentien pysäkeille tai halukkaille linjaa 59 liityntälinjana. Sama koskee Uudenkaupungintien muutamaa kerrostaloa ja rivaria.
HUS on tietysti asia erikseen, kun sairaala on kohteena erityinen. Suurin osa matkustajista toki tulee paikalle linjoilla 4 ja 5, mutta ehkä ihan lähilähipalvelukin on perusteltu juuri sairaalan ollessa kyseessä. Nämä ovat perimmältään sellaisia juttuja, joihin poliitikkojen pitäisi ottaa kantaa. Tehdään mallilinjasto ja kerrotaan mitä maksaa, poliitikko päättää, maksetaanko ekstrahinta vai ei.