SD202
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 1,371
Samanlaisella tekniikalla varustettu liikennevaloristeys tulee mieleen muutaman kilometrin päästä: Simonkyläntien sekä Tuusulantien risteyksestä. Monia kertoja tuosta polkupyörällä ajaneena olen huomannut maahan sijoitettujen tunnistimien toimivan kevyen liikenteen näkökulmasta erittäin hyvin.Lauttasaaressa on Otavantien ja Tallbergin puistotien risteyksessä kevyttä liikennettä varten liikennevalot, joissa on sekä nappiohjaus että tunnistin. Nappi on sitä varten, jos tunnistin ei jostain syystä olekaan noteerannut jalankulkijaa tai pyöräilijää. Viipeet ovat hyvin lyhyet, lähes nollaviivetasoa. Tunnistin tunnistaa myös isokokoiset eläimet, kuten koirat. Hyvin usein onkin käynyt niin, että edelläni kulkeva koirani on tilannut meille molemmille vihreät valot automiesten seistessä nöyrinä punaisissa. Tämä jos mikä on nähdäkseni oikeansuuntaista liikennepolitiikkaa.
Aikaisemmissa viesteissä oli moitittu painonapin tuottamaa pientä viivettä kevyelle liikenteelle. Asolanväylän ja Koivukylän puistotien risteyksen painonapit tuovat mieleen lähinnä sellaisia sanoja, joita en halua kirjoittaa (yritän vähentää kiroilua)...Oletetaanpa että mistään suunnasta ei tule liikennettä ja jalankulkija menee painamaan nappia saadakseen suojatielle vihreän valon. Samaan aikaan k.o. risteystä lähestyy risteävästä suuunasta, noin 50 metrin päästä auto. Arvatkaa, kumpi saa ensimmäisenä vihreän valon?
Olin juuri viikon verran Saksassa ja sielläkin tuli nähtyä joitakin painonapein varustettuja liikennevaloristeyksiä.