Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Onkos missään käytössä jalankulkuvaloja, jotka ovat normaalisti pimeänä, mutta jalankulkija voi tilata valon halutessaan?
Idea kuulostaa vähän kummalliselta. Miksi ihmeessä kukaan painaisi sitä nappia? Eihän se tekisi mitään muuta kuin ottaisi jalankulkijalta kadunylitysoikeuden hetkeksi pois.
Ensin jalankulkija tulee suojatielle, eli mahdollisesti suojatien kohdalle tulossa olevat autot joutuvat pysähtymään. Sitten jalankulkija painaa liikennevalon nappulaa, jolloin hänelle lämähtää punainen ja autoille vihreä. Odotellaan hetki, niin autot saavat punaisen valon ja jalankulkija vihreän, eli ollaan samassa tilanteessa jossa oltiin kun jalankulkija alunperin saapui suojatien luokse.
Vai tarkoititko, että se nappulan painaminen sytyttäisikin autoilijoille näkyvät huomiovalot, jotta he havaitsevat jonkun aikovan ylittää suojatien ja huomaisivat helpommin olevansa velvollisia pysähtymään paikassa, jossa usein pysäköidään liian lähelle suojatietä? Siihenhän ei tarvittaisi nappiakaan, koska sen voi toteuttaa infrapunatunnistuksella. Tällainen ratkaisu on jo käytössä Helsingin Kalliossa Porthaninkadulla.
Kokonaan oma kysymyksensä on sitten, että kannattaako tuollaista pysäköimistä suojatien eteen ratkaista keltaisin varoitusvaloin vai ehkäpä sittenkin tehostamalla pysäköinninvalvontaa?
Hieman ehdottamasi sukuinen on myös ratkaisu, jollainen ainakin Espoossa Kirstintiellä on käytössä:
Jalankulkijalle on vihreä valo PAITSI JOS tunnistin havaitsee auton lähestyvän valoja, jolloin jalankulkijoille isketään punainen ja autoille vihreä niin, etteivät ne joudu edes varsinaisesti pysähtymään, MUTTA jalankulkija voi napata ylitysoikeuden takaisin itselleen painamalla liikennevalon nappulaa, jolloin autoille vaihtuu jo muutaman sekunnin päästä punainen ja jalankulkijalle sitten vihreä.
Eli jos autoja on tulossa, valon voi napinpainalluksella vaihtaa vihreäksi. Jos autoja ei ole tulossa, valo on vihreä.
(Noin ne valot toimivat ainakin kymmenisen vuotta sitten kun vielä tuolla päin asuin
)
Tuokin toimii oikein tehokkaasti, mutta ei tuo autoilijoille mitään lisäarvoa liikennevalottomaan suojatiehen nähden. Samalla tavalla siihen joutuu pysähtymään aina jalankulkijan halutessa yli kuin jos valoja ei olisi lainkaan. Ja samalla tavalla siitä voi ajaa pysähtymättä aina kun jalankulkijaa ei ole paikalla kuin jos valoja ei olisi lainkaan. Hieno ja rahaa maksanut järjestely siis ei lopulta tuota kenellekään mitään lisäarvoa. Hurraa.
Autoilun sujuvoittamiseksi toki tarvitaan jalankulkijoille paikoin liikennevaloja, mutta silloin niiden liikennevalojen ei kannata reagoida napinpainallukseen tarkistamatta, miten paljon autoja on jo päästetty läpi ja miten paljon oltaisiin aikeissa päästää muuten. Jos valo vaihtuu autoille välittömästi punaiseksi, se ei sujuvoita kerrassaan mitään.