Nappiohjatut jalankulkuvalot

Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Idea kuulostaa vähän kummalliselta. Miksi ihmeessä kukaan painaisi sitä nappia? Eihän se tekisi mitään muuta kuin ottaisi jalankulkijalta kadunylitysoikeuden hetkeksi pois.

Jotkut jalankulkijat ovat arkoja. On myös legitiimi pelko, että autoilijan pelkän suojatien kunnioitus on heikompaa kuin suojatien *ja* punaisen liikennevalon.

Homo economicus ei tosiaankaan jalankulkijana liikennevaloja kaipaa.
 
Sitä olen ihmetellyt, että miten ainakin Stadissa on niin hankala saada hyviä vihreitä jalankulkijoille? Sellaisia, jotka voisi tilata mihin väliin valokiertoa tahansa, muutamassa sekunnissa? Ymmärtääkseni näin on USA:ssa. Saman verran se jalankulkijoiden vihreä kestää, oli se mihin kellonaikaan tahansa. Toki säilyttäen edelleen minimiväliajan kahden jalankulkijoiden vihreän välillä. Joskus näkee jopa pelkästään ajotie-suojatie-valoja, joissa tilauksessa menee kauan. Miten se edes on mahdollista, eihän siitä kukaan hyödy?:mad: Kontulan bussiterminaalin valot ovat tälläiset, joten ei ihme, että mutupohjalta 80% jalankulkijoista ylittää valot punaisia päin, autoilijat ajaen samanaikaisesti vihreiden valojen lumossa.

Ja paljon on risteyksiä, joissa tilauksesta kuluu useita minuutteja vihreään valoon. Jopa väljäliikenteisen Vantaan puolella.
 
Muutamia tuommoisia pikatilaus jalankuluvaloja on muutettu siten että kestää pari minuuttia ennenkuin vaihtuu. Lieneekö noilla tehty kiusaa autoilijoille sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia tuommoisia pikatilaus jalankuluvaloja on muutettu siten että kestää pari minuuttia ennenkuin vaihtuu. Lieneekö noilla tehty kiusaa autoilijoille sitten?
Kiusanteon määrä ei muutu, jos kevyen liikenteen vihreiden välinen minimi on vakio - painamalla nappia aiheuttaa aina saman verran viivettä autoilijoille, vaikka se viive tulisikin viiveellä. Ei siispä vaikuta loogiselta ratkaisulta.
 
Kiusanteon määrä ei muutu, jos kevyen liikenteen vihreiden välinen minimi on vakio - painamalla nappia aiheuttaa aina saman verran viivettä autoilijoille, vaikka se viive tulisikin viiveellä. Ei siispä vaikuta loogiselta ratkaisulta.

Tarkoitan semmoista (jota joskus kakaroiden näkee tekevän...) että painetaan kokoajan sitä valoa punaselle. Tai että odotetaan että kohdalle tulee auto ja painetaan sitten punaselle sekä ilkutaan. :icon_frown: Sivustaseuraajana olen tämmöistä katsellut.
 
Kuka muistaa vielä Helsingin ensimmäiset heti-vaikuttaneet nappiohjatut jalankulkuvalot Unioninkadun/Kaisaniemenrannan/Siltavuorenrannan risteyksessä 1970-luvulla? Suojatie oli yli Unioninkadun eri kohdassa kuin nyt, eli lippakioskin luota vastapuolen kerrostalon kulmaukseen.

Suurin piirtein painalluksen jälkeen sekunnin viiveellä autokaistan valot muuttuivat punaiseksi. Risteyksessä ei ollut muita valoja, ei risteyksen liikenteelle poikittain tms. eli napilla ohjattiin vain yhden suojatien ylitystä.

Valot olivat tosi hauskat. Piruuttaankin joskus odotettiin hetki jonkinlaisen autoryppään lähestymistä ja nappia painettiin, kun autojen letka oli lähestymässä paikkaa. Silloin näytettiin närhen munat pikkuautoilijoille.
 
Tarkoitan semmoista (jota joskus kakaroiden näkee tekevän...) että painetaan kokoajan sitä valoa punaselle. Tai että odotetaan että kohdalle tulee auto ja painetaan sitten punaselle sekä ilkutaan. :icon_frown: Sivustaseuraajana olen tämmöistä katsellut.
Jos vaikka 30-80% (asuinalueesta riippuen) turhautuu punaisissa seisoskeluihin ja kävelee punaisia päin autoilijan luullessa ehkä väyläänsä vapaaksi, ja tämä tapahtuu sen takia, että vaikka 0,1% painaisi nappia huvikseen - jonka voisi tehdä vain kerran, ellei jaksaisi parin minuutin välein nappia painaa - olisiko yhtälössä järkeä? Ehkäpä nuorilla on jo vauhdikkaampaakin tekemistä? Vai ovatko USA:n nuoret niin laiskoja, etteivät jaksa mennä risteykseen seisoskelemaan autojen kiusaksi? Itse en ole edes koskaan tälläistä nähnyt, kuullut kyllä olen. Käytännössä voitaisiin tehdä lakipykälä, jonka mukaan vihreä valo tilattaessa olisi myös käveltävä tien yli. Jos villi nuoriso edelleen jatkaisi toimintaa kävelemällä yli, tulisi edes kansanterveyttä nostettua:lol:
 
Asolanväylän ja Koivukylän puistotien risteyksen painonapit tuovat mieleen lähinnä sellaisia sanoja, joita en halua kirjoittaa (yritän vähentää kiroilua)...Oletetaanpa että mistään suunnasta ei tule liikennettä ja jalankulkija menee painamaan nappia saadakseen suojatielle vihreän valon. Samaan aikaan k.o. risteystä lähestyy risteävästä suuunasta, noin 50 metrin päästä auto. Arvatkaa, kumpi saa ensimmäisenä vihreän valon? :(.
Eteenkin kun ainakaan S-marketin puoleisen valotolpan painonappi ei edes välttämättä toimi.. tai no, välillä toimii, välillä ei.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Idea kuulostaa vähän kummalliselta. Miksi ihmeessä kukaan painaisi sitä nappia? Eihän se tekisi mitään muuta kuin ottaisi jalankulkijalta kadunylitysoikeuden hetkeksi pois.

Tuo hetkellinen punainen on tottakai aivan turha.Ilman sitä, hyvä idea. Ei sitä punaista lamppua saa olla siellä tolpassa ollenkaan, kuten ei autojen vihreääkään
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Jotkut jalankulkijat ovat arkoja. On myös legitiimi pelko, että autoilijan pelkän suojatien kunnioitus on heikompaa kuin suojatien *ja* punaisen liikennevalon.

Homo economicus ei tosiaankaan jalankulkijana liikennevaloja kaipaa.

Tossa vaan on sellainen pikku ongelma, että ne autoilijatkin ovat usein jalankulkijoita. Tuo valojärjestely luo herkästi fiilistä, että jalankulkijan tulisi pysähtyä seisomaan suojatien päähän jos autoja on näkyvillä. Ja sitten kun se tämän fiiliksen saanut jalankulkija on auton ratissa, hänen autonsa katolla käväiseekin mummeli matkallaan hautausmaalle.
Kun liikennejärjestelyjä sun muita tehdään ajatuksella "kun nyt lakia kuitenkin rikotaan, niin varaudutaan siihen sitten", päädytään tekemään lain rikkomisesta ihan normaalia. Hyvä esimerkki tästä ovat suomalaisten liikennevalojen ylipitkät turva-ajat sekä se, miten niin autoilijat kuin jalankulkijatkin ovat oppineet ottamaan turva-aikojen pituuden huomioon.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Tossa vaan on sellainen pikku ongelma, että ne autoilijatkin ovat usein jalankulkijoita. Tuo valojärjestely luo herkästi fiilistä, että jalankulkijan tulisi pysähtyä seisomaan suojatien päähän jos autoja on näkyvillä. Ja sitten kun se tämän fiiliksen saanut jalankulkija on auton ratissa, hänen autonsa katolla käväiseekin mummeli matkallaan hautausmaalle.
Kun liikennejärjestelyjä sun muita tehdään ajatuksella "kun nyt lakia kuitenkin rikotaan, niin varaudutaan siihen sitten", päädytään tekemään lain rikkomisesta ihan normaalia. Hyvä esimerkki tästä ovat suomalaisten liikennevalojen ylipitkät turva-ajat sekä se, miten niin autoilijat kuin jalankulkijatkin ovat oppineet ottamaan turva-aikojen pituuden huomioon.

No sitten tuo sen fiiliksen. Pääseepähän arka jalankulkija yli.

Itse kävelen röyhkeästi omalla vuorollani suojatiellä ja toki on hienoa että moni muukin tekisi samoin. En myöskään itse asentaisi liikennevaloja vaan rakentaisin vaaralliset kadut uudestaan niin että jalankulkija on huomioitu. Mutta katujen uudelleenrakentaminen kaikkine byrokratian isoine pyörineen on vaikea perustella, kun voidaan vain läntätä liikennevalot mielivaltaisesti ja mennä illaksi kotiin.

Turva-ajat sitäpaitsi ovat enemmän sitä, että viime hetkellä vihreän valon ohittanut kulkija pääsee kiirehtimättä yli. Ei se laitonta ole. Varsinaista punaista joka suuntaan varmuuden vuoksi on sitäkin, mutta pääosa odottelusta on yllämainittua.
 
Takaisin
Ylös