vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
HSL:n bussilinjat 14 ja 18 nykyiset liikennöintisopimukset ovat menossa umpeen pian ja uusi kilpailutus niistä alkaa. Myös runkolinjat 500 sekä 510 aloittavat lähivuosina.
Niinpä esitän ihan vakavasti, että näissä uusissa liikennöintisopimuksissa olisi kalustovaatimuksena nivelbussit.
Ja siis sellaiset nivelbussit, joissa olisi oheisissa kuvissa näkyvän Kööpenhaminan uusien nivelbussien kaltainen ovijärjestys (1+2+2+2+2). Tällä hetkellä em. bussilinjoja liikennöidään kaksiakselisilla (14 ja 18) sekä telibusseilla, jotka täyttyvät usein ruuhka-aikaan ääriään myöten. Nivelbussissa on reilusti enemmän tilaa, vaikka istumapaikkoja on suurinpiirtein sama määrä kuin telibusseissakin. Mutta myös seisomapaikkoja. Kuva on Köpiksen runkobussilinjalta 5C, jossa myös liikennöintiin aiemmin telibusseilla, mutta ne eivät riittäneet ja ketjuuntuivat pahasti.
Vastaavanlaisia (ovituksella) busseja on mm. Sveitsissä, Winterthurissa ja hieman vähemmällä ovituksella niitä on enemmistö esimerkiksi Saksan ja Sveitsin kaupunkien liikenteestä.
Linjoja 14 ja 18 ei ole tarkoitus korvata vielä tässä vaiheessa vastaavalla raitiotieyhteydellä, vaan ainakin yksi bussikilpailukierros käydään vielä. HSL-bussiliikenteen liikennöintisopimusten kesto on nykyään seitsemän vuotta, runkolinjoilla kymmenen vuotta.
Nyt voitaisiin siis kilpailuttaa kyseiset linjat nykyisiä busseja tilavamilla nivelbusseilla. Päästövaatimukset voisivat olla tiukat eli esimerkiksi hybridibussit ja jopa pikaladattavat sähköbussit. Ja toki niin, että niissäkään kuljettaja ei myisi lippuja (kuten kohta raitioliikentessä) ja kyytiin nousu sekä poistuminen tapahtuisi kaikista ovista.
(kuvat: Joonas Pio)
Niinpä esitän ihan vakavasti, että näissä uusissa liikennöintisopimuksissa olisi kalustovaatimuksena nivelbussit.
Ja siis sellaiset nivelbussit, joissa olisi oheisissa kuvissa näkyvän Kööpenhaminan uusien nivelbussien kaltainen ovijärjestys (1+2+2+2+2). Tällä hetkellä em. bussilinjoja liikennöidään kaksiakselisilla (14 ja 18) sekä telibusseilla, jotka täyttyvät usein ruuhka-aikaan ääriään myöten. Nivelbussissa on reilusti enemmän tilaa, vaikka istumapaikkoja on suurinpiirtein sama määrä kuin telibusseissakin. Mutta myös seisomapaikkoja. Kuva on Köpiksen runkobussilinjalta 5C, jossa myös liikennöintiin aiemmin telibusseilla, mutta ne eivät riittäneet ja ketjuuntuivat pahasti.
Vastaavanlaisia (ovituksella) busseja on mm. Sveitsissä, Winterthurissa ja hieman vähemmällä ovituksella niitä on enemmistö esimerkiksi Saksan ja Sveitsin kaupunkien liikenteestä.
Linjoja 14 ja 18 ei ole tarkoitus korvata vielä tässä vaiheessa vastaavalla raitiotieyhteydellä, vaan ainakin yksi bussikilpailukierros käydään vielä. HSL-bussiliikenteen liikennöintisopimusten kesto on nykyään seitsemän vuotta, runkolinjoilla kymmenen vuotta.
Nyt voitaisiin siis kilpailuttaa kyseiset linjat nykyisiä busseja tilavamilla nivelbusseilla. Päästövaatimukset voisivat olla tiukat eli esimerkiksi hybridibussit ja jopa pikaladattavat sähköbussit. Ja toki niin, että niissäkään kuljettaja ei myisi lippuja (kuten kohta raitioliikentessä) ja kyytiin nousu sekä poistuminen tapahtuisi kaikista ovista.
(kuvat: Joonas Pio)