Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.
Nivelbussin kokeilu ajoituksellaa kielii minusta siitä, että ensi vuonna aloittavat runkolinjat tai ainakin osa niistä kilpailutettaisiin nivelillä. Runkolinjojen 500 ja 510 kohdalla sen kieltämättä ymmärtää, kun kapasiteetti ei enää käytännössä nouse vuoroväliä tihentämällä jo heti aloitettaessa. 58 on jo nyt kuormittunut ja runkobusseista tulee kuitenkin pieni brändilisä matkustajamääriin. En tiedä tarkalleen kuinka 58 on kuormittunut reitin varrella, mutta veikkaisin, että kuormittunein kohta on Meilahden ja Pasilan välillä. Tältä osuudelta tulee matkustajia viemään 7 jatko Meilahteen. Idässä taas Pasila-Kalasatama väliltä tulee osan matkustajista viemää Kalasataman raitiotie. Eli jälleen runsaan 5 vuoden aikajänteellä ei nivelten tuomista seisomapaikkojen lisäyksestä ole enää hyötyä. Silti, jos lähivuosina ei rupea putkahtamaan teliversioita sähköbusseista ja tavoitteesta sähköbussiliikenteeseen siirtymisestä ei anneta periksi, niin telit korvautuvat nivelillä väistämättä.
Tuossa Ylen jutussa on muuten virhe, kun sanotaan, että vajaa 19 metrinen bussi on 6 metriä pitempi kuin nykyiset bussit, vaikka 15 metrisiä telejä on vaikka millä mitalla.