Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

Tuskin siellä kovin täyttä on. Matkustajilla on tapana kadota jonnekin kun bussi korvaa ratikkaa. Vähän mysteeri sekä minulle että Höselille että minne ne häviävät, mutta kai se bussi koetaan niin epämiellyttäväksi, että keksivät jotain muuta.

Tai sitten käyttävät linjoja 1 ja 2 töölössä + kävelyä. Kuinkakohan moni matkustaja todella tarvitsee linjaa 8 Oopperan ja Ruoholahden metroaseman välillä? Muuten kuin vähentämään vaihtoja matkalla?
 
Onko tietoa onko se nivelvolvo vielä huomenna 28.4. liikenteessä 550:lla ja jos on, niin millä vuoroilla?
 
Myös YLE uutisoi Volvon konseptibussista. Linkki uutiseen. Bussi oli myös tänä aamuna 550:llä.
Ja katsokaas, mitä HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari sanoo nivelbussien tulevaisuudesta HSL-alueella:
"– Kyllä ne vaan ovat tulossa takaisin. Se on ketterämpi keskustaliikenteessä kuin ne bussit, joita meillä nyt on."
 
Viimeksi muokattu:
Tänään iltapäivällä se ei ollut linjalla, vaan oli ruhassa.
Tietääkö joku, oliko sen kanssa aamulla jotain ongelmia, vai miksi se ei ollut iltapäiväruuhkan aikaan enää liikenteessä?

27.4.2018 aamulla käväisin ajamassa ne pari kierrosta, jotka aiemmin mainitsin, eikä mitään ongelmia bussin kanssa ilmennyt. Aikataulussa pysyminen oli toinen juttu. Aamuruuhkan jälkeen bussia esiteltiin medialle, eikä se tietääkseni ollut iltapäivällä tai illalla enää liikenteessä. Viikonlopun ajoista en tällä hetkellä tiedä.
 
Ja katsokaas, mitä HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari sanoo nivelbussien tulevaisuudesta HSL-alueella:
"– Kyllä ne vaan ovat tulossa takaisin. Se on ketterämpi keskustaliikenteessä kuin ne bussit, joita meillä nyt on."

Jos Höseli jotain osaa, niin tuhlata verorahoja kaikenlaisiin turhuuksiin. Ehkä tämä nivelhössötys on sentään siitä vähemmän turhasta päästä verrattuna moneen muuhun juttuun. Kalliiksi tulee kuitenkin.
 
Ja katsokaas, mitä HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari sanoo nivelbussien tulevaisuudesta HSL-alueella:
"– Kyllä ne vaan ovat tulossa takaisin. Se on ketterämpi keskustaliikenteessä kuin ne bussit, joita meillä nyt on."

Mitähän nämä tällaiset keskustalinjat olisivat joihin matkustajat tulevat pari pysäkin väliä seisomaan?
 
Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.

Nivelbussin kokeilu ajoituksellaa kielii minusta siitä, että ensi vuonna aloittavat runkolinjat tai ainakin osa niistä kilpailutettaisiin nivelillä. Runkolinjojen 500 ja 510 kohdalla sen kieltämättä ymmärtää, kun kapasiteetti ei enää käytännössä nouse vuoroväliä tihentämällä jo heti aloitettaessa. 58 on jo nyt kuormittunut ja runkobusseista tulee kuitenkin pieni brändilisä matkustajamääriin. En tiedä tarkalleen kuinka 58 on kuormittunut reitin varrella, mutta veikkaisin, että kuormittunein kohta on Meilahden ja Pasilan välillä. Tältä osuudelta tulee matkustajia viemään 7 jatko Meilahteen. Idässä taas Pasila-Kalasatama väliltä tulee osan matkustajista viemää Kalasataman raitiotie. Eli jälleen runsaan 5 vuoden aikajänteellä ei nivelten tuomista seisomapaikkojen lisäyksestä ole enää hyötyä. Silti, jos lähivuosina ei rupea putkahtamaan teliversioita sähköbusseista ja tavoitteesta sähköbussiliikenteeseen siirtymisestä ei anneta periksi, niin telit korvautuvat nivelillä väistämättä.

Tuossa Ylen jutussa on muuten virhe, kun sanotaan, että vajaa 19 metrinen bussi on 6 metriä pitempi kuin nykyiset bussit, vaikka 15 metrisiä telejä on vaikka millä mitalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän nämä tällaiset keskustalinjat olisivat joihin matkustajat tulevat pari pysäkin väliä seisomaan?
Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.
 
Isoilla ovilla on takoitus lyhentää pysäkkiaikoja, jotka pitenivät, kun matkustajat jäivät ensin 5 sekunniksi pysäkille pällistelemään mikäs ihme vempain eteen pysähtyi, ennen kuin astuivat sisään.
Ehkäpä keulan linjakilvessä ollut teksti "Skånetrafiken" yhdistettynä erilaiseen väritykseen ja ruotsalaiseen rekisterikilpeen ei ainakaan ollut omiaan madaltamaan pällistelykynnystä..
 
Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.
Toivottavasti silloin on edelleen voimassa HSL:n vaatimus, että istumapaikkoja tulee olla vähintään 52.
 
Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.

Itse asiassa liikenteeseen tulee uuden sopimuksen myötä 4 telibussia. Viime kesänä linjalla 18 ajettiin kokeiluluonteisesti telibussilla perjantaisin eikä ainakaan tuolloin ilmennyt ongelmia. Sähkökäyttöisiä telibusseja ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi saatavilla, joten jos kuormitetuille linjoille halutaan sähköbusseja, voi nivelkalusto olla ainakin lähivuosina ainoa vaihtoehto.
 
Sähkökäyttöisiä telibusseja ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi saatavilla, joten jos kuormitetuille linjoille halutaan sähköbusseja, voi nivelkalusto olla ainakin lähivuosina ainoa vaihtoehto.
Kuulin, että Linkkerillä on tänä kesänä valmistumassa täysmatala, sähköinen telibussi.
 
Takaisin
Ylös