Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
...syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan.
Mitähän nämä tällaiset keskustalinjat olisivat joihin matkustajat tulevat pari pysäkin väliä seisomaan?
Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...Poikittaista bussiliikennettä Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu vielä, joten kapasiteettiongelmiakaan ei ole kun ei aluksi ole tarjontaa joka aiheuttaisi kysyntää.
Mitkä ovat sen Wappubussin tarkat lähtöajat Elielinaukiolta? Onko tasatunnein ja tasapuoleintunnein vai jotkut muut?
Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...
Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.
Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.
Hesarin sähköbusseja käsittelevässä uutisessa sanotaan, että linjoille 14 ja 18 tulisi sähkönivelbusseja vuonna 2022.
Eli linjaa 562 lukuunottamatta siis Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu poikittaisliikennettä, vaan siellä kulkevat linjat ovat peruspalvelua erityisryhmille, kuten köyhät, lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset, ideologiset autottomat, maahanmuuttajanaiset, yksi auto jota käyttää mies ja vaimo matkustaa joukkoliikenteellä töihin etc, ja poikittaisia linjoja joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma, ei voi olla, kun tällaisia linjoja ei ole kokeiltu. (560:n lasken kuuluvan Kehä I -tasolle Kehä III -tason sijaan.)
En oikein usko, että tuollaisia kalliita sähkönivelbusseja kahden vuoden käyttöä varten sentään hankitaan. Vuonna 2024 meillä pitäisi olla jo Vihdintien pikaratikka, joka puolestaan edellyttää myös Topeliuksenkadun rataa, mikä puolestaan merkitsee bussilinjojen 14 ja 18 loppua.