Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
HSL:n bussilinjat 14 ja 18 nykyiset liikennöintisopimukset ovat menossa umpeen pian ja uusi kilpailutus niistä alkaa. Myös runkolinjat 500 sekä 510 aloittavat lähivuosina.

Niinpä esitän ihan vakavasti, että näissä uusissa liikennöintisopimuksissa olisi kalustovaatimuksena nivelbussit.

Ja siis sellaiset nivelbussit, joissa olisi oheisissa kuvissa näkyvän Kööpenhaminan uusien nivelbussien kaltainen ovijärjestys (1+2+2+2+2). Tällä hetkellä em. bussilinjoja liikennöidään kaksiakselisilla (14 ja 18) sekä telibusseilla, jotka täyttyvät usein ruuhka-aikaan ääriään myöten. Nivelbussissa on reilusti enemmän tilaa, vaikka istumapaikkoja on suurinpiirtein sama määrä kuin telibusseissakin. Mutta myös seisomapaikkoja. Kuva on Köpiksen runkobussilinjalta 5C, jossa myös liikennöintiin aiemmin telibusseilla, mutta ne eivät riittäneet ja ketjuuntuivat pahasti.

Vastaavanlaisia (ovituksella) busseja on mm. Sveitsissä, Winterthurissa ja hieman vähemmällä ovituksella niitä on enemmistö esimerkiksi Saksan ja Sveitsin kaupunkien liikenteestä.

Linjoja 14 ja 18 ei ole tarkoitus korvata vielä tässä vaiheessa vastaavalla raitiotieyhteydellä, vaan ainakin yksi bussikilpailukierros käydään vielä. HSL-bussiliikenteen liikennöintisopimusten kesto on nykyään seitsemän vuotta, runkolinjoilla kymmenen vuotta.

Nyt voitaisiin siis kilpailuttaa kyseiset linjat nykyisiä busseja tilavamilla nivelbusseilla. Päästövaatimukset voisivat olla tiukat eli esimerkiksi hybridibussit ja jopa pikaladattavat sähköbussit. Ja toki niin, että niissäkään kuljettaja ei myisi lippuja (kuten kohta raitioliikentessä) ja kyytiin nousu sekä poistuminen tapahtuisi kaikista ovista.

(kuvat: Joonas Pio)FB_IMG_1499266510398.jpg
 
HSL:n bussilinjat 14 ja 18 nykyiset liikennöintisopimukset ovat menossa umpeen pian ja uusi kilpailutus niistä alkaa. Myös runkolinjat 500 sekä 510 aloittavat lähivuosina.

Niinpä esitän ihan vakavasti, että näissä uusissa liikennöintisopimuksissa olisi kalustovaatimuksena nivelbussit.

Ja siis sellaiset nivelbussit, joissa olisi oheisissa kuvissa näkyvän Kööpenhaminan uusien nivelbussien kaltainen ovijärjestys (1+2+2+2+2). Tällä hetkellä em. bussilinjoja liikennöidään kaksiakselisilla (14 ja 18) sekä telibusseilla, jotka täyttyvät usein ruuhka-aikaan ääriään myöten. Nivelbussissa on reilusti enemmän tilaa, vaikka istumapaikkoja on suurinpiirtein sama määrä kuin telibusseissakin. Mutta myös seisomapaikkoja. Kuva on Köpiksen runkobussilinjalta 5C, jossa myös liikennöintiin aiemmin telibusseilla, mutta ne eivät riittäneet ja ketjuuntuivat pahasti.

Linjoja 14 ja 18 ei ole tarkoitus korvata vielä tässä vaiheessa vastaavalla raitiotieyhteydellä, vaan ainakin yksi bussikilpailukierros käydään vielä.

Jossain määrin linjojen 14 ja 18 kuormitusta saattavat kuitenkin keventää jo tulevan syksyn raitiolinjastouudistus sekä kaiketi ensi vuonna toteutuva 6:n jatke Eiranrantaan. Ykkönen tarjoaa jo ensi kuusta lähtien yhteyden Eirasta ja Viiskulmasta Töölöön.

Sähköbussien myötä nivelbussien paluu ei ole aivan mahdoton ajatus, koska ainakaan alkuvaiheessa eurooppalaisilta kalustovalmistajilta tuskin löytyy mallistostaan sähköllä kulkevaa teliautoa. 2-akseliset sähköbussit markkinoilla ovat taas käytännössä Linkkeriä lukuunottamatta 12-metrisiä täysmatalia standardibusseja, joten kuormitetuilla linjoilla nivelauto voi olla kalliiden työvoimakustannusten maassamme houkutteleva vaihtoehto. Ilmeisesti sähkönivel voisi olla myös teknisiltä ominaisuuksiltaan vähemmän ongelmallinen kuin matalalattiaiset polttomoottorinivelet. Toisaalta aivan ongelmatonta laajamittainen sähköniveliin siirtyminen ei olisi, koska HSL-alueella monet bussiterminaalit on toteutettu siten, että laiturista lähdetään peruuttamalla.
 
Kuten Miska tuossa vihjasi, HSL ilmoitti sähköbussiliikenteen alkaessa sähköbussi-infossa https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_sahkobussi-info_13.1.2017.pdf, että linjat 14 ja 18 kilpailutetaan 30:llä akkusähköbussilla. Bussit tulevat olemaan aika varmasti Linkkereitä, jotka ovat A2:sia.

Tosiaan hieman outoa, ettei 14:sta ja 18:sta liikennnöidä teleillä. Osaako joku sanoa johtuuko tämä jostain reitin rajoitteesta tai vastaavasta? Myöskin löytyykö noille linjoille jotain käyttäjämäärätilastoja?
 
.2-akseliset sähköbussit markkinoilla ovat taas käytännössä Linkkeriä lukuunottamatta 12-metrisiä täysmatalia standardibusseja.
Tästä tulikin mieleeni, että Linkkerin edustaja kertoi tässä aiemmin keväällä, että heiltä on tulossa pian myös 12-metrinen täysmatalainen versio.

Miska sanoi:
Toisaalta aivan ongelmatonta laajamittainen sähköniveliin siirtyminen ei olisi, koska HSL-alueella monet bussiterminaalit on toteutettu siten, että laiturista lähdetään peruuttamalla.
Tässä vaiheessa kuitenkin vain Elielinaukio, Kampin Espoon terminaali sekä jatkossa myös Matinkylän liityntäterminaali. Oliko muita suunnitteilla? Linjoilla 14 ja 18 ei ole päätepysäkkejä näissä peruutusterminaaleissa (eikä 500 tai 510) eikä ole ilmeisesti suunnitelmissakaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:17 ----------

Tosiaan hieman outoa, ettei 14:sta ja 18:sta liikennnöidä teleillä. Osaako joku sanoa johtuuko tämä jostain reitin rajoitteesta tai vastaavasta? Myöskin löytyykö noille linjoille jotain käyttäjämäärätilastoja?
Ainakin reittiosuudet Kampin ja Viiskulman välillä olisivat ongelmallisia telibussille. Varsinkin Albertinkadun ja Pursimiehenkadun kulma on varsin ahdas ja yksikin väärinpysäköity auto voi estää kääntymisen. Ja kun telibussissa peräylitys vielä koukkaa noin puolitoista metriä sivusuunnassa niin pysäköityjen ajoneuvojen pellit ovat myös siten vaarassa. Toki tässä on osittain samat riskit myös nivelbussien kanssa.

Yksi keino olisi liikennöidä siten, että esimerkiksi Fredaa kumpaankin suuntaan, mutta en nyt muista kuinka leveä on ratikkakaista etelän suuntaan välillä Bulevardi-Viiskulma. Samaten kadunvarsipysäköinti voisi olla ongelmallista samalla kadulla välillä Bulevardi-Kamppi.
 
Kuten Miska tuossa vihjasi, HSL ilmoitti sähköbussiliikenteen alkaessa sähköbussi-infossa https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_sahkobussi-info_13.1.2017.pdf, että linjat 14 ja 18 kilpailutetaan 30:llä akkusähköbussilla. Bussit tulevat olemaan aika varmasti Linkkereitä, jotka ovat A2:sia.

En varsinaisesti vihjannut mitään 14:n ja 18:n tulevasta kalustosta, vaan totesin yleisellä tasolla, että lähivuosina markkinoilla on saatavilla sähköbusseja 12-metrisenä 2-akselisena (HSL:n A1-tyyppi) ja 18-metrisenä nivelautona.
 
Linjojen 14 ja 18 korvaamisesta raitiolinjoilla on olemassa ihan hyvä selvitys, jonka H/K pitäisi päivittää. Se huidellee jossain kolmosen kieppeillä nyt, kun bussiliikennettä on lisätty niin valtavasti vuosien varrella ja samalla nousevat kannattaviksi tuon selvityksen muutkin vaihtoehdot kuin se ns. voittajaksi valittu suppein mahdollinen vaihtoehto. On aika erikoista, ettei virkamiehistöllä tunnu olevan mitään tahtoa toteuttaa sitä raitiotietä – joku siinä hiertää kovasti, että pitäisi tehdä lisää raitiotietä.

En silti pitäisi oikeana ratkaisuna sitä, että noiden linjojen kustannuksia lähdetään vielä nykyisestäkin kasvattamaan nivelbussien käyttöönottamisella. Eikö se mennyt niin, että kun niistä viimeksi pyydetiin tarjouksia, liikennöitsijät eivät sellaisia edes antaneet, ja kun kesken kauden pyydettiin 550:n liikennöitsijältä tarjousta, se hinnoitteli sen aivan poskettomaksi?
 
Linjojen 14 ja 18 korvaamisesta raitiolinjoilla on olemassa ihan hyvä selvitys, jonka H/K pitäisi päivittää. Se huidellee jossain kolmosen kieppeillä nyt, kun bussiliikennettä on lisätty niin valtavasti vuosien varrella...

HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmassa sivuilla 67 ja 74 on mainittu että 14, 18, 39 ja 39B liikenteen lisääminen tulee jatkumaan. Jos kaduille mahtuu, myös telilinjat 39 ja 39B olisivat menossa Eiraan. Tällöin linjanipun hyvin tiheä vuoroväli kulkisi koko välin Eira-Munkkivuori.
 
HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmassa sivuilla 67 ja 74 on mainittu että 14, 18, 39 ja 39B liikenteen lisääminen tulee jatkumaan. Jos kaduille mahtuu, myös telilinjat 39 ja 39B olisivat menossa Eiraan. Tällöin linjanipun hyvin tiheä vuoroväli kulkisi koko välin Eira-Munkkivuori.

Tarkennuksena että ainoastaan linjaa 39B on suunniteltu jatkettavan Eiraan Syysliikenteen 2018 alussa, linjan 39 jatkoa ei mainita.
Jos tuo 39B:n jatke oikeasti toteutuu, niin on kyllä aivan älytöntä bussirallia Kampin ja Eiran väli.
 
Tarkennuksena että ainoastaan linjaa 39B on suunniteltu jatkettavan Eiraan Syysliikenteen 2018 alussa, linjan 39 jatkoa ei mainita.
Jos tuo 39B:n jatke oikeasti toteutuu, niin on kyllä aivan älytöntä bussirallia Kampin ja Eiran väli.

Itse asiassa sivulla 74 on Vantaan muutosten kohdalla mainittu myös peruslinjan 39 jatko Eiraan.
 
Mainittakoon myös, että Hernesaaren raitiotiesuunnitelman mukaan bussi 14 on tarkoitus ohjata samalle päätepysäkille 18 ja 39:n kanssa Laivurinkadun päähän, kun 6 alkaa kulkea Hernesaareen asti. Tällöin 14:sta tulee lähinnä toinen apulinja 39:lle, kun ainoa poikkeama reitissä on Pajamäen 400m, joka on muuten vähemmän kuin 39B:n 700m Hankasuontietä pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se mennyt niin, että kun niistä viimeksi pyydetiin tarjouksia, liikennöitsijät eivät sellaisia edes antaneet, ja kun kesken kauden pyydettiin 550:n liikennöitsijältä tarjousta, se hinnoitteli sen aivan poskettomaksi?
Viimeksi 550:lle tarjottiin myös nivelbusseja. HSL kuitenkin taipui antamaan valinnanvapauden liikennöitsijöille tehdä tarjous sekä teleillä että nivelillä. Liikennöitsijät päättivät hinnoitella nivelet ylihintaisiksi (niille varmasti helpompi ratkaisu, kuin ottaa uusi kokoluokka seudulle ja suunnitella nivelien huolto).

Vain vaatimalla niveliä kilpailutuksessa oltaisiin saatu tietää "tiukan hinnan tarjoukset" eli niillä liikennöimisen kustannustaso. Muualla Manner-Euroopassa vastaavat linjat ajetaan nivelillä, luulisi että korkeiden työvoimakustannusten Suomessa tämä olisi edullisempaa kuin perustaa apulinjoja tai todeta kesken kauden, että tarvitaankin lisäautoja.
 
HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmassa sivuilla 67 ja 74 on mainittu että 14, 18, 39 ja 39B liikenteen lisääminen tulee jatkumaan. Jos kaduille mahtuu, myös telilinjat 39 ja 39B olisivat menossa Eiraan. Tällöin linjanipun hyvin tiheä vuoroväli kulkisi koko välin Eira-Munkkivuori.

Talviliikenteen alusta tulee jo nyt ma-pe tiheä liikenne välille Kamppi - Munkkivuori. Linjoilla 14, 18 ,39 ja 39B yhteensä 18 lähtöä tunnissa klo 6 - 9 ja 11 -20. Valitettavasti viikonloppuliikennettö ei lisätä.
 
Takaisin
Ylös