Nobina irtisanoi kuljettajan "sopimattoman ja rasistisen käytöksen vuoksi"

Vs: Kuljettajien toiminta

Matkustan joukkoliikennevälineillä joskus 15 matkaakin päivässä, niin se että bussiin mennään ilman lippua, on todella marginaalista. Sillä ei todellakaan joukkoliikennekokonaisuuden kannalta ole merkitystä. Olen nähnyt joskus näitä tilanteita ja silloin kuljettaja käyttää maalaisjärkeään. Varsinkin ruuhka-aikana ja pahassa paikassa järkevin tapa on jatkaa matkaa.

Bussiin liputta pyrkivä on sitä ennen luultavasti ajanut pummilla metrolla, ratikalla tai lähijunalla. Pummaus ei ole HSL-alueella kokonaisuutena marginaalista.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Bussiin liputta pyrkivä on sitä ennen luultavasti ajanut pummilla metrolla, ratikalla tai lähijunalla. Pummaus ei ole HSL-alueella kokonaisuutena marginaalista.
Ja kun pummia ei päästetä bussiin, hän menee ratikalla, junalla tai metrolla. Tämän olen moneen kertaan todennut.

Kävin kesäkuussa Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa.

Varsinkin Sveitsin kaupungeissa joukkoliikenteen rahastussysteemi on sellainen, että busseihinkin mennä kaikista ovista sisään ja ulos, eikä niissä ole sisällä minkäänlaisia rahastusvälineitä. Liput ostetaan etukäteen. Joka pysäkillä on lippuautomaatit, jotka myyvät pahvisia kerta- tai sarjalippuja. Toinen vaihtoehto on älypuhelinsovellukset. Nopeaa ja näppärää. Jokainen vastaa itse omista lipuistaan ja tarkastusmaksusta, jos sellaista ei ole.

Ihmetyttää välillä tämä suomalainen pummikulttuuri, joka välillä ihannoi sellaisia luusereita, jotka aivan tietoisesti jättävät matkansa maksamatta. Kuin jotain "ritareita".
 
Tässä tapauksessa siis kuljettaja oli harkiten ostanut videokameran pelkästään tarkoituksena kuvata työaikana tietyn etnisen ryhmän käyttäytymistä aikomuksenaan ladata videot nettiin. Tämä etninen ryhmä on sama, jota edustavien kuljettajien kanssa hänellä oli ollut skismaa työpaikallaan.

Tämä kaikki on luettavissa henkilön omista julkisista fb-päivityksistään. Samalta henkilön fb-etusivulta voi helposti myös todeta, että kuljettaja on ajatusmaailmaltaan täyttä marcodewit-kamaa.

Näin ollen, vaikka irtisanomisessa olisikin menetelty juridisesti ohuella pohjalla, en jää suremaan päätöstä.
 
Edelleen: työnantaja on toiminut harkitsemattomasti. Jos aiemmin on ollut perusteita varoituksen antamiseen, eikä varoitusta ole kuitenkaan annettu, niin nyt ollaan heikolla pohjalla. Työnantajan olisi kuulunut antaa varoitus jo aiemmin, jos siihen on ollut aihetta, ja nyt sitten irtisanoa. Taikka nyt antaa se varoitus ja jäädä seuraamaan tilannetta. Minun on vaikea kuvitella, että tuo videoepisodi itsessään olisi niin suuri juttu, että se sinällään olisi irtisanomisperuste. Saa nähdä, mennäänkö oikeuteen vaiko eikö.
 
Edelleen: työnantaja on toiminut harkitsemattomasti. Jos aiemmin on ollut perusteita varoituksen antamiseen, eikä varoitusta ole kuitenkaan annettu, niin nyt ollaan heikolla pohjalla. Työnantajan olisi kuulunut antaa varoitus jo aiemmin, jos siihen on ollut aihetta, ja nyt sitten irtisanoa. Taikka nyt antaa se varoitus ja jäädä seuraamaan tilannetta. Minun on vaikea kuvitella, että tuo videoepisodi itsessään olisi niin suuri juttu, että se sinällään olisi irtisanomisperuste. Saa nähdä, mennäänkö oikeuteen vaiko eikö.

Mistä me tiedämme vaikka varoitus olisikin jo pohjalla. Meillä on vain hänen sanansa asiasta. Voihan olla että hän luo casea, jossa itänaapuritaustaista sorretaan. Mikäli näin on, hän tuskin vie tätä oikeuteen jottei tarina vesittyisi.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Ja kun pummia ei päästetä bussiin, hän menee ratikalla, junalla tai metrolla. Tämän olen moneen kertaan todennut.

Ainakin kävelymatka Itä-Helsingin kauimmaisista lähiöistä metroasemalle on jonkinmoinen sitten :)

Osaako kukaan ottaa kantaa seuraavaan: Jos minä ostan mobiililipun, otan siitä screenshotin ja lähetän sen sadalle kaverilleni, ja nämä kaverit sitten yrittävät sitä screenshotia näyttämällä bussiin, niin syyllistyvätkö he lievään petokseen? Tai jopa asiakirjaväärennökseen? Luulen, että näin voisi olla, ja sehän on juridisesti jo huomattavasti pahempi juttu kuin matkustaminen ilman lippua. Lievään petokseen syyllistyy muutenkin kohtuullisen helposti, vaikkapa liimaamalla pantittomaan pulloon väärän viivakoodin ja lunastamalla itselleen oikeudetta pantin. Mutta voiko matkalippu olla lain tarkoittama asiakirja?
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Käytän normaalisti matkakorttia, mutta tällä viikolla testasin ensimmäistä kertaa mobiililippua. Ostin lipun Elielinaukiolla kun astuin bussiin (hieman liian myöhään). Kuljettaja viittilöi minut ohitseen ennen kuin lippu kerkesi latautua ja ennen kuin ehdin sitä kuljettajalle näyttää. Häntä ei siis tuntunut juurikaan kiinnostavan onko minulla lippua vai ei. Kyseessä oli Nobinan auto.
 
Mistä me tiedämme vaikka varoitus olisikin jo pohjalla. Meillä on vain hänen sanansa asiasta. Voihan olla että hän luo casea, jossa itänaapuritaustaista sorretaan. Mikäli näin on, hän tuskin vie tätä oikeuteen jottei tarina vesittyisi.

Aika epätodennäköisenä pitäisin tilannetta, jossa tämä kuljettaja suoraan valehtelisi tuosta asiasta. Varmasti jokainen esittää asiat itselleen parhain päin vastaavassa tilanteessa, kaunistellenkin, mutta suora valehtelu menisi jo aika pitkälle.

Minäkin luulen, että oikeudenkäynti voi jäädä väliin, kun kuljettaja ei ole liiton jäsen. Omilla rahoilla se on aina aikamoinen riski – tosin nykyään on näitä joukkorahoituksia ja muita, joten äkkiäkös ne rahat saisi kasaan.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Olisikohan se kuitenkin niin, että busseissa pitäisi vaan siirtyä avorahastukseen?

Nykyisessä systeemissä avorahastus on käytössä kaikissa muissa liikennemuodoissa. Ja näemmä busseissa kokemus on, että aika moni kuljettaja viisveisaa siitä, onko matkustajalla lippu vai ei. Sitä tietysti matkustajat oppivat käyttämään hyväkseen. Ja tämä kostautuu sitten niille kuljettajille, jotka sitä lippua "kehtaavat" vaatia. Lisäksi nämä epäilykset etnisten ryhmien sisäisistä omien suosimisista ovat pelkkinä huhuinakin omiaan rapauttamaan järjestelmää. Kaiken tämän välttäisi, kun busseissa olisi avorahastus ja smurffipartiot.

Asiasta toiseen – eikös VR:n konnaritkin kannattaisi kouluttaa ja nimittää smurffeiksi nyt, kun lipunmyynti on loppunut? Olisi heillä työpaikka taattuna sittenkin, kun VR hankkiutuu konnareista eroon.
 
Edelleen: työnantaja on toiminut harkitsemattomasti. Jos aiemmin on ollut perusteita varoituksen antamiseen, eikä varoitusta ole kuitenkaan annettu, niin nyt ollaan heikolla pohjalla. Työnantajan olisi kuulunut antaa varoitus jo aiemmin, jos siihen on ollut aihetta, ja nyt sitten irtisanoa. Taikka nyt antaa se varoitus ja jäädä seuraamaan tilannetta. Minun on vaikea kuvitella, että tuo videoepisodi itsessään olisi niin suuri juttu, että se sinällään olisi irtisanomisperuste. Saa nähdä, mennäänkö oikeuteen vaiko eikö.

Edellisissä viesteissä on linkki, josta käy selville paljon. Mm se että hän laittoi kamenran käyntiin kun tietyn etnisen ryhmän edustajia liikkui bussin välittömässä läheisyydessä. Toiminta siis oli jatkuvaa ja kohdistui tiettyyn etniseen ryhmään. Silloin sovelletaan pykälää, jossa rike työssä on niin vakava, että työnantajaa ei kohtuudella voida velvoittaa jatkamaan työsuhdetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Asiasta toiseen – eikös VR:n konnaritkin kannattaisi kouluttaa ja nimittää smurffeiksi nyt, kun lipunmyynti on loppunut? Olisi heillä työpaikka taattuna sittenkin, kun VR hankkiutuu konnareista eroon.

Se taitaa vaatia isompaa lupahakemusta tai siirtoa HSL:n palkkalistoille. Ja kun 2019 (?) lähijunaliikenne lähtee kilpailutukseen, lentää kaikki kuljettajaa lukuunottamatta kalustosta pois, koska HSL:lle tärkeintä on €€€. Sehän ei tietenkään sano sitä, miten VR päättää jatkossa toimia omassa liikenteessään henkilöstön kanssa. Ainakaan kovin hyvää vastaanottoa ei uudistus ole saanut.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Osaako kukaan ottaa kantaa seuraavaan: Jos minä ostan mobiililipun, otan siitä screenshotin ja lähetän sen sadalle kaverilleni, ja nämä kaverit sitten yrittävät sitä screenshotia näyttämällä bussiin

Ei ole ihan niin yksinkertaista. Se lippuhan ei ole mikään staattinen kuva, vaan lipun taustalla liikkuu kuvio.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Ei ole ihan niin yksinkertaista. Se lippuhan ei ole mikään staattinen kuva, vaan lipun taustalla liikkuu kuvio.
Josta löytyy tarvittaessa erillinen tarkastusruutu lipun aitouden tarkastamista varten.
 
Vs: Rassen der Passagiere und das Personal

Olisikohan se kuitenkin niin, että busseissa pitäisi vaan siirtyä avorahastukseen?

Nykyisessä systeemissä avorahastus on käytössä kaikissa muissa liikennemuodoissa. Ja näemmä busseissa kokemus on, että aika moni kuljettaja viisveisaa siitä, onko matkustajalla lippu vai ei. Sitä tietysti matkustajat oppivat käyttämään hyväkseen. Ja tämä kostautuu sitten niille kuljettajille, jotka sitä lippua "kehtaavat" vaatia. Lisäksi nämä epäilykset etnisten ryhmien sisäisistä omien suosimisista ovat pelkkinä huhuinakin omiaan rapauttamaan järjestelmää. Kaiken tämän välttäisi, kun busseissa olisi avorahastus ja smurffipartiot.

Smurffipartion välttäminen bussissa olisi erittäin helppoa sokealle Reetallekin. Raideliikenteessä on enemmän ovia, joista nousee kyytiin matkustajia, ja kaluston pinta-alaa, joita joutuu pitämään silmällä.

Noin muuten monikulttuurinen yhteiskunta pirstoutuu erilaisiin keskenään lojaaleihin ryhmiin, ja tämä on asia, jolle ei voida tehdä mitään. Lipuntarkastajat tapaa kaikki olla jostain syystä valkoisia, ja luultavasti kokemus tulisi olemaan että valkoisille jätetään todennäköisemmin maksu määräämättä perustellun selityksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajien toiminta

Smurffipartion välttäminen bussissa olisi erittäin helppoa sokealle Reetallekin. Raideliikenteessä on enemmän ovia, joista nousee kyytiin matkustajia, ja kaluston pinta-alaa, joita joutuu pitämään silmällä.

Jos lipuntarkastajat tulevat kyytiin ja olet jo bussissa, niin eikö ole aika vaikeaa välttää? Vai osaatko haihtua savuna ilmaan?
 
Takaisin
Ylös