Vs: Kuljettajien toiminta
Ainakin 550 välillä Leppävaara - Westendinasema tuntuu siltä, että pummilla matkustavia on paljon. Olen viimeisen noin 300 matkan aikana nähnyt tarkastajia kahdesti: arkena iltapäivän aikaan ja kerran sunnuntaina iltapäivän aikaa.
Ensimmäisessä tapauksessa tarkastajia oli kolme, ja lappua kirjoitettiin yhdelle noin 30-vuotiaalle kantasuomalaiselle tytölle; tarkastajat olivat tulleet bussiin jo aiemmin.
Toisella kerralla tarkastajia oli neljä ja järjestyksenvalvojia kolme, jotka odottivat Maarinsillan pysäkillä ja jotka tukkivat kaikki ovet. Neljän miehen ryhmittymä (oletettavasti turvapaikanhakijoita) yritti nousta bussista pois (tulivat Otaniemestä kyytiin), hetken yrittivät selittää kunnes heidät ohjattiin takaisin bussiin ottamaan tarkastusmaksu vastaan. Lisäksi tarkastusmaksu kirjoitettiin yhdelle valkoiselle noin 30-vuotiaalle miehelle, yhdelle intialaisen näköiselle vaihto-opiskelijalle ja 20-vuotiaalle Lähi-idän suunnalta tulleelle miehelle. Karkeasti arvioiden noin kolmasosa matkusti pummilla kyseisessä autossa.
Jos Leppävaaraan pysäkille tulee iltaisin 510 muutamaa minuuttia aikaisemmin, niin monikaan ei tuohon astu siitä huolimatta, että myöhemmin tulevaan 550 nousevista ihmisistä suurin osa jää viimeistään Otaniemessä pois.
Nämä olivat vain havaintoja tosielämästä. Melkein jätin kertomatta, että olen muutamaan kertaan havainnut myös pissalta haisevia valkoisia laitapuolenkulkijoita bussissa, jotka ovat nousseet keskiovesta ja jääneet lastenvaunupaikoille istumaan; noh, arki-iltana kymmenen aikaan tuskin olivat maksavia asiakkaita: näille herroille tosin tarkastusmaksun määrääminen on täysin turhaa, tosin yhtä turhaa se voi olla myös turvapaikanhakijoiden kohdalla.
Mitä tulee nykyiseen VR:n konduktöörien toimenkuvaan. Huomasin iltaisella L-junassa, että konnarit tarkistivat matkustajien liput ja koska oli ahdasta, näin myös että vieressä oleva noin 25-vuotias arabitaustainen mies näytti Helsingin sisäistä mobiililippua ennen kun juna saapui Valimoon. Tarkastettuaan minun ja vieressä istuneen herran lipun, konduktööreillä oli enää jäljellä alle kymmenen matkustajaa. Kun juna lähti Pitäjänmäestä, ei vieressä istunut herra tehnyt elettäkään. Lähinnä jäi kismittämään konduktöörien käytös: he jäivät seisomaan meistä muutaman metrin päähän, eikä aivan viimeisimpien matkustajien matkaliput tuskin ole mielestä pyyhkiytyneet. Konnarit eivät tehneet kuitenkaan elettekään, ja vieressä istunut herra jatkoi matkaansa vielä Leppävaarasta eteenpäinkin (en tiedä oliko herralla Espoon sisäinen lippu, jolloin menettely olisi vähän hyväksyttävämpää).
Mielestäni konnareiden toimenkuva on tällä hetkellä täysin turha. Viimeistään vuoden 2019 muutosten yhteydessä osa tulisi siirtää HSL:n palvelukseen tarkastajiksi juniin; nykyinen "voisitteko ostaa matkaliput" ja "autamme mielellämme muihin matkustamiseen liittyvissä asioissa" -toimenkuva on täysin turha ja kasvojen perusteella konnarit eivät itsekään pidä nykyistä toimenkuvaansa tärkeänä.
My two cents.