Koska kuljettaja on työllistynyt käytännössä heti uuteen työpaikkaan, ei riitauttamisella saisi taloudellista hyötyä. Joten käytännön hyöty mahdollisesta oikeudenkäynnistä jäisi vähäiseksi.
Se "poliisin paperi" muuten on julkinen asiakirja jonka saa ihan vapaasti julkistaa... Eikä työsopimuskaan näemmä pidä sisällään mitään salassa pidettävää tietoa.
Sehän siinä on, kun ei tiedetä, mitä taustalla tosiasiallisesti on. On joutavaa lähteä periaatteen vuoksi vääntämään TSL:n tulkinnasta, kun nyt kuljettajan kannalta ei ole syntynyt taloudellista vahinkoa (okei, ehkä lomaoikeudet, mahdolliset vanhan työntekijän etuudet sun muut, ja tietenkäänhän perusteetoman irtisanomisen johdosta maksettu korvaus ei ole sidoksissa tosiasiallisesti aiheutuneeseen taloudelliseen vahinkoon). Hänen kohdallaan on järkevintä vain tyytyä kohtaloonsa, vaikka irtisanominen olikin perusteeton, ja jatkaa elämää. Prosessista ei koskaan tiedä, ja emme myöskään tiedä, vaikka Nobina olisi esimerkiksi maksanut hänelle korvauksia ja osapuolet olisivat laatineet salassapitosopimuksen. Sellaisiakin on nähty.
Nobinalla on siinä mielessä helppoa, että sen ei tarvitse välittää asiakastyytyväisyydestä muuta kuin sitä kautta, että autot ovat kohtuullisessa kunnossa ja TES:n ohjeita ja työsuojelumääräyksiä noudatetaan. Nobinan asiakas ei useinkaan voi "äänestää jaloillaan" ja käyttää kilpailevan yhtiön tuotteita, sillä kilpailua ei käydä kuin liikennöintisopimuksista.
Kun työnantajakuvasta ei niin tarvitse välittää, voi jaella irtisanomisia milloin mistäkin syistä. Viiden vuoden takaa muistamme, kuinka moottoritiellä hanhien yli ajanut kuljettaja kenkäistiin pellolle (työsopimus purettiin!!), mutta purkaminen peruuttiin pikimmiten AKT:n puututtua asiaan. http://www.lansivayla.fi/artikkeli/120671-hanhilauman-yli-ajanut-bussikuski-irtisanottiin